۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۲۴۸۰۳
کارشناسي ارشد روابط بين الملل:

دست ما در برابر رئيس جمهور آمريکا، هميشه مشت گره کرده است/مجلس وظيفه دارد دستي که به سمت اوباما دراز شده را از دولت کوتاه کند

کارشناسي ارشد روابط بين الملل گفت: مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ايران وظيفه دارند اگر چنين اتفاقي افتاده باشد بي درنگ وزير امور خارجه را که نتوانسته است نماينده ي يک ملت انقلابي باشد استيضاح کند.
دست ما در برابر رئيس جمهور آمريکا، هميشه مشت گره کرده است/مجلس وظيفه دارد دستي که به سمت اوباما دراز شده را از دولت کوتاه کند
به گزارش جهانبین نیوز احمد راستينه مسئول بسيج دانشجويي استان، در رشته کارشناسي ارشد روابط بين الملل تحصيل کرده است از اين رو خبرنگار منطقه آزاد در حوزه سياست خارجي گفتگويي با وي داشت که مشروح اين گفتگو بدين شرح است:

منطقه آزاد: رئيس جمهور اخيرا اين نکته را مطرح کرده اند که با حل مشکلات برجام به دنبال حل مسائل خاورميانه هستيم. به نظر شما اين راه حل چه قدر واقعي است؟

راستينه: اين گفتمان توسط مجموعه اي از سياسيون با بيان اينکه رفع مشکلات نظام جز با برداشتن تحريم ها ميسر نيست، در انتخابات گذشته مطرح شد. کساني که در دولت گذشته بي مديريتي رئيس جمهور را عامل شکل گيري نابساماني ها در کشور معرفي کردند، به محض پذيرش مسئوليت، مشکلات موجود را به گردن تحريم ها انداختند. با توجه به سخن رهبر انقلاب که بارها تأکيد کرده اند، به دنبال حل مشکلات با نگاه به بيرون نباشيد، ولي متاسفانه اين نگاه در بخش زيادي از بدنه ي دولت جاري نيست.

چنانکه بارها رهبري فرمودند کليد حل مشکلات کشور در ژنو و لوزان نيست بلکه اين کليد در زنده کردن ظرفيت هاي درون انقلاب است. با اين نگاه ،دولت تلاش کرد با به نتيجه رساندن مذاکرات، تحريم ها را لغو کند. اکنون دو سال است که مذاکرات طول کشيده و نهايتا به برجام منجر شد. برخي از خطوط قرمز در برجام رعايت نشده به گونه اي که نگراني بسياري از مسئولين و نيروهاي انقلابي را برانگيخته است. امامتأسفانه هرگاه که دلسوزان انقلاب از باب دلسوزي جهت حفظ انقلاب و در خصوص عبور از خطوط قرمز صحبت کردند به عنوان نيروي افراطي مورد حجمه شديد دولت قرار گرفته اند.متأسفانه افراد، تاب تحمل شنيدن نقدهاي منطقي و دلسوزانه در برابر آمريکا را ندارند.

شواهد نشان داده که برجام مقدمه اي بوده براي عبور از گفتگوي اصيل انقلاب که مبارزه با استکبار و نظام سلطه و اسلام آمريکايي در رأس هرم اصول انقلاب قرار دارد. برجام کج راهه اي است تا توازن اسلام آمريکايي را در برابر اسلام ناب سنگين کند. تا ديروز سخن، صرفا مذاکرات هسته اي بود اما امروز برخي به خود جرأت داده اند تا با وجود تذکرات پي در پي رهبري، بحث مذاکرات منطقه اي را در دستورکار خود قرار دهند. بارها و بارها تذکر داده شده است که مواضع و اصول راهبردي ما در منطقه ۱۸۰ درجه مخالف با مواضع و اصول راهبردي آمريکاست. مسئولين بايد بدانند صبر انقلابي نيروهاي وفادار به انقلاب حد و مرزي دارد. نيروهاي انقلابي خود را وفادار به اصول و آرمان هاي انقلاب دانستند و معتقدند که انقلاب نه سال ۵۷ متولد شد و پايان يافت بلکه سال ۵۷ متولد شده و امروز به سمت بلوغ حرکت مي کند. لذا آنگونه که حضرت امام در وصيت نامه ي الهي سياسي خود با افتخار اذعان دارند به اينکه ما دشمني همچون آمريکا داريم و ياد مي کند که بحث مبارزه و رفاه و بحث قيام و راحت طلبي، دو مقوله اي است که هرگز با هم جمع نمي شوند.


منطقه آزاد: به نظر شما دست دادن آقاي ظريف با اوباما به قول خودشان تصادفي بوده است؟

راستينه: اگر وزير امور خارجه با اوباما دست داده باشد، قطعا غلط اضافي کرده است. مراجع تقليد بارها و بارها تذکر داده اند که مواظب انگشتان خود در دست دادن با مسئولان آمريکايي باشند چرا که بعد از دست دادن بايد انگشتان خود را بشمارند. چگونه مي توان با چهره ي زشت و منفور آمريکا که دستش آغشته به خون است و ملت هاي بسياري را به خاطر سياست هاي وحشيانه ي خود آواره کرده، مصافحه کرد بايد به خدا پناه برد.
مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان ايران وظيفه دارند اگر چنين اتفاقي افتاده باشد بي درنگ وزير امور خارجه را که نتوانسته است نماينده ي يک ملت انقلابي باشد استيضاح کند.

اوباما رئيس جمهور تفکري است که امام راحل از آن به عنوان شيطان بزرگ ياد کرده است. دست برادري و رحمت ملت انقلابي به سوي همه ي ملت هاي دنيا دراز بوده است اما در برابر آمريکا به تأسي از آيات کلام وحي و با تفسير صحيح از أشداء علي الکفار، مشت گره کرده اي در برابر دولت آمريکاست. چگونه ممکن است آمريکا با پياده سازي اسلام آمريکايي به رويارويي با اسلام ناب محمدي آمده آن گاه ما دست رحمت خود را به سوي رئيس جمهوري دراز کنيم که مصداق هاي تام اسلام آمريکايي او در حرم امن الهي فاجعه اي چون منا را تشکيل مي دهد . دست ملت ما در برابر رئيس جمهور آمريکا براي هميشه مشت گره کرده خواهد بود.

انقلاب اسلامي ايران، بسياري از مباحث مربوط به ديپلماسي را بر خلاف ساير انقلاب ها که هيچ گاه پاي بند نبوده اند رعايت کرده و معتقد به رعايت آنها نيز مي باشد، نسبت به آمريکا معتقديم که بايد با اقتدار و از موضع قدرت سخن گفت. آمريکا تلاش مي کند تا به کشور هاي دنيا بگويد که ملت انقلابي ايران پس از ۳۶ سال گفتمان سازش را در برابر گفتمان تقابل با فرهنگ ايدئولوژي غرب پذيرفته است لذا دولتمردان ما بايد بدانند چهره ي انقلابي ملت ايران نبايد در عرف ديپلماتيک آنها به چهره اي سازش کار در عرصه ي بين الملل تبديل گردد.

منطقه آزاد: آيا اين کار مي تواند يک برنامه ي از پيش تعيين شده باشد؟

راستينه: احساس مي شود يک برنامه ي گام به گام در راستاي عادي سازي روابط ايران و آمريکا طراحي شده که اين دست دادن همان غلط اضافي است که در اين راستا طراحي شده است. متاسفانه در سفر رئيس جمهور به آمريکا يک اقدام نا بجا اتفاق افتاد و آن گفتگوي اتفاقي اوباما با روحاني بود که آن روز گفتند يک اتفاق بود بعد راه رفتن آقاي ظريف با جان کري در خلال مذاکرات را باز هم يک اتفاق معرفي کردند. امروز هم دست دادن ظريف با اوباما را يک اتفاق معرفي مي کنند. احساس مي شود اتفاق هاي نابجا برنامه اي مشخص براي عادي سازي رابطه ي ايران با آمريکاست.

منطقه آزاد: آيا با استيضاح آقاي ظريف موضع صحيح ايران در برابر آمريکا مشخص خواهد شد؟

راستينه: اگر در دفاع از اصول و آرمان ها مجبور به عقب نشيني گام به گام شويم رفتار دولت مردان نيز در دفاع از اصول انقلابي دچار تغيير خواهد شد. آمريکا در جنگ ۸ساله نتوانست ملت ايران را از پاي در آورد. در تحريم هاي غير قانوني نيز نتوانست ملت ايران را تسليم کند. آنها در تئوري جديدشان به دنبال تغيير رفتار مسئولين و بعد ملت ايران هستند. ملت ايران که در اين ۳۶ سال نشان داده است که اهل تغيير رفتار در دفاع از اصول و آرمان ها خود نيست لذا نمايندگان بايد به تأسي از چنين ملتي اگر وزير امور خارجه دچار چنين خطاي فاحشي شده است بي ترديد استيضاح کنند.

منطقه آزاد: نظر شما در رابطه با کم کاري مسئولين در برابر فاجعه منا چيست؟

راستينه: فاجعه ي منا به قدري عميق و مصيبت بزرگي بود و هست که انتظار مي رفت مسئولين از موضع اقتدار در برابردولت خائن آل سعود سخن بگويند. انتظار مي رفت رئيس جمهور در نطق سازمان ملل خود، چهره ي خون ريز عربستان را از منا تا صنعاتشريح کند. اما وقتي فرصت دفاع از ملت هاي مظلوم مسلمان در سازمان ملل را از دست مي دهيم و فرصت تبيين چهره ي زشت و منفور عربستان را در خون ريزي هاي منا و يمن از دست مي دهيم بايد منتظر گستاخي بيشتر عربستان در تقابل با ايران باشيم لذا فرمايشات رهبر انقلاب، نسبت به عربستان برگرفته از غرور ملي ملت ايران و از موضع دفاع از ملت هاي مظلوم بود. اين بار نيز مقام معظم رهبري بايد کم کاري دولت مردان در برخورد انقلاب با آل سعود را جبران کند.


منطقه آزاد: اين فاجعه ي بزرگ چه تاثيري در رابطه ي ما با عربستان خواهد داشت؟

راستينه: در خصوص رابطه با عربستان جزء تصميمات مسئولان عالي رتبه ي نظام است.عربستان امروز بازيچه ي آمريکاست و کاملا قصه ي عربستان با آمريکا متفاوت است. ما معتقديم که بايد تلاش کرد عربستان را متوجه بحران آفريني در منطقه کنيم. عربستان بايد بداند که بحران هاي خلق شده به زودي دامن او را خواهد گرفت.

فاجعه ي منا بي ترديد همچون فجايع سال هاي گذشته از بي تدبيري آل سعود و با سازمان دهي افکار صهيونيستي جهت ناامن کردن حرم امن الهي است. ما نمي توانيم فرصت عظيم حج را براي تبيين معرفي وحدت اسلام، از دست بدهيم.


انتهاي پيام560م /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۴۶:۰۲

29 Dec 2019