۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۰۸۲۳
کارشناس فضای مجازی؛

نقش هشتگ‌ها در ذهنیت سازی برای مخاطبان/ هشتگ هایی که ترند می شوند ذهنیت سازی می کنند

محمد لسانی گفت: در عالم مجازی هشتگ ها وقتی برجسته سازی می شوند ذهنیت سازی می کنند مثلا عدم کنترل بازار در کشور ما به نوسان قیمت ها منجر می شود اما این نوسان بازار در قالب هشتگ ها در عالم مجازی ذهنیت فروپاشی نظام را برای کاربران ایجاد می کند چرا که عربستان برای آن هشتگ سازی کرده است.
نقش هشتگ‌ها در ذهنیت سازی برای مخاطبان/ هشتگ هایی که ترند می شوند ذهنیت سازی می کنند
به گزارش جهانبین نیوز، محمد لسانی، کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نقش و کاربرد هشتگ ها رد فضای مجازی اظهار داشت: اولین بار یکی از کاربران شبکه های اجتماعی برای تأکید بر روی حرف خود از مربع استفاده کرد که در ادامه با استقبال سایر کاربران مواجه شد در همین راستا موسسان شبکه های اجتماعی فرایند هشتگ را طراحی کردند.

وی در ادامه افزود: به ویژه در توییتر و اینستاگرام افراد به خاطر استفاده از تاکیدات از مربع استفاده کردند که این در ادامه غول های فناوری مانند توییتر و فیس بوک برنامه نویسی برای تعریف هشتگ را انجام دادند.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه هدف از توییتر و غول های مجازی ایجاد قابلیت جستجو بر اساس هشتگ بود تصریح کرد: اهمیت هشتگ ها تا جایی پیش رفت که امروز شاهد هستیم شبکه ای مانند اینستاگرام حتی قابلیت فالو کردن را برای هشتگ‌ها به وجود اورده است.

لسانی با تاکید بر اینکه هشتگ ها نظم و نظام تولید محتوای متن در فضای مجازی هستند تاکید کرد: در یک مقاله زبان اصلی عنوان شده بود که دنیای کنونی ما در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ انباشته از اطلاعات شده است که از آن تحت عنوان اور لود نام برده می شود‌.

وی با بیان اینکه امروز همه در این‌ انباشتگی اطلاعات در حال غرق شدن هستند تصریح کرد: ما نیازمند پارو و قایق هایی هستیم که غریق های فضای مجازی را نجات بدهد که هشتگ ها همان پارو ها هستند.

کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: دسته بندی اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی است و هشتگ گذاری یکی از کارکردهایی که دارد دسته بندی اطلاعات است یعنی کاربر به جای غرق شدن در اطلاعات از آنها به نحو احسن استفاده می کند.

لسانی با اشاره به کارکردهای دیگر هشتگ اظهار داشت: کارکرد دوم هشتگ ها برجسته سازی موضوع است که می بینیم‌یک موضوع سوژه می شود و مثلا می بینیم یک رفتار، صحبت و ... تبدیل به سوژه می شود که کارکرد اجتماعی ‌و سیاسی هشتگ ها تعریف می شود.

وی در تاکید بر لزوم اهمیت کارکرد دوم هشتگ ها تصریح کرد: شاهد بودیم که عربستان سعودی مجتمع و اطلس های رسانه ای را برای پیگیری این کارکرد به کار می بندد تا بتواند تولید هشتگ کرده و سوژه های موضوعی را با ترند شدن هشتگ ها برجسته کند.


هشتگ هایی که ترند می شوند ذهنیت سازی می کنند

کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: در عالم مجازی هشتگ ها وقتی برجسته سازی می شوند ذهنیت سازی می کنند مثلا عدم کنترل بازار در کشور ما به نوسان قیمت ها منجر می شود اما این نوسان بازار در قالب هشتگ ها در عالم مجازی ذهنیت فروپاشی نظام را برای کاربران ایجاد می کند چرا که عربستان برای آن هشتگ سازی کرده است.

لسانی با اشاره به سایر کارکرد های هشتگ عنوان کرد: یکی از کارکردهای مهم هشتگ سازی انحراف توجه است؛ به شکلی که در روزهای اخیر شاهد قتل خاشقجی بودیم که در فضای مجازی به شدت هشتگ آن داغ شد اما در ادامه جریان های معاند و ضد نظام یکباره شخصیت ضد نظام دیگری را به ترند تبدیل کردند تا موضوع خاشقجی زیر سوال برود.

وی با بیان اینکه هشتگ های سیاسی زیادی در کشور راه اندازی شده است عنوان کرد: قالب بیشتر هشتگ هایی که راه افتاده انحراف از توجه و همچنین برجسته سازی یک موضوع در فضای مجازی بوده است. مردم، کنشگران و حتی سیاستمداران به دنبال توسعه استفاده از هشتگ ها هستند.

کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: با توجه به شرایط پیش آمده آنچه که مشخص بوده این است که هوش مصنوعی کم کم به دنبال هشتگ سازی است و هشتگ سازی از کاربران به سمت هوش مصنوعی کشیده شده است؛ اخیراً عده از پر مخاطبان توئیتر از هشتگ استفاده نمی کنند چرا که مخاطب دیگر آنها را شناخته است.

لسانی هم چنین گفت: به نظر می رسد که هشتگ ها حذف بشوند و هوش مصنوعی جایگزین هشتگ ها بشود به شکلی که هوش مصنوعی موضوعات و ترند ها را نمایش می دهد و مخاطب می تواند انتخاب کند که کدام موضوع را پیگیری کند.

وی در ادامه به انسجام هویتی در کارکرد هشتگ ها اشاره کرد و گفت: عملاً افرادی که در فضای مجازی وجود دارند، هویت و انسجام هویتی خود را مبتنی بر هشتگ هایی پیش می برند به طوری که یک جامعه را برای خود تعریف می کنند که همگرایی بین جمعیت مجازی را به وجود می آورد.

کارشناس فضای مجازی در پایان تصریح کرد: هشتگ ها به صورت کلان برای کاربران دو مزیت دارند که یکی خوانش و مطالعه دسته بندی شده است و دیگری تولید محتوای متمرکز است که در بخش تولید محتوا کارکردهای کاربران فضای مجازی بسیار مهم تر است؛ یک اکانتی که از هشتگ استفاده می کند باید محتوای مناسبی در مورد هشتگ تولید کند.



انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۵۱:۰۹

27 Dec 2019