۰
plusresetminus
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: جنگ های تروریستی، فقر، سوء تغذیه و تغییرات اکولوژیکی که ناشی از خشکسالی عامل بسیاری از بیماری های انسانی و یه مخاطره افتادن سلامت زنجیره غذایی حیوان، گیاه، محیط زیست و انسان است.
خشکسالی های اخیر در چهار محال و بختیاری گسترش بیماری های مشترک انسان و دام را به همراه داشته
به گزارش جهانبین نیوز، دکتر مرتضی هاشم زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با بیان اینکه۱۰ هزار و ۷۸۰ دوز واکسن به افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شده بودند، تزریق شده است؛ اظهار کرد: این ۹۵ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها توسط برخی از حیوانات ازجمله سگ‌های صاحب‌دار بوده است و مابقی از سوی سگ ولگرد اتفاق افتاده است.

هاشم‌زاده با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود سه هزار و ۹۰۰ نفر در این استان به بیماری‌های مشترک انسان و دام مبتلا شده‌اند؛ گفت: تب مالت، حیوان‌گزیدگی و هاری، سالک، کیست هیداتیک، سیاه‌زخم و سل شایع‌ترین و بیشترین بیماری‌های مشترک انسان و دام در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: بیماری‌های مشترک بین استان و دام با عوامل ویروسی، قارچی، انگلی و باکتری از حیوان به انسان منتقل شده و از انسان ها به یکدیگر انتقال می یابد.

هاشم زاده جنگ های تروریستی، فقر، سوء تغذیه و تغییرات اکولوژیکی که ناشی از خشکسالی راعامل بسیاری از  بیماری های انسانی و به مخاطره افتادن سلامت زنجیره غذایی حیوان، گیاه، محیط زیست و انسان دانست و گفت: با آموزش و ارتقای سطح سلامت، چرخه انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان قطع خواهد شد زیرا سلامت انسان یک مقوله چند وجهی است.

وی با بیان اینکه عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی دلیل اصلی و عمده بیماری‌های مشترک انسان و دام است؛ گفت: بیماری‌های مشترک دام و انسان، از طریق حیوانات و حشرات به روش‌های مختلف منتقل می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطر نشان کرد: اداره دامپزشکی استان در کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان و نظارت بر مواد غذایی نقش اساسی دارد.

انتهای پیام /1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۳:۲۴

29 Dec 2019