۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۳۳۲۷۲
در شهرستان سامان

روستاهاي ياسه چاه و گرمدره درگیر آنفولانزای حاد پرندگان شدند

رئيس شبکه بهداشت شهرستان سامان گفت: در شهرستان سامان از شانزدهم بهمن ماه گزارشي از تلفات برخي از طيور اعلام و مشاهده شده است که اولين تلفات در روستاي گرمدره و سپس روستاي ياسه چاي از توابع بخش زاينده رود سامان بود و در تعدادي از روستاها تلفات وجود داشت که موارد مثبت مبني بر وجود آنفولانزا در آن مناطق مثبت ارزيابي نشد.
روستاهاي ياسه چاه و گرمدره درگیر آنفولانزای حاد پرندگان شدند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، مرتضي خليلي رئيس شبکه بهداشت شهرستان سامان در نشست پيشگيري آنفولانزاي حاد پرندگان در شهرستان سامان اظهار داشت: در شهرستان سامان از شانزدهم بهمن ماه گزارشي از تلفات برخي از طيور اعلام و مشاهده شده است که اولين تلفات در روستاي گرمدره و سپس روستاي ياسه چاي از توابع بخش زاينده رود سامان بود و در تعدادي از روستاها تلفات وجود داشت که موارد مثبت مبني بر وجود آنفولانزا در آن مناطق مثبت ارزيابي نشد.

خليلي افزود: دو منطقه در روستاهاي بخش زاينده رود ازجمله گرمدره و ياسه چاي مناطقي هستند که آنفولانزاي حاد پرندگان گزارش شده است که تلفات ديگري از طيور در برخي از مناطق روستايي اعلام شده است که هنوز آزمايش مستند از اين نوع آنفولانزا مثبت ارزيابي نشده است.

وي با اشاره به اينکه سرايت اين نوع بيماري در مناطق مختلف روند گسترشي را دارد بيان داشت: اين نوع آنفولانزا از طريق پرندگان مهاجر به تالاب ها و سد زاينده رود که حامل اين نوع بيماري هستند مي‌توانند منجربه انتقال اين بيماري در بين طيور ديگر شوند که توصيه مي‌شود از هر گونه جابجايي و خريد پرنده زنده يا خريد کود حيوانات و حتي از انتقال طيور از استان هاي ديگر به اين مناطق جلوگيري شود.

مرتضي خليلي با بيان اينکه آنفولانزاي حاد پرندگان بيماري مشترک بين انسان و پرندگان است افزود: متاسفانه ۱۵ استان در سطح کشور درگير اين نوع آنفولانزا شده اند که استان چهارمحال و بختياري جزء ۱۶ استان موارد مثبت از اين نوع بيماري قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: باتوجه به دستور العمل مي بايست هر مکاني که موراد مثبت از اين آنفولانزا را مشاهده مي شود با همکاري محيط زيست، دامپزشکي، نيروي انتظامي، بخشداران و دهياران تمامي طيوري که در روستاهايي که موارد مثبت از اين نوع بيماري مثبت ارزيابي شده است تا شعاع يک کيلومتري اقدام به جمع آوري و معدوم سازي آنها نمائيم.

خليلي با تاکيد بر اينکه لازم است مردم مطلع باشند که استفاده از طيور در مناطقي که آنفولانزاي مثبت ارزيابي شده است مي تواند تهديدي براي پرورشگاه هاي مرغ صنعتي و خانگي و همچنين ممکن است سلامت انسان را تهديد و به خطر بياندازد، تاکيد کرد: در مناطقي که مردم تلفات پرندگان و يا حيوانات را مشاهده کردند از تلف شدن و يا لاشه هر نوع طيور و يا هر نوع حيواني که ممکن است به اين بيماري مبتلا شده باشد را به نزديکترين دامپزشکي و يا مرکز بهداشت اطلاع دهند تا اقدام به نمونه‌برداري و آزمايش آنها شود و اگر وضعيت آزمايش آن منطقه مثبت ارزيابي شود اقدام به امحاي کليه پرندگان و طيور منطقه خواهيم نمود.

وي گفت: از آنجايي که آنفولانزاي حاد پرندگان به انسان منتقل مي‌شود اين براي ما خيلي مهم است که با موارد مثبت از اين نوع بيماري برخورد کنيم و ضمن اينکه اگر افرادي علائمي از اين نوع بيماري را در خود احساس کردند مي بايست حتما به مراکز بهداشتي درماني جهت درمان و واکسيناسيون مراجعه کنند.

رئيس شبکه بهداشت شهرستان سامان يادآور شد: با توجه به اينکه اين نوع آنفولانزا تلفات بسيار زيادي  ايجاد مي‌کنند و اگر کوچکترين کوتاهي در آزمايشات يک منطقه انجام شود و اين مهم در بين مردم به صورت مخفي باقي بماند سبب خواهد شد که اين بيماري در ساير مناطق گسترش و شيوع پيدا کند.

رئيس شبکه بهداشت شهرستان سامان بيان داشت: مرغي که توسط کشتارگاه هاي طيور انجام و بسته بندي مي شوند و نظارت دامپزشکي بر روي آنها انجام مي گردد هيچ نوع ايرادي از لحاظ مصرف ندارد، ولي در زماني که عمليات پاکسازي مرغ را انجام مي دهيم مي بايست با رعايت نکات بهداشتي اقدام به پاکسازي آنها نماييم و حتي المقدور سعي کنيم مرغ را جهت استفاده اقدام به پخت کامل آن نماييم در مورد خوردن تخم مرغ نيز مي بايست جهت مصرف آن را به صورت پخت کامل ميل نمائيم.

انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۲۶:۵۸

27 Dec 2019