۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۰۸۳۳

رانندگي در حال خواب‌آلودگي

هنگامي که خواب‌آلوده هستيد رانندگي کردن بسيار خطرناك است، رانندگي در هنگام خواب‌آلودگي زمان واکنش و عکس‌العمل مقابله با حوادث را کاهش مي‌دهد.
رانندگي در حال خواب‌آلودگي
به گزارش جهانبین نیوز؛ تحقيقات انجام شده توسط کارشناسان بررسي حوادث ترافيکي نشان مي‌دهد که درصد بالائي از تصادفات مخاطره‌آميز در جاده‌ها خصوصاً شب هنگام به علت رانندگي در حالت خواب‌آلودگي است و بسياري از مردم از خطر نوشيدن مشروب در هنگام رانندگي مطلع هستند.

رانندگي در حالت خواب‌آلودگي همانند رانندگي در حالت مستي است، حال براي آشنائي بيشتر با علل خواب آلودگي بايد زمان بيولوژيکي بدن خود را شناخت. زمان بيولوژيکي بدن به شما اين اطلاعات را مي‌دهد که چه زماني وقت نهار خوردن است چه زماني وقت انجام کارهاي روزمره است و چه زماني بدن تحت تاثير قرار گرفته و خسته مي‌باشد.

ساعت بيولوژيکي بسياري از مردم روزانه يا به صورت ساعت در حال تناوب است اما اين زمان‌ها براي هر فرد نسبت به افراد ديگر متفاوت است. افراد سحرخيز با پيام‌هايي که از سوي ساعت بيولوژيکي بدنشان صادر مي‌شود، بيدار مي‌شوند اما افراد شب زنده‌دار از بيدار‌ماندن تا دير‌وقت شب احساس لذت مي‌کنند.

ساعت بيولوژيکي بدن به بسياري از جوانان و نوجوانان که سن کمتري دارند اين اجازه را مي‌دهد که به آساني تا پاسي از شب بيدار بمانند. وقتي سن افراد افزايش مي‌يابد اين احساس که زودتر بخوابند و زودتر نيز از خواب بيدار شوند بيشتر مي‌شود.

ساعت بيولوژيکي بدن بعضي از افراد به صورتي برنامه‌ريزي شده است که در ساعات مياني روز مثل صبح و بعد‌ازظهر احساس خواب مي‌کند، که اين زمان مي‌تواند زمان خطرناکي براي رانندگي باشد.

بسياري از اين زمان‌ها مربوط مي‌شود به ساعات بين ۱ تا ۴ بعدازظهر افراد شاغل در حرفه رانندگي بايستي بدانند رانندگي در شب احتمال خطر را بالا مي‌برد چون زمان عکس‌العمل کاهش مي‌يابد.

زمان بيولوژيکي بعضي از مردم اين‌گونه است که در تاريکي و محل‌هاي ساکت حالت خواب‌آلودگي شديد و غيرقابل مقاومتي به سراغشان مي‌آيد.

بعضي ديگر از افراد در دير‌وقت شب حالت خواب‌آلودگي به سراغشان مي‌آيد در هر حال بايستي از رانندگي کردن بين ساعات ۲ الي ۶ با‌مداد نيز خودداري کرد.

نتايج بدست آمده بيانگر اين مطالب است که براي‌ اينکه شما رانندگي مطمئن‌تري داشته باشيد بايد از زمان‌هاي بيولوژيکي بدنتان اطلاع داشته باشيد. اطلاع از زمان‌هاي واکنش بدن، رانندگي را مطمئن‌تر مي‌کند.

شما چه زماني احساس تمرکز بيشتري مي‌کنيد؟ شما چه زماني احساس خواب‌آلودگي مي‌کنيد؟ اگر شما از چرخه ارگانيسم داخل بدنتان اطلاع داشته باشيد مي‌توانيد توجه بيشتري به بدن خودتان بکنيد و اين‌که چه زماني احساس خواب‌آلودگي به سراغتان مي‌آيد.

چگونه مي‌توانيد در زمان رانندگي از خوابيدنتان احساس امنيت کنيد ؟

در اينجا هفت گزينه وجود دارد به نظر شما کدام يک از اين گزينه‌ها صحيح و کدام يک اشتباه است.

- نوشيدن چاي و قهوه حالت خواب‌آلودگي را از بين مي‌برد.
- من مي‌توانم به شما بگويم که چه ساعتي خوابم مي‌آيد.
- رانندگي من خوب است پس هيچ موضوعي از جمله خواب‌آلودگي براي من خطري ايجاد نمي‌کند.
- من نمي‌توانم چرت بزنم.
- من زياد خوابيده‌ام.
- خواب‌آلودگي باعث مي‌شود قدرت تفکر شما پايين بيايد.
- جوانترها به خواب کمتري نياز دارند.

۱)چاي و قهوه حالت خواب‌آلودگي را از بين مي‌برد.

نتايج بدست آمده نشان مي‌دهد که هيچ راهي براي جلوگيري از خواب نيست. نوشيدن موادي که حاوي کافئين هستند مانند قهوه، چاي و بعضي از نوشابه‌ها فقط مي‌توانند به شما کمک ‌کنند که احساس تمرکز بيشتري داشته باشيد. اما تاثير اين مواد کافئين‌دار براي زمان کوتاهي وجود دارد زماني که شما خواب شديدي داريد و قهوه يا چاي مي‌نوشيد مثل آدم‌هايي هستيد که خواب کمي دارند و به يک چرت کوتاه حدود ۴ يا ۵ ثانيه منجر مي‌شود. در سرعت‌هاي جاده‌اي که حداقل آن ۸۵ کيلومتر و حداکثر آن ۱۲۵ کيلومتر مي‌باشد در اين سرعت زمان ۴ يا ۵ ثانيه هم زمان زيادي براي مرگ است.

۲)من مي‌توانم به شما بگويم که چه ساعتي خوابم مي‌آيد؟

تعجب نکنيد اگر شما مي‌گوئيد اين جمله صحيح است. در يک آزمايش نزديک به ۴۴ درصد از مردم بر اين عقيده بودند که زمان خواب‌آلودگي خود را از قبل پيش‌بيني کنند اما آنها در اشتباه بودند، حقيقت اين است که خواب يک عمليات داوطلبانه نيست.

اگر شما حالت خواب‌آلودگي داشته باشيد هم‌چنين شما نمي‌توانيد اين جمله را بگوئيد که خواب شما چه مقدار طول مي‌کشد. در هنگام رانندگي حتي خوابيدن براي چند ثانيه هم مي‌تواند موجب کشته شدن شما و افراد همراهتان شود.

۳)رانندگي من خوب است، پس هيچ موضوعي از جمله خواب‌آلودگي براي من خطري ايجاد نمي‌کند.

در واقع مي‌توان گفت مطمئن‌ترين راننده کسي است که هوشيار باشد. اگر چه مطمئن‌ترين راننده‌ها در زمان خواب‌آلودگي داراي سطح هوشياري پاييني هستند. آمار نشان مي‌دهد افرادي که رانندگان خوبي بوده‌اند بعدها بر اثر خواب‌آلودگي در پشت فرمان جان خود را از دست داده‌اند.

براي بدست آوردن يک رانندگي مطمئن شما بايد چشمان بازي داشته باشيد و نهايتاً اين به معني خارج شدن خودرو از جاده در هنگام خواب‌آلودگي است. به غير از آن مي‌توان گفت که يک انسان خواب‌آلوده و خسته مي‌تواند با خوردن يک فنجان حاوي مواد کافئين‌دار حدود ۴ تا ۵ دقيقه احساس هوشياري کند.

4)من نمي‌توانم چرت بزنم:

بسياري از مردم بر اين عقيده‌اند که عادت چرت‌زدن را ندارند بعضي از مردم که مي‌گويند خسته نيستند ولي به محض اين که در يک اتاق تاريک قرار مي‌گيرند خوابشان مي‌گيرد و اين در حالي است که قبل از اين موضوع احساس خواب‌آلودگي نداشتند.

اگر فکر مي‌کنيد نمي‌توانيد چرت بزنيد خودروي خود را نگه داريد و براي ۱۵ دقيقه در خارج از مسير جاده به استراحت بپردازيد شما ممکن است که تعجب کنيد چقدر راحت بخواب مي‌رويد. برنامه سفر خود ر‌ا طوري طرح‌ريزي کنيد که بيشتر امکان توقف و استراحت‌کردن در طول مسير راه را داشته باشيد.

هرقدر شما مکان‌هاي بيشتري براي استراحت‌کردن انتخاب کنيد خطر و ريسک کمتري در طول سفر خود خواهيد داشت و در هر محلي که براي استراحت توقف مي‌کنيد مسائل ايمني را رعايت نماييد.

5) من زياد خوابيدم:

اين موضوع که شما واقعاً کم به خواب نياز داشته باشيد نکته مثبتي بشمار مي‌رود. اگر بر اين عقيده هستيد از خودتان سوال کنيد، آيا در زمان بيدار‌شدن از خواب احساس خستگي نمي‌کنم. به طور متوسط انسان در طول شبانه‌روز به ۷ الي ۸ ساعت خواب نياز دارند.

اگر شما ديروقت مي‌خوابيد و صبح‌ها زودتر با صداي زنگ ساعت از خواب بيدار مي‌شويد. اين بدين معناست که شما در طول هفته دچار کمبود خواب و در دراز مدت دچار يک نوع عارضه کم‌خوابي خواهيد شد. به هر دليل در زماني که احساس خستگي مي‌کنيد از رانندگي‌کردن بپرهيزيد.

بهترين کاري که در طول سفر مي‌توانيد انجام دهيد اين است که طوري برنامه‌ريزي نمائيد که در طول هفته‌اي که در حال رانندگي هستيد خواب خوب داشته باشيد.
خواب‌آلودگي باعث کاهش قدر ت تفکر و هوشياري شما مي‌شود.

آيا تا‌بحال اتفاق افتاده است که شب هنگام در حال رانندگي باشيد و اشيايي را اطرافتان ببينيد که در مرحله اول فکرکنيد يک حيوان است اما بعد ببينيد که يک پاکت کاغذي يا قسمتي از يک درخت خشک باشد.

اين حالتي است که يک راننده خواب‌آلوده نمي‌تواند به درستي در مورد محيط اطرافشان قضاوت کند. يک راننده خواب‌آلوده در پروسه واکنش نشان‌دادن به اطلاعاتي که از محيط اطراف به ذهنش مي‌رسد کندتر از راننده‌اي است که با هوشياري و تمرکز کامل رانندگي مي‌کند.

در حقيقت جوانان و نوجوانان به ساعات خواب بيشتري نسبت به افرادي که در دهه سوم عمرشان هستند نياز دارند.

افراد مسن‌تر کمتر مي‌خوابند براي‌اينکه آن‌ها از بيدار‌بودن تا ديروقت شب و انجام کار‌هاي روز‌مره لذت مي‌برند و از خوابيدن خودداري مي‌کنند. جوانان و نوجوانان بالغ که صبح‌ها زودتر از خواب بيدار مي‌شوند و احساس هوشياري بيشتري در بعدازظهرها دارند، اين بدان معني نيست که آن‌ها به خواب کمتري احتياج دارند.

مشکل اينجاست که پيغام‌هايي که از مغز مبني بر خواب به بدن ارسال مي‌شود در‌ مواقع ديروقت شب کاهش مي‌يابد و فرد مي‌تواند تا اواخر شب بيدار بماند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۹:۴۸

25 Jan 2020