۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۱۸۴۵۹
سرپرست اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان:

ضرورت انعقاد قرارداد جديد با بافندگان فرش/ صادرات فرش در وضعیت نامناسبی قرار دارد

تامين اجتماعي قرارداد جديدي با بافندگان فرش منعقد نمي کند و بافندگاني که از قبل چندين سال بيمه قالي‌بافي داشته و به دلايلي فراموش کرده اند طي مدتي بيمه خود را پرداخت کنند قراداد آنها را حذف کرده است.
ضرورت انعقاد قرارداد جديد با بافندگان فرش/ صادرات فرش در وضعیت نامناسبی قرار دارد
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از مشکات برین، اسکندر ملک پور سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار مشکات برين، به صد هزار بافنده فرش در سطح استان اشاره کرد و گفت: از اين بين فقط پنجاه هزار نفر از آنها فعال مي باشند که به صورت فصلي مشغول به کار هستند.

وي افزود: اين عملکرد فصلي در فعاليت موجود در توليد فرش مي تواند آسيب‌رسان باشد و با تعامل مثبت بايد فرآيندهاي توليد اين هنر تقويت شود.

ملک پور، اصالت نقشه، ثبات رنگ و دقت در بافت را از مهم ترين ويژگي هاي فرش دستبافت استان عنوان کرد و گفت: هر منطقه بر پايه خرده فرهنگ ها و شرايط اقليمي و اجتماعي و تاريخي خود داراي طرح و نقشي متفاوت در حوزه فرش است.

وي ادامه داد: استفاده از رنگ هاي زيبا با استفاده از عصاره گل ها و گياهان و مواد اوليه طبيعي، طرح ها و نقش هاي متنوع از عوامل تقاضاي بالاي خريد فرش چهارمحال و بختياري است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان با اشاره به کم توجهي هاي صورت گرفته به هنر فرش منطقه اظهار کرد: در اين استان توليد مناسب است اما حلقه اتصال توليد با بازار ناقص مي باشد و مسئولان بايد در اين زمينه چاره جويي کنند.

وي با اشاره به اينکه صادر کننده نياز بازار را مي داند و با ضروري دانستن ارتباط مستقيم بين توليدکننده و صادر کننده، گفت: توليدکننده نبايد از بازار دور باشد تا بتواند اطلاعات خود را به روز کند و با در نظر گرفتن سليقه بازار توليد را رونق بخشد.

ملک پور اضافه کرد: جنبه هاي اشتغالزايي و کارآفريني فرش دستباف در کنار تاثير اجتماعي و شناساندن آن به عنوان شغل مکمل براي درآمدزايي خانوارها قابل توجه است.

وي در ادامه به اقدامات جديد تامين اجتماعي اشاره کرد و گفت: تامين اجتماعي قرارداد جديدي با بافندگان فرش منعقد نمي کند و بافندگاني که از قبل چندين سال بيمه قالي‌بافي داشته و به دلايلي فراموش کرده اند طي مدتي بيمه خود را پرداخت کنند قراداد آنها را حذف کرده است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان بيان کرد: دولت بايد مشکل قراداد بافندگان جديد را حل کند زيرا اين شرايط آسيب هاي زيادي به اين هنر مي رساند.

وي عنوان کرد: بيش از ۸۵ درصد از فرش توليد شده استان به کشورهاي اروپايي، آسيانه ميانه، آمريکاي جنوبي، چين، آلمان و کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود که ما مستقيما صادرکننده نيستيم.

ملک پور اعلام کرد: از اواخر سال گذشته وضع صادرات و مصرف داخلي به دليل شرايط اقتصادي در وضعيت نامناسبي قرار گرفت.

وي با اشاره به بالا رفتن۲۰ درصدي قيمت تمام شده مواد اوليه براي بافنده و پايين آمدن دستمزدها، اعلام کرد: با وجود بالا رفتن هزينه ها و کم شدن دستمزدها، ولي به دليل وجود آمار بيکاري بالا در استان و تامين مخارج خانوارها، افراد باز هم تمايل به بافتن فرش دارند و در مقابل قيمت هر متر مربع فرش نسبت به سال گذشته پايين آمده است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان گفت: در بين طرح هاي که در استان بافته مي شود، طرح فرش" سرو و کاج"چهارمحال و بختياري به عنوان اصيل ترين طرح مطرح است.

وي افزود: تمايل مردم استانهاي مختلف براي خريد فرش متفاوت است به طوريکه مردم استان خودمان و استان اصفهان بيشتر تمايل به خريد طرح هاي به سبک خشتي را دارند و ديگر استانها طرح هاي جديد به دليل داشتن رنگ روشن را انتخاب مي کنند.

ملک پور خاطر نشان کرد: فرش نقش چالش تري چهارمحال و بختياري در استان هاي مختلف کشور و کشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا، آمريکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

انتهاي پيام /
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۱:۳۷

30 Jan 2020