۰
plusresetminus
عدم اجراي اقتصاد اسلامي به معناي عدم توازن و هماهنگي ميان اجزاي مختلف دين است که موجب ناهنجاري‌هاي رفتاري، اقتصادي در جامعه می‎شود.
عدم اجراي اقتصاد اسلامي موجب ناهنجاري‌هاي اقتصادی در جامعه مي‌شود/ جايگاه متعالي اقتصاد تنها در فرهنگ اسلامي بروز پيدا مي کند
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از سامان ما، دکتر احمدرضا بسيج گفت: فرهنگ يک جامعه مانند يک اتومبيل است که اجزاي مختلف آن با يکديگر تناسب و هماهنگي دارند که اگر اين تناسب و هماهنگي از بين برود دستگاه يا از کار مي افتد يا کار کرد آن با مشکل مواجه مي شود.

وی افزود: جامعه ما به دليل آن که داراي فرهنگ توحيدي است همه اجزاي آن از قبيل سياست، اقتصاد، مسائل قضايي، اجتماعي، آموزشي، تعليم وتربيت، صنعت، کشاورزي، افتصاد و ديگر موارد بايستي بر همان فرهنگ توحيدي بنا شود تا درستي و کمال دهي خود را حفظ کند، حال اگر يکي از اجزاي اين مجموعه سکولار شد يعني مفهوم توحيدي خود را از دست داد معناي آن اين است که فرهنگ ديني با مشکل و مانع روبرو شده است بر اين اساس، هرگاه اقتصاد جامعه ما بر اساس ديگر اجزا هماهنگي پيدا نکرد و فرهنگ ديني و توحيدي در آن جاري و ساري نشود نمي‌توانيم پيشرفت واقعي پيدا کنيم و به تمدن سازي روي آوريم.

بسیج تصریح کرد: همانگونه که اشاره شد وقتي اجزاي يک مجموعه همه از يک صنف باشند و يک جهت‌گيري واحد بر آن‌ها حکم فرما گردد نسبت به همديگر هم افزايي خواهند داشت. يعني اقتصاد در خدمت فرهنگ قرار مي گيرد فرهنگ در خدمت اخلاق قرار مي‌گيرد و اخلاق در خدمت سياست، پس جامع بودن يک تمدن و فرهنگ دقيقا مرتبط است با همراهی و هماهنگي اجزاي آن مجموعه که نظم مطلوب را براي رسيدن به کمال فراهم مي آورد .

استاد دانشگاه شهرکرد افزود: سياست هاي اقتصاد غربي هم به دليل مباني و هم به دليل ساختارهاي شکلي با فرهنگ ديني ما فاصله فراوان دارد که ورود آن به جامعه ما موجب رکود، عقب گرد و دور ماندن از فرهنگ اسلامي است. به اين معنا که فرهنگ غربي مبتني بر نفي خدا و در واقع اومانيسم يا انسان محوري است.

بسيج اظهار کرد: در اقتصاد غربي آن چه مهم است بهره بيشتر بردن از مواهب دنيوي است و در نظر نگرفتن آخرت ،سعادت اخروي و کمال انسان از جهت ساختاري اقتصاد غربي مشکل دارد به اين منظور توليد بيشتر است و توليد بيشتر به منظور مصرف بيشتر به همين دليل شيوه توليد و مصرف نيز مي تواند غيرعاقلانه استعماري و ايجاد کننده از شکاف طبقاتي شود حال آن که در فرهنگ اسلامي اقتصاد، توليد و مصرف براي کمال انسان است توليد و مصرف براي تامين زندگي انسان هاست تا فرصت رشد و شکوفايي و عبوديت را پيدا کنند.

وي با اشاره به اينکه، نفي اقتصاد اسلامي يا به دليل عدم اعتقاد عده اي بر اساس اقتصاد اسلامي است يا به دليل تحت تاثير قرار گرفتن اقتصاد غربي است افزود: اقتصاد اسلامي بخشي از فرهنگ اسلامي است و اساسا بدون آن نمي توان معتقد به کمال دين اسلام بود.

اين استاد دانشگاه هاي استان اظهار کرد: مشکلاتي که امروزه وجود دارد عدم تناسب ميان اخلاق اقتصادي، اخلاق سياسي، فرهنگي و آموزشي است به اين معني که اگر در يک صندوق ميوه اي فاسد بود بقيه ميوه ها فاسد خواهند شد.

بسیج خاطرنشان کرد: اگر يک جز فرهنگ جامعه ديني دچار مشکل بود بقيه اجزا را معيوب خواهد کرد، از اين رو اقتصاد ناکار آمد و وابسته به تدريج ايجاد وابستگي همه جانبه در تمام عرصه ها خواهد کرد و انقلاب ابتر خواهد ماند و استقلال سياسي به خاطره مي افتد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۶:۴۶

1 Jan 2020