۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۲۴۹۹۳
امام جمعه شلمزار:

عاشورا يک مکتب درسِ پوياست/ تصويب 20 دقيقه‌اي برجام باعث ترديد در دل ملت ايران شده است

امام جمعه شهر شلمزار در اولين نماز جمعه اين شهر در ماه محرم 1438 قيام تاريخي و ماندگار و دشمن شکن امام حسين (ع) و يارانش را تشريح و تبيين نمود.
عاشورا يک مکتب درسِ پوياست/ تصويب 20 دقيقه‌اي برجام باعث ترديد در دل ملت ايران شده است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:

حجت‌الاسلام بازيار در آغاز خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شلمزار به سخني از امام حسين (ع) در روز عاشورا که آن حضرت آن سخن را خطاب به لشکريان کفر بيان نمود اشاره کرد و گفت: اى بندگان خدا! تقواى الهى پيشه کنيد و از دنيا دورى نماييد، اگر دنيا براى کسى مى‌ماند و يا کسى در آن مى‌ماند، پيامبران به بقا شايسته‌تر بودند.

حجت‌الاسلام بازيار در ادامه گفت: عاشورا يک مکتب درس پوياست، براي هر زمان درسِ آن زمان را با تعابير همان زمان دارد. ما وقتي حرف‌هاي امام حسين (ع) را مرور مي‌کنيم، اصلاً احساس کهنگي نمي‌کنيم و احساس نمي‌کنيم که زمان اين حرف‌ها گذشته است، اتفاقاً برعکس حس مي‌کنيم چقدر اين حرف‌ها زنده است و چقدر جامعه امروز به کساني که اين حرف‌ها را دوباره به ما بگويند، نيازمند است.

مکتب عاشورا درس زندگي مي‌دهد آنانکه مي‌خواهند مثل امام حسين شهيد شوند ابتدا بايد مثل امام حسين (ع) زندگي کنند. آنانکه مي‌خواهند در رکاب حسين (ع) باشند نبايد خصوصيات سربازان لشکر عمر سعد را داشته باشند.

عاشورا درس‌هاي مهمي دارد در يکي از درس‌هاي عاشورا پاسخ اين سوال داده مي‌شود که چه شد يک ملت مسلمان دستش به خون پسر پيامبر آلوده شد و يا اينکه چه شد برخي نسبت به قتل پسر پيغمبر بي‌تفاوت ماندند و او را ياري ننمودند؟

روز عاشورا براي امروز ما امام حسين سنگ تمام گذاشت.در اولين سخنران خود مقابل لشکر عمر سعد به علت شقاوت مردم کوفه و آنانکه مقابل حضرت صف کشيده بودند اشاره کردند تا امروز من و شما ياد بگيريم اگر ما هم مبتلا به صفات آن‌ها شويم امام زمان خودمان را در کربلا زمين‌گير مي‌نماييم.

طبق از امام سجاد (ع) نقل شده که امام حسين (ع) در روز عاشورا مناجاتي با پروردگار خويش کرد پس از آن برابر سپاه دشمن آمد در حالى که به صفوف سيل‌آساى آنان و عمر بن سعد ـ که ميان اشراف کوفه ايستاده بود ـ مى‌نگريست، فرمود:
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِي خَلَقَ الدُّنْيا فَجَعَلَها دارَ فَناء وَ زَوال، حمد و ستايش خدايى راست که دنيا را آفريد و آن را، خانه فنا و زوال قرار داد
مُتَصَرِّفَهً بِأَهْلِها حالا بَعْدَ حال، همواره اهلش را از حالى به حال ديگر درآورد
فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَ الشَّقِىُّ مَنْ فَتِنَتْهُ، فَلا تَغُرَّنَّکُمْ هذِهِ الدُّنْيا که ، فريب خورده کسى است که دنيا او را فريب دهد و نگون بخت کسى است که دنيا او را مفتون خود کند [مراقب باشيد!] اين دنيا شما را نفريبد
فَإِنَّها تَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَکَنَ إِلَيْها، وَ تُخَيِّبُ طَمَعَ مَنْ طَمِعَ فيها، که دنيا اميد هر کسى را که به او دل ببندد، قطع مى‌کند و طمع آزمندان به خود را مى‌خشکاند.

وَ أَراکُمْ قَدِ اجْتَمَعْتُمْ عَلى أَمْر قَدْ أَسْخَطْتُمُ اللّهَ فيهِ عَلَيْکُمْ، وَ أَعْرَضَ بِوَجْهِهِ الْکَريمِ عَنْکُمْ، وَ أَحَلَّ بِکُمْ نِقْمَتَهُ، وَ جَنَّبَکُمْ رَحْمَتَهُ، شما را مى بينم که تصميم بر کارى گرفته ايد که خداوند را خشمگين ساخته و روى کريمانه اش از شما برتافته و عذابش را بر شما نازل کرده و رحمتش را از شما دريغ داشته است.

فَنِعْمَ الرَّبُ رَبُّنا، وَ بِئْسَ الْعَبْدُ أَنْتُمْ، أَقْرَرْتُمْ بِالطّاعَهِ، وَ آمَنْتُمْ بِالرَّسُولِ مُحَمَّد(صلى الله عليه وآله) ثُمَّ إِنَّکُمْ زَحَفْتُمْ إِلى ذُرِّيَّتِهِ وَ عِتْرَتِهِ تُريدُونَ قَتْلَهُمْ، خداى ما چه پروردگار خوبى است و شما چه بندگان بدى هستيد [به ظاهر] اقرار به طاعت او کرده و به پيامبرش محمّد (ص) ايمان آورده‌ايد، ولى براى قتل و کشتن فرزندان و ذرّيه‌اش هجوم آورديد!

چرا شما اينگونه شده‌ايد؟

لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَيْکُمُ الشَّيْطانُ، فَأَنْساکُمْ ذِکْرَاللّهِ الْعَظيمِ، به يقين شيطان بر شما چيره شده و شما را از ياد خدا غافل کرده است. مرگ بر شما و برخواسته‌هايتان

مردم وقتي دل به تصرف شيطان درآيد وقتي شيطان بر چشم و گوش انسان مسلط شود وقتي شيطان بر انسان چنبره انداخت وقتي افسار انسان دست شيطان افتاد مي‌کشد آنجا که مي‌خواهد.

همان شيطان عمر سعد هنوز زنده است همان شيطان مردم کوفه هنوز زنده است و ممکن است دل ما را هم تصرف نموده باشد ممکن است افسار ما هم دست اوو باشد ولي تفاوت اين است که براي مردم کوفه موقعيت کربلا پيش آمد براي ما هنوز پيش نيامده قبل از اينکه در چنين موقعيت‌هايي قرار بگيريم و خسر الدنيا و آلاخرت شويم مملکت دل را از تصرف شيطان خالي کنيم.

زمينه را براي تصرف شيطان فراهم ننماييم:

ملااحمد نراقي صاحب معراج‌السعاده بر اساس يک روايت از امام علي (ع) مي‌فرمايند:
هر وقت آدمي ميل به مقتضاي شهوتي يا غضبي نمود، شيطان فرصت مي‌کند و لشکر او داخل خانه دل مي‌شود و انواع آثار خود را که وسواس و افکار رديه [بد،زشت] باشد در آن‌جا به ظهور مي‌رساند و هرگاه دل، متوجه ذکر خدا و نفس، مايل به ورع و تقوا شد، مجال شيطان تنگ مي‌گردد و از مملکت دل بيرون مي‌رود و جنود ملائکه در آن جا مي‌آيند و فيوضات ايشان – از الهامات و خيالات محموده – در آن جا پيدا مي‌شود.» اگر دل به تصرف شيطان در آمد ذکر خدا فراموش مي‌شود امام حسين (ع) مصداق ذکر خدا بود لذا فرمود دل شما به تصرف شيطان در آمده: لَقَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَيْکُمُ الشَّيْطانُ چون شيطان بر وجود شما چنبره انداخته جلوي چشم و گوش شما را گرفته مرا فراموش کرديد من ذکر خدا هستم فَأَنْساکُمْ ذِکْرَاللّهِ الْعَظيم.

چقدر بد است اختيار انسان دست شيطان بيفتد آنوقت کشتن پسر پيغمبر براي او افتخار مي‌شود.
آنوقت براي برداشتن سر پسر پيغمبر عجله مي‌کند.

فقط يک فراز از مقتل لهوف سيد ابن طاووس را بخوانيم را بخوانيم متوجه مي‌شويم اگر اختيار انسان دست شيطان بيفتد چقدر زشت مي‌شود!

و جاء هؤ لاء العشره حتى وقفوا على ابن زياد لعنه الله فقال اءسيد بن مالک اءحد العشره :
نحن رضضنا الصدر بعد الظهر بکل يعبوب شديد الاءسر
فقال ابن زياد لعنه الله من اءنتم ؟
قالوا: نحن الذين وطئنا بخيولنا ظهر الحسين حتى طحنا حناجر صدره .
قال : فاءمر لهم بجائزه يسيره .
حجت‌الاسلام بازيار در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته شلمزار با اشاره به اتفاقات هفته گذشته در مجلس شوراي اسلامي گفت: جزئيات برجام در مجلس در کمتر از ۲۰ دقيقه به تصويب نمايندگان رسيد. هرچند به راي نمايندگان احترام ميگذاريم اما چگونگي تصويب ترديدي را در دل حزب‌الله ايجاد نموده؟

مردم به وکلاي خودشان اعتماد دارند اما محسوس بودن دخالت و محوريت يک نفر در مجلس باعث ايجاد ترديد شده است. ما به همه نمايندگان اعتماد داريم اما فرياد و ناله عده‌اي که داغ جبهه بر سينه دارند و در امتحانات سربلند بوده‌اند باعث ايجاد ترديد شده است.

ما به اين سينه سوخته‌ها و جبهه رفته‌ها بيشتر اعتماد داريم برعکس عده‌اي که محوريت داشتند و در فتنه دير به ميدان آمدند و بعد از مردم موضع گرفتند ما به اين فرد يا افراد کمتر اعتماد داريم . اميدواريم جوري عمل نکرده باشيد که دوباره نه دي اتفاق بيفتد و شما پشت سر مردم با شرمندگي و سرافکندگي باشيد.

قيام امام حسين (ع) درس دارد . درس‌هاي عاشورا کاملا منطبق بر امروز است. کهنه شدني نيست کربلا و عاشورا مي‌آموزد جايي که منطقِ تيغ پيروز است، ديگر جاي منطقِ گفتگو نيست.

عاشورا امام حسين (ع) براي اتمام حجت گفتگو کرد اما معامله نکرد. با عمرسعد در ابتدا امام حسين(ع) آرام صحبت کرد، فرمود: «أَ تُقَاتِلُنِي»‏؟ مي‌خواهي مرا بکشي؟ ولي وقتي حجت بر او تمام شد و نپذيرفت، در آخر امام حسين (ع) چگونه جدا شد؟! از عمرسعد(لعنت الله عليه) ؟«ذَبَحَکَ اللَّهُ عَلَى فِرَاشِکَ عَاجِلا» خدا سرت را از بدنت و در خانه ات جدا کند. کجاي اين جمله محبت است کجاي اين جمله لبخند است کجاي اين جمله دست دادن با دشمن است؟ اين جمله سراسر خشم است عصبانيت است محبت نيست! خشم امام حسين (ع) اگر نبود مي‌توانست شمشير بزند؟ هزار و اندي را امام حسين (ع) خود به درک واصل نمود بله جايي که منطق تيغ پيروز است، ديگر جاي منطق گفتگو نيست. خاک بر دهان کسي که اين‌ها را نمي‌بيند و مي‌خواهد امام حسين (ع) را انساني منفعل، از همه جا رانده و مانده، ضعيف و ذليل نشان بدهد. خاک بر سر کسي که ميخواهد تيغ اقتدار و عزت حسيني را کند، کند.

ياد و خاطره سردار همداني را گرامي مي‌داريم که خوب راه اربابش حسين را ادامه داد و ما به ايشان اقتدا مي‌کنيم.


انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۲۳:۵۴

2 Jan 2020