۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۲۷۷۹
یادداشت/

فعالیت زنان چهارمحال بختیاری درتولیدات باغی

خلاقیت زن روستایی در بکارگیری ضایعات به منظور استفاده مطلوب از آنها می باشد که این فعالیتها به طور سنتی در جوامع روستایی انجام می شود.
فعالیت زنان چهارمحال بختیاری درتولیدات باغی
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، سیدطاهر نوربخش در یادداشتی نوشت:

ازهمان اوایل خلقت آدم تاکنون زنان دوشادوش مردان روستایی به فعالیت پرداخته ودرتوسعه روستا از مردان هم جلو زده اند، زیرا علاوه برشغل اصلی شان (تربیت فرزندان وخانه داری) درامر کشاورزی هم مانند مردان ایفای نقش کرده اندکه آمارهای رسمی وغیررسمی این موضوع راتایید می کنند.

برای مثال نقش زنان درتولیدات گیاهی به شکل زیر است:

۶۰درصد در زراعت برنج، ۹۰درصددرتولید سبزی وصیفی ، ۵۰درصد در زراعت پنبه ودانه های روغنی و اما درتولیدات باغی این میزان ۳۰ درصد است.

چگونگی این مشارکت بستگی زیادی به خصوصیات فرهنگی مناطق و نوع نظام بهره برداری از اراضی، ترکیب اعضای خانواده، نوع فعالیت کشاورزی، خصوصیات طبیعی منطقه وعوامل اقتصادی و اجتماعی دارد. به عنوان مثال درمناطق شمالی کشور که زراعت برنج رایج است به دلیل حجم بالای کار، زنان عهده دار بیش از ۶۰درصد مراحل تولید این محصول هستند. دراستان چهارمحال وبختیاری این امر مربوط به محصولات باغی است.

چرا فعالت زنان به اندازه مردان نیست ؟ این مسئله به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:
۱-عوامل فردی: مانند پایین بودن سطح سواد، حجم زیاد فعالیت زنان درخانه وتربیت فرزند،کم بودن اطلاعات ودانش فنی
۲-عوامل خانوادگی: بافت مردسالارانه، باور و نگرش منفی نسبت به توانایی زنان و فقراقتصادی خانوار

فعالیت زنان چهارمحال بختیاری درتولیدات باغی

درارتباط با فعالیت زنان در امور باغی نخستین بخش مربوط به مرحله پس از برداشت است که در این مرحله زن روستایی با نگهداری مناسب و رساندن سریع فرآورده ها به بازار و یا با فرآوری محصول وتبدیل آن به فرآورده ای با قابلیت نگهداری بیشتر وارزش افزوده ای بالاتر از بروز ضایعات (در این مرحله بیشترین بخش ضایعات اتفاق می افتد) جلوگیری می کند. بخش دوم مربوط به خلاقیت زن روستایی در بکارگیری ضایعات به منظور استفاده مطلوب از آنها می باشد که این فعالیتها به طور سنتی در جوامع روستایی انجام می شود.آمار نشان می دهد در سطح کشور چهار میلیون نفر در عرصه کشاورزی مشغولند که یک میلیون وسیصد هزار نفرآن زن هستند ودر تولیدمحصولاتی نظیر برنج وکاشت وفرآوری زعفران وبرخی صنایع تبدیلی وتکمیلی بیش از ۵۰ درصد نقش آفرین هستند. عمده ترین محصولات باغی تولید شده در استان چهارمحال وبختیاری بادام، هلو، گردو، انگور، سیب و زرد آلومی باشد.

زنان استان همگام با مردان در برداشت گردو و بادام فعالیت دارند. عمده بخش جداسازی پوسته سبز گردو و بادام به عهده زنان روستایی است.

پوست سبز بادام به مصرف دامها رسیده و زنان روستایی با خشکاندن و فرآوری پوست سبز گردو از آن در رنگرزی استفاده می کنند.

در مورد هلو و زرد آلو زنان روستایی در سورتینگ وسبدگیری محصول نقش مهمی داشته واز محصولات درجه ۳و۴ ویا میوه هایی که زیر درختان ریخته است محصولاتی همچون پر زردآلو یا هلو و همینطور لواشک تولید می کنند. این فعالیت نه تنها ازضایع شدن محصولات باغی جلوگیری می کند بلکه به اقتصاد خانواده نیز کمک به سزایی می نماید.کیفیت محصولات تولیدی با توجه به دقت زنان در بهداشت تولید حتی گاها از مرکز صنعتی نیز بهتر است، زیرا از مواد نگهدارنده ورنگ های مصنوعی استفاده نمی کنند.

در خصوص محصول انگور از برداشت محصول تا فرآوری آن عمدتا به عهده زنان روستایی است، انگور پس از سبدگیری قسمتی از آن به عنوان تازه خوری به بازار فرستاده می شود و قسمتی از آن برای تبدیل به کشمش به دست توانای زنان روستایی سپرده می شود.

در خصوص محصول سیب هرکس از محصول مربای سیب وکمپوت تولیدی زنان روستایی مصرف کرده باشد، گفتن آفرین را فراموش نخواهد کرد.

شناسایی گیاهان دارویی توسط زنان روستایی مثال زدنی است ، زنان روستایی پس از شناسایی وجمع آوری این گیاهان آنها را فرآوری کرده ومورد استفاده قرار می دهند.


انتهای پیام1020ج /۵۳۰م
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۰۶:۴۰

28 Dec 2019