۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۱۳۲۹۲

کیار شهرستانی که استعداد هایش ناشکفته مانده است

سال 1392در حال سپری کردن واپسین روزها و ساعات خود است تا با رسیدن به انتها برای همیشه لحظات خوب و بد آن به تاریخ بپیوندد. بر آنیم در این روزهای پایانی سال وضعیت شهرستان کیار را بررسی و تحلیل نمائیم تادر پایان با بررسی نتایج بدست آمده پیشرفت یا عدم پیشرفت کمی و کیفی در امور و مسائل مختلف شهرستان کیار را به نظاره بنشیینم .
کیار شهرستانی که استعداد هایش ناشکفته مانده است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی کیار بیدار شهرستان کیار سال ۱۳۸۶با تفکیک بخش کیار از شهرستان شهرکرد و بخش ناغان از شهرستان اردل و پیوستن این دو بخش به یکدیگر ایجاد شد.

شهرستان کیار اگرچه سال ها بود که همه از تبدیل بخش کیار به شهرستان کیار سخن می گفتند اما این مهم تا سال ۸۶محقق نشد .

در پی ایجاد شهرستان کیار، رضا طاهری قلعه تکی به عنوان اولین فرماندار شهرستان کیار، سکان هدایت این شهرستان را به دست گرفت . وی که در اواسط دولت نهم فرماندار کیار در۴سال دولت دهم نیز فرماندار کیار بود تا اینکه با انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، قدمعلی مردانی سلمی که آخرین بخشدار بخش کیار بود به عنوان دومین فرماندار شهرستان کیار در مسند فرمانداری کیار تکیه زند .

شهرسان کیار در حال حاضر ۴۶۰۰کیلومتر مربع مساحت دارد و ۵۱۰۰۰نفر از جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری استان چهارمحال و بختیاری را در خود جای داده است .

شهرستان کیار با قرار گرفتن در یکی از استرتژیک ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری و کشور ایران اما تا کنون بدانچه شایسته ی خود و مردمانش بوده است نرسیده است .

قرار گیری شهرستان کیار در قلب زاگرس و همسایگی آن با شهرستان های لردگان ، بروجن ، شهرکرد ، فارسان و اردل و عبور شاهراه اتصال دهنده ی سه استان خوزستان ، چهارمحال و بختیاری و اصفهان از این شهرستان یکی از مهمترین قابلیت های کیار است که تا کنون نادیده گرفته شده است و هیچگاه از این ظرفیت برای توسعه ی کیار مدد گرفته نشده است .

شهرستان کیار با داشتن نقاط گردشگری بکر و دیدنی یکی از معدود شهرستان هایی است که همه چیز را در کنار هم دارد. دریاچه ی سد کارون ۴ ،تالاب سولگان ،تنگ گهرو موسوم به دالان بهشت ، دریاچه ی شلمزار ، قله های سر به آسمان سائیده ی کوه سوخته و جهانبین ،اردوگاه شهیدباهنر قلعه تک ، قلعه های شلمزار ،دزک ، امام زاده بی بی هاجر و صدها نقطه ی دیدنی دگر همه و همه از توان شهرستانی سخن می گویند که می تواند در عرصه ی گردشگری و جذب توریسم در زمینه ی طبیعت گردی حرف ها برای گفتن داشته باشد .

وجود کارخانه های آب معدنی ،تولید آرد ، تولید خمیر مایه ،آبمیوه در شهرها و روستاهایی چون شلمزار ،سرتشنیز،ناغان و گهرو نمونه ای از توان بالای شهرستان کیار است که متاسفانه کمتر از این همه موهبت جهت آسایش و رفاه مردمان کیار کمک گرفته شده است .

عبور بخشی از جاده ی تاریخی دز پارت از شهرستان کیار،وجود قبور ارامنه در روستا هایی چون قلعه ممکا و تشنیز، وجود فرهنگ های قدیمی و ریشه دار همه و همه گواهی بر قدمت بسیار زیاد شهر ها و روستاهای شهرستان کیار می دهند اما این توان تاریخی نیز در رشد وتوسعه ی شهرستان کیار نادیده گرفته شده است .

کیار در بسیاری از عرصه ها پیشرو و پیشتاز بوده است کما اینکه شهرستان کیار با تقدیم جوانان بسیار در راهاسلام و انقلاب و کشور عزیز ایران نشان افتخار بر سینه دارد. تقدیم بیش از ۱۶۰شهید از شهر ها و روستاهای مختلف شهرستان کیار در سال های حماسه و ایثار خود موید افتخارات شهرستان کیار است .

اما کیار سال هاست که بدانچه شایسته اش است نرسیده است، هر ساله در حالی شاهد کوچ جوانانی از این شهرستان به شهرها و شهرستان های استان و حتی دیگر استان ها هستیم که هیچگونه تمهیدی برای کاهش و توقف این مهاجرت ها اندیشیده نشده است .

همه ساله جمعیت شهر ها و روستا های کیار کم و کمتر می شود،همه ساله می بینیم که جوانان کیاری فقط به واسطه ی آنکه نمی توانند در زادگاه خود امورات زندگی را بچرخانند ناچار از مهاجرت به دیگر شهر ها و استان ها می شوند .

۳۵سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی گذشت و ۶سال از تبدیل بخش کیار به شهرستان کیار اما همچنان کمبود ها بیش از داشته های کیار به چشم می آیند.

مهدی بهزادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۱۸:۴۶

28 Dec 2019