۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۲۰۰۳
به بهانه گل آلود شدن آب چهارمحال و بختياري:

آب مايه حيات است آن را گل نکنيد...

آلودگي آب که يک مشکل جهاني است که در روز هاي اخير به يک دغدغه و مشکل اساسي در بخش هايي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري تبديل شده و اين روز ها نگاه همگان را به خود معطوف کرده و پيگيري و نگراني وضعيت آن دغدغه همه مردم استان شده است.
آب مايه حيات است آن را گل نکنيد...
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتید برتر، آب مايه حيات همه جانداران روي کره زمين است و نزديک به ۷۵ درصد از آب موجود در کره زمين را آب فراگرفته که از اين مقدار ۹۷ درصد از آن آب شور و تنها ۳ درصد از آب هاي موجود در سطح زمين شيرين و قابل شرب هستند که باز هم از اين مقدار ۹۰درصد آن به صورت منجمد در قطب هاي شمالي و جنوبي مي باشد و دور از دسترس مردمان اين کره خاکي است.

آمارها نشان از کمبود آب در کره زمين است و زنگ خطرآن سالهاست از طرف کارشناسان به صدا در آمده و اقدامات و تمهيداتي نيز از طرف کارشناسان و مسئولين مختلف صورت گرفته است.آب ازآنجايي که الفباي زندگي موجودات است مي تواند در شرايطي به يک مايع خطرناک و کشنده تبديل شود و آن ميتواند با ورود مواد شميايي و انواع آلودگي ها به آن به وجود آيد.

در ايران با افزايش جمعيت و مصرف بي رويه مصارف صنعتي-کشاورزي و خانگي هشدار هاي کمبود آب و خشکسالي هرساله قبل از شروع فصل بهار به مردم اطلاع رساني مي شود به طوري که برخي از کارشناسان معتقدند در سال۱۴۰۰ سرانه آب مصرفي براي هر نفر کمتر از ۱۴۰۰متر مکعب مي رسد که اين آمار حاکي از بحران شديد آبي در آينده مي باشد و در سال هاي آينده به بزرگترين چالش براي استان هاي مختلف کشور تبديل خواهد شد.

در اين ميان استان چهار محال وبختياري از اين قائده مستثني نيست و چند سالي است که به اين چالش ها ورود پيدا کرده، در حالي که يکي از قطب هاي تأمين آب کشور است و حدود ۱۱درصد از آب کشور را دارا مي باشد، در سال هاي اخير مردم آن با بحران کمبود آب شرب دست و پنجه نرم مي کنند به طوريکه مردم در بخش هايي از اين استان براي تأمين آب شربشان با مشکل روبه رو هستند و مي توان گفت بخشي از اين قضيه به سياست و کم کاري هاي برخي از مسئولين کشوري و استاني مربوط ميباشد که در اين نوشتار مجال ورود به اين مبحث نيست.

استان چهار محال و بختياري از طريق چشمه هاي متعددي که به طور خدادادي در اختيار دارد سرچشمه دو شريان حياتي کشور يعني رود کارون و زاينده رود در استان هاي خوزستان و اصفهان، مي باشد و به جهاتي مي توان اين ادعا را داشت که حيات و ممات اين دو استان به نحوي در گروي ميزان بارش و جريان داشتن اين دو رودخانه بزرگ که سرچشمه هاي آن از استان چهارمحال و بختياري است، مي باشد واين در حالي مي باشد که روستاهاي متعددي که در مسير آب قرار دارند خودشان از کم آبي و ناسالمي آب رنج مي برد به طوري که برخي از اين روستا ها مجبورند با تانکر آب به طور روزانه آب مصرفي خود را تأمين کنند.

آلودگي آب که يک مشکل جهاني است و در روز هاي اخير به يک دغدغه و مشکل اساسي در بخش هايي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري تبديل شده که اين روز ها نگاه همگان را به خود معطوف کرده و پيگيري و نگراني وضعيت آن دغدغه همه مردم اين استان شده است که در اين نوشتار به عوامل آلوده و بحران هايي که ميتواند با خود به همراه بياورد اشاره مي شود.

آلودگي آب علت هاي متنوعي دارد و هر کدام از اثرات الودگي بستگي به نوع و مقدار آلوده ساز دارد که به تعدادي از آنها اشاره مي شود:

۱-. موادي که از طريق فاضلاب هاي شهري وارد آب ميشود، که اين مواد از ساير مواد آلودگي در محيط درست مي شوند به وجود مي آيند.
۲-. باکتري هاي تشکيل شده از حيوانات خونگرم که به مقدار زياد در مدفوع پرندگان و حيوانات و انسان ها وجود دارد.
۳-. زباله ها و فضولات جامد صنعتي که از طريق ريختن زباله وساير مواد شهري وصنعتي به روي زمين يا دفن آن در خاک و همچنين وارد کردن فاضلاب هاي صنعتي و شهري به چاه ها و منابع زير زميني آب، راآلوده ميکنند.وآب باران همراه با مواد زايي که در اين سطح ها وجود دارد به سفره هاي زير زميني راه پيدا مي کند و با هم مخلوط مي شوند که اين آلودگي را مي توانند کيلومتر ها با خود حمل کنند و آب ساير نقاط را نيز آلوده کنند.
۴-. مواد شيميايي
۵-. مواد اتمي
۶-. بالا رفتن دما و گرم شئدن زمين
۷-. کاهش اکسيژن آب و علت هاي مختلف ديگر


طبيعي است که هر کجا صحبت از آلودگي آب ميشود بايد اقداماتي براي ان که ميتوان براي جلو گيري از آن که ميتوان در نوع خود فاجعه اميز باشد صورت گيرد.که در زير به چند روش جلوگيري از الودگي آب اشاره مي کنيم:
۱-. هرعملي براي آلودگي آب مي شود بايد ممنوع شود.
۲-. نظارت صحيح به تخليه ودفع فاضلاب هاي شهري-صنعتي
۳-. تميز نگه داشتن اطراف رودخانه هاوسرچشمه ها
۴-. وجود قوانين باز دارنده جهت جلوگيري از ورود وريختن فاضلاب ها وزباله ها به رودخانه
۵-. قطع راه هاي ورود آلودگي به آب چشمه ها
۶-. تمهيدات دستگاه هاي مربوط اعم از آزمايش مرتب آب کنترل کيفيت . اطلاع رساني

اما با وجود اين مسادئل که کارشناسان محيط زيست هميشه هشدار هاي آن را داده اند واقعيت اين است که با وجود چاه هاي مختلف در کشور ومخصوصا استان چهارمحال و بختياري نظارت هاي مطلوبي براي جلوگيري از نفوذ آلودگي به منابع آبي صورت نگرفته است و گاها شاهد وقوع چنين مشکلاتي هستيم که شايد مهم ترين علت ميزان آلودگي آب نداشتن يک سيستم الگو مي باشد.

کمبود اين سيستم الگو در ساير موارد اعم از تصفيه و انتقال آب نيز موجود مي باشد. به نظر مي رسد تهيه واحد هاي تصفيه آب در شرايط خاص استان چهارمحال وبختياري که در جزء پر بارش ترين نقاط کشور است ولي در سال هاي اخير دچار خشکسالي شده است، بيشتر از پيش به چشم ميخورد زيرا حتي در مرکز استان هم کيفيت آب شرب کاهش يافته و موجب نگراني و نارضايتي مردم شده است و اين در حالي است که آمارها خبر از بستري شدن حدود ۱۰۰ نفر ار شهروندان شهرکردي در بيمارستان هاي شهر مي داد، البته مسئولين مربوطه ادعاي آلودگي آب را رد نموده و علت بيماري شهروندان را علت هاي ديگري مي دانند.

موردي که مي توان در مورد رد ادعاي آلوده بودن آب اشاره کرد اين است که بيماري همزمان صدها نفر در يک منطقه چه چيزي مي تواند باشد که اولا همه آنها اين مواد را از يک جا تهيه کرده باشند و با هم در يک بازه زماني کوتاه مصرف کرده اند و دوما فرض بر اينکه اين ادعا هم درست باشد، آن وقت ادارات و مسئولين ديگري زير سوال مي روند که چگونه مواد غذايي مسموم وارد شهر شده و به فروش رسيده که باعث به وجود آمدن چنين موضوعي شود، پس نظارت کجا رفته است، در صورتي که افرادي که بستري شدند به خبرنگاران از آلودگي و کدر شدن آب قبل از آشاميدن سخن مي گفتند و بعد از مصرف آب علائم بيماري را متوجه شدند و به پزشک مراجعه کردند البته در اين ميان سوء استفاده برخي فروشندگان آب معدني و اقدام ضعيف پخش آب معدني در استان براي جلوگيري از ايجاد بازار سياه، در اين يادداشت قلم گرفته مي شود.

علي ايحال انتظار مي رسد با توجه به تجربه چند ساله مردم استان و گل آلود شدن آب شرب با شروع بارندگي هاي فصل بهار، همچنين که در سال هاي گذشته (مثلا در روستاي ده چشمه توابع شهرستان فارسان) اين مهم در مناطق ديگر استان اتفاق افتاده بود، مسئولين فکري اساسي در عمل، براي درست کردن زيرساخت هاي مربوط به موضوع آب بيانديشند و اقدامات پيشگيري و اطلاع رساني به موقع را انجام دهند تا ديگر شاهد چنين اتفاقاتي براي مردم شريف و عزتمند استان چهارمحال و بختياري نباشيم، شايد فردا دير باشد.

انشاالله

حسين بهرامي عيسي آبادي

انتهای خبر:/1021ج/ 550 الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

شهرام
بسیار مطالب تفکر آمیز بود...متشکرم از سایت خبری بسیار خوبتان

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۵۳:۴۱

26 Dec 2019