۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۲۳۳۶۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

سد سازی در دنیا به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی منسوخ شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه در زمینه مشکل کم آبی سدسازی تاثیر زیادی ندارد بیان کرد: در این زمینه مدیریت مصرف می‌تواند بیشتر پاسخگو باشد و برای این منظور می‌توان از روش‌های آبیاری تحت فشار بهره گرفت.
سد سازی در دنیا به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی منسوخ شده است
به گزارش جهانبین نیوز، سدسازی یکی از مواردی است که در کشور ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر پروژه‌های زیادی در زمینه سدسازی انجام شده است.

اما آیا سدسازی‌های اخیر هیچ تاثیری در بهبود شرایط کشاورزی و صنعت در استان داشته است و آیا این سدسازی‌ها توانسته‌اند مشکل کم آبی را بیشتر هموار سازند و با بهبود وضعیت معیشتی مردم از مهاجرت‌ها از روستا به سوی شهرها جلوگیری کنند .

انواع سدهای ساخته شده در چهارمحال و بختیاری:

سدهای گابیونی:
این سدها معمولا برای اهداف آبخیزداری مانند ذخیره آب در زمین، حفظ مراتع و جنگل‌ها، افزایش تولیدات کشاورزی، تولید مواد غذایی و ... احداث می‌گردند و بیشتر توسط سنگ ریزه ساخته شده و برای نفوذ آب در خاک و تقویت آبخوان‌ها تاثیرگذار هستند.

سدهای خاکی:
این سدهای مقطعی بوده و مشکل و معضلی برای طبیعت به همراه ندارند.

سدهای بتنی و در اندازه‌های بزرگ:
این سدها در زمینه موضوعات زیست محیطی که برای طبیعت به همراه دارند مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و از این رومشخص شده است که ساخت آن‌ها زیان‌هایی برای طبیعت به همراه دارد.

سد سازی در دنیا به دلیل اثرات زیست محیطی منسوخ شده است

شهرام احمدی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز در این خصوص گفت: در دنیا سدسازی به نوعی منسوخ شده است و دیگر پروژه‌های سد سازی اجرا نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری دلیل از بین رفتن سدسازی در دنیا را اثرات زیست‌محیطی آن عنوان کرد و ادامه داد: سدهای بزرگ برای طبیعت مشکلات زیادی بوجود می‌آورند.

وی دلیل احراث برخی از سدها را نگهداری آب پشت سدها دانست و افزود: با این کار می‌توان آب را برای بالادست استفاده کرده و به مصرف گیاهان و کشاورزی بالادست رساند و از طرف دیگر باعث تغذیه سفره‌های آب زیرزمین شد.

توجیه مسئولان در زمینه سدسازی الزامی است

شهرام احمدی خاطر نشان کرد: مردم باید در زمینه کشاورزی و روش‌های درست کشاورزی توجیه شوند و در زمینه سدسازی نیازی به توجیه مردم نیست.

وی توجیه مسئولان در زمینه سدسازی را الزامی عنوان و ادامه داد: اگر مسئولان در این زمینه به خوبی توجیه شوند و بدانند سدسازی برای محیط زیست مشکلات زیادی را بوجود می‌آورد می‌توان تا حدی این مشکل را رفع کرد.

مدیریت مصرف بهترین راه برای مقابله با کم آبی

احمدی با بیان اینکه در زمینه مشکل کم آبی سدسازی تاثیر زیادی ندارد بیان داشت: در این زمینه مدیریت مصرف می‌تواند بیشتر پاسخگو باشد و برای این منظور می‌توان از روش‌های آبیاری تحت فشار بهره گرفت.

وی ادامه داد: البته سدهای آبخیزداری تاثیرات خوبی برای رفع مشکل کم آبی داشته اما برخی از سدهای بزرگ زیان‌های زیادی برای طبیعت داشته‌اند که باید برای توقف ساخت آن‌ها اقداماتی صورت بگیرد.

تغییر بارش‌ها به دلیل وجود سدها تنها یک نظریه است

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این موضوع که تغییر بارش‌ها به دلیل احداث سدهای بزرگ است را تنها در حد یک نظریه دانست و تاکید کرد: بارش‌ها در گذشته بصورت برف بوده و الان به صورت باران درآمده است و به این ترتیب آب حاصل از بارش بصورت رواناب از استان خارج می‌شود.

احمدی گفت: این موضوع که شاید سدها در تغییر بارش‌ها موثر بوده‌اند اثبات نشده است چون در این زمینه هنوز مطالعاتی صورت نگرفته و دلیل آن پایین بودن بودجه‌های پژوهشی در کشور است.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۴۷:۳۰

29 Dec 2019