۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۱۷۴۲
در شهرستان سامان/

توسعه گردشگري روستايي، حفظ اصالت فرهنگي و تحقق اقتصاد مقاومتي است

گردشگري روستايي شامل هر نوع فعاليت تفريحي و گذران اوقات فراغت است با دريافت خدماتي از قبيل غذا، محل اقامت و محصولات محلي از ساکنان محلي در مکاني که از نظر قوانين و مقررات جاري کشور يا از نظر ماهيت اقتصادي و فرهنگي روستا محسوب مي شود.
توسعه گردشگري روستايي، حفظ اصالت فرهنگي و تحقق اقتصاد مقاومتي است
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سامان ما، وجود بيش از۸۲۰ روستا در چهارمحال و بختياري و وجود آثار تاريخي و فرهنگي و طبيعت زيبا در روستاهاي اين استان، پتانسيلي مهم براي توسعه حوزه گردشگري روستايي در اين استان محسوب مي شود و شهرستان سامان با توجه به شرايط موجود و دارا بودن ۲۳ روستا با توجه به اين موقعيت ها شهرستان سامان يکي از شهرستان هاي که مي شود بر روي فعاليت هاي گردشگري روستايي اقدامات زيادي انجام داد.

گردشگري روستايي يکي از انواع حوزه هاي گردشگري است که همه فعاليت هاي گردشگري روستايي را در بر مي گيرد.

امروزه گردشگري در نواحي روستايي ده ها هزار کسب و کار کوچک ايجاد مي کندکه در مقايسه با بازار گردشگري فعاليت مناسبي بوده و در عين حال اهميت آن براي توسعه نواحي روستايي بسيار اساسي است.

گردشگري در نواحي روستايي مي تواند موجب توليد، توزيع درآمد و اشتغال شود.

گردشگري روستايي به مجموعه فعاليت هايي اطلاق شده که از طريق فعاليت هاي گردشگري مانند تامين اقامتگاه، ‌غذا و يادگيري و آموزش درباره روستا و مزرعه، درآمدهايي را براي ساکنان آن ايجاد مي کند.

گردشگري روستايي شامل هر نوع فعاليت تفريحي و گذاران اوقات فراغت است با دريافت خدماتي از قبيل غذا، محل اقامت و محصولات محلي از ساکنان محلي در مکاني که از نظر قوانين و مقررات جاري کشور يا از نظر ماهيت اقتصادي و فرهنگي روستا محسوب مي شود.

ديدارکنندگان از روستاها براي مقاصد گوناگوني به محيط روستايي روي مي آورند، مقاصدي از قبيل تفريح، ورزش، پياده روي، سکونت موقت در جهت استفاده از طبيعت بکر و آب و هواي سالم و پاک روستا و... که هر کدام يک از اين فعاليت ها باعث بوجود آمدن و رونق بخشي به فعاليت هاي گردشگري در سطح روستا خواهد شد، به عبارتي انگيزه گردشگران در سفر به محيط هاي روستايي سبب بوجود آمدن قلمروهاي گوناگوني از محيط هاي روستايي در بخش گردشگري خواهد شد.

البته قلمرو گردشگري در سطح روستا در ابتدا شايد منوط به عوامل تشويق کننده اي که در سطح روستا وجود دارد محدود شود اما با رونق گردشگري روستايي در سطح روستا مي تواند قلمرو و محدوده مورد نظر را افزايش يابد.

گردشگراني که در ابتدا وارد يک محيط روستايي مي شوند نياز به خدماتي اوليه ازقبيل مکاني براي استراحت، وسايل اوليه امرار معاش و... دارند اما باتوجه به اين نکته که توريسم روستايي در حال حاضر رو به رشد مي باشد و مکان هايي که داراي اين قابليت هستند در اولويت انتخاب گردشگران قرار دارند روز به روز محدوده و قلمرو گردشگري آنها افزايش خواهند يافت.

ورود و افزايش تعداد گردشگران به يک روستا بدنبال خود نياز به خدمات و امکانات را افزايش خواهد داد اين افزايش نياز کم کم بدنبال خود افزايش قلمرو و محدوده گردشگري روستايي را در پي خواهد داشت.

شهرستان سامان يکي از شهرستان هایی استان است که گردشگري روستايي با توجه به پتانسيل هاي استان روبه افزايش است.

گردشگري در اين شهرستان در روستا ها بيش از شهر است و بيشتر مکان هاي ديدني و تفريحي، فرهنگي واکو توريسمي در روستا وجود دارد.

کارشناس طبيعت گردي و روستاهاي هدف گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره به اينکه ۱۳ روستاي هدف گرشگري در اين استان وجود دارد، اظهار داشت: اکثريت روستاي هاي هدف گردشگري در شهرستان شهرکرد و روستا هاي حاشيه زاينده رود واقع شده است.

روستاهاي هدف گردشگري در چهارمحال و بختياري اکوتوريسم و فرهنگي است

محمديان با بيان اينکه گردشگري روستايي در اين استان اکوتوريسم و فرهنگي مبتني بر آداب و رسوم ايلات و عشايراست، اذعان داشت: شيوه سکونت ساکنان روستاهاي استان نيز از موارد گردشگري فرهنگي است.

وي با اشاره به اينکه روستا گردي در اين استان در دو قالب روستا هاي ترک نشين (دهقاني) و فارس نشين متمرکز است، عنوان کرد: ۳۰ روستاي معرفي شده به کميته ملي طبيعت گردي در همه شهرستان هاي استان پراکنده هستند.

محمديان با اشاره به اينکه روستاگردي باعث مي شود که توليد صنايع دستي در روستا افزايش پيدا کند، بيان داشت: اسکان در خانه هاي استيجاري، ارائه خدمات و... موجب رونق اقتصادي اهالي روستا هاي هدف گردشگري در استان مي شود.

وي ادامه داد: توجه به ضرورت حضور گردشگر در روستا موجب بهسازي محيط روستا مي شود و براي جلوه دادن روستا براي جذب گردشگر از سوي اهالي روستا صورت مي گيرد.

وي تصريح کرد: بحث رواني و اجتماعي روستاگردي با توجه بر اينکه روستا به طور غيرمستقيم مورد توجه جدي قرار نگرفته و حضور گردشگر در روستا موجب ارتباط جامعه شهري با روستايي مي شود و اين عامل رواني باعث رضايت جامعه روستايي مي شود.

جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهر با توسعه روستا هاي هدف گردشگري در چهارمحال و بختياري

کارشناس طبيعت گردي و روستاهاي هدف گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه با توسعه روستاهاي هدف گردشگري و رونق اقتصادي در روستاها مهاجرت روستائيان به شهرها کاهش مي يابد، بيان داشت: روستاگردي موجب تقويت و ماندگاري رسوم کهن تاريخي در روستا شود، باتوجه به اينکه اکثريت آداب و رسوم کهن در شهرها رو به فراموشي است اما اين آداب را مي توان با افزايش روستاگردي در روستاهاي استان ماندگار نمود.

مرتضي محمديان عنوان کرد: ازجمله آسيب شناسي هاي روستاگردي در استان روستاگردي از لحاظ عدم رعايت زيست محيطي گردشگران و تخريب محيط و تفاوت فرهنگي جامعه گردشگري و روستايي امکان برخورد فرهنگي است.

محمديان با بيان اينکه در حال حاضر مانور ها بيشتر بر روي اقامتگاه و بوم گردي در روستاهاي گردشگري استان و شهرستان ها است، بيان داشت: گردشگري روستايي به‌عنوان بخشي از جاذبه‌هاي صنعت گردشگري در قالب بوم‌گردي و تجربه استفاده از اقامتگاه‌هاي روستايي فرصت مطلوبي است تا آداب و رسوم، جشن‌ها و اعياد در روستاها و صنايع دستي، هنر، موسيقي، آوازهاي محلي و فعاليت هاي کشاورزي و دامداري همچنان حفظ بماند.

وي افزود: گردشگري در بخش روستايي بسيار ظرفيت بالايي است چراکه معنقديم ترويج فرهنگ گردشگري باعث خواهد شد تا همچنان بافت فرهنگي و تاريخي روستا دست نخورده و بکر باقي بمانند و درکنار وجه فرهنگي در روستاها شاهر رونق وجه اقتصادي باشيم.

محمديان با بيان اينکه در استان چهارمحال و بختياري چهار اقامتگاه بوم گردي وجود دارد بيان داشت: اين تعداد اقامتگاه در شهرهاي بهشت آباد، چهلگرد، قلعه بارده و هفشجان وجود دارد.

وي عنوان کرد: در شهرستان سامان نيز اقامتگاه بوم گردي توسط يکي از اهالي روستايي سوادجان در حال انجام است و شهرستان سامان با توجه به شرايط روستاهاي هدف گردشگري وجود دارد.

بخشدار زاينده رود در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در راستاي افزايش و توسعه گردشگري در شهرستان سامان بايد زير ساخت هاي اساسي از قبيل جاده و ... انجام شود ، بيان داشت: در شهرستان بايد تمهيدات لازم در جهت تور هاي گردشگري با همکاري اداره کل ميراث فرهنگي و... صورت گيرد.

گزارش از زهرا مرادي


انتهاي پيام1026ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۴۲:۴۸

27 Dec 2019