۰
plusresetminus
در تولید محصولات کشاورزی و باغی بيشتر تلاش و کوشش به عهده کشاورز است اما در حالي بيشترين سود را دلالان و واسطه گران مي برند و کشاوزان در بيشتر مواقع به اندازه مخارج زمين هاي کشاورزي نقدينگي دريافت نمي کنند.
خريد محصولات باغي کشاورزان با کمترين نرخ و عرضه با بالاترين قيمت در بازار توسط واسطه گران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما ، شهرستان سامان در استان چهار محال و بختياري بيش ترين توليدات باغي را در سطح استان دارا است .

اين شهرستان به دليل دارا بودن شرايط آب و هوايي بسيار خوب، موقعيت جغرافيايي متنوع و ظرفيت و پتانسيل بالقوه در بخش گردشگري و کشاورزي از چشم انداز بسيار خوبي جهت توسعه برخوردار است.

اکثريت مردم اين شهرستان کشاورز هستند و بخش اعظمي از در آمد زندگي خود را از طريق توليدات محصولات کشاورزي مي گذرانند.

اين در حالي است که کشاورزان اين شهرستان در زمان برداشت محصول دلالان ميوه در جاي جاي شهرستان و استان و حتي در بنگاه ها و ميدان ميوه و تره بار محصولات کشاورز با کمترين قيمت خريداري و در بازار با بالاترين قيمت عرضه مي شود و در اين ميان کشاورزان دچار ضرر و خسارت زيادي مي شوند.

بيشتر تلاش و کوشش به عهده کشاورز است اما در حالي بيشترين سود را دلالان و واسطه گران مي برند و کشاوزان در بيشتر مواقع به اندازه مخارج زمين هاي کشاورزي نقدينگي دريافت نمي کنند.

با توجه بر اينکه در سال جاري بيشتر محصولات شهرستان سامان بين ۳۰ تا ۸۰ درصد دچار سرما زدگي شده است و محصولات کمي در اين شهرستان باقي مانده اما همان ميزان باقي مانده نيز به دليل حضور دلالان محصولات باغي در سطح شهرستان و استان با قيمت پايين از کشاورزان خريداري مي شود.

در سال هاي جاري در کنار جاده هاي روستا ها دکه ها در مسير ورودي روستا پديد آمدند که محصولات کشاورزان را خريداري و با قيمت هاي بيشتر به دلالان ميوه و تره بار مي فروشند که اين مورد خود نيازبه نظارت مسوئلين در اين زمينه دارد.

محصولات توليدي شهرستان سامان عبارتند از زرد الو، گيلاس، البالو، هلو، الوچه، بادام، گردو و .... است.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان سامان در گفتگو با سامان ما گفت: نقش واسطه و دلالان در خريد محصولات کشاورزي بسيار مشهود است چرا که در شهرستان محصولات کشاورزي با کمترين قيمت خريدار و در بازار با گرانترين قيمت عرضه مي شود و در اين ميان کشاورزان بيشتر صدمه و خسارت را مي بيند چرا که کشاورزان هزينه هاي زيادي بر توليد محصول انجام مي دهند و سود کمتري را نيز در جامعه در راستاي توليدات محصولات باغي مي برند.

علي خسروي با بيان اينکه در سال جاري بيشتر توليدات باغي از قبيل زرد الو ، گيلاس ، الوچه و بادام و گردو و ... دچار سرما زدگي شده است و اين محصولات در سطح شهرستان بسيار کم است، عنوان کرد: خريد اين محصولات حتي براي خود کشاورزان سخت است چراکه اين محصولات در رنج قيمت هشت تا ۱۴ هزار تومان در بازار عرضه مي شود.

وي با بيان اينکه در راستاي مبارزه با دلالي و واسطه گري ميوه در شهرستان بايد کارخانه صنايع تبدلي در سطح شهرستان که قطب کشاورزي استان است ايجاد شود و محصول کشاورزان در کارخانه عرضه و فرآوري بيشتري از محصولات صورت گيرد.

ايجاد کارخانه صنايع تبديلي راهي براي جلوگيري از حضور دلالان در بازار ميوه شهرستان سامان

بخشدار زاينده رود در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه نگاه و نقش واسطه ها فعال و دلالان بايد در جامعه کم رنگ شود و اين امر نياز به مديريت دارد، عنوان کرد: محصولات کشاورزان بايد توسط جهاد کشاورزي و تعاوني روستايي از توليد به مصرف در جامعه عرضه شود نه اينکه توسط واسطه گران چنديدن دست محصول چرخش داشته وبعد با قيمت بالا در بازار عرضه شود.

عيسي ملکي با بيان اينکه در حال حاضر در شهرستان سامان محصولات کشاورزان در شهرستان سامان و سرتا سر کشور پيش خريد مي شود، بيان داشت: پيش خريد محصولات بايد سر و سامان پيدا کند.

وي با اشاره بر اينکه فروش محصولات توسط خود کشاورز بايد توسط تعاون روستاي صورت گيرد، تصريح کرد:از ديگر اقداماتي که بايد در شهرستان صورت گيرد ايجاد کارخانه صنايع تبديلي است که اين امر در شهرستان سامان در حال پيگيري است و از خواسته هاي مردم شهرستان است .

ملکي با بيان اينکه با احداث کارخانه صنايع تبدلي سود بيشتري براي کشاورزان شهرستان سامان حاصل خواهد شد، اذعان داشت: بايد از سرمايه گذاران بخش خصوصي در رساتاي ايجاد کارخانه هاي صنايع تبديلي، کارخانه هاي چيپس ميوه اي و ... حمايت صورت گيرد.

معاون امور باغباني جهاد کشاورزي استان چهار محال و بختياري در گفتگو با سامان ما گفت: اگر محوصلات باغي به طور مستقيم به دست مصرف کنندگان برسد بيشترين سود به کشاورزان خواهد رسيد.

سيد طاهر نوربخش با بيان اينکه متاسفانه روند حضور دلالان ميوه در سطح استان و کشور هر چه بيشتر مشاهده مي شود، بيان داشت: براي ازبين بردن واسطه گران بايد بازارچه هاي محصولات عرضه مستقيم محصول، تشکل هاي توزيع ميوه و ايجاد کارخانه هاي صنايع تبدلي در سطح استان و شهرستان هاي که توليدات باغي دارند صورت گيرد.

نوربخش با اشاره بر اينکه گراني محوصلات در بازار به اين دليل است که محصولات چند دست در کوتاه ترين چرخش دارد و بيشترين سود به جيب دلالان مي رود تا کشاورزان و در اين ميان کشاورزان بيش از پيش خسارات مي بينند.

يکي از کشاورزان شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اينکه توليد محوصل براي کشاورز به مدت يک سال طول مي کشد و کشاورزي شغلي است که زحمت فروان و سود کم براي کشاورزان دارد، تصريح کرد: با توجه بر اينکه اين شهرستان ظرفيت بالايي در توليد محصولات کشاورزي دارد اما به دليل اتفاقات غير مترقبه در بعضي از سال ها همانند امسال بيشتر محصولات باغي دچار سرما زدگي شدند و محصولات باقي مانده نيز از سوي واسطه گزان با قيمت کم از باغداران خريداري و در بازار با بيشترين قيمت عرضه مي شود که خود بعضي از خانواده هاي کشاورزان قادربه خريد اين محصول نيستند.

شيرزاد مرادي با بيان اينکه توازان در بازار براي خريد محصولات کشاورزي کشاورزان وجود ندارد ، چراکه زماني که محصولات اين شهرستان به مرحله برداشت مي رسد بازار در رکود است و محصلات با قيمت خيلي پايين از کشاورزان خريداري مي شود و براي اين مشکل بايد در سطح شهرستان با احداث کارخانه صنايع تبديلي بر طرف شود، که محصولات کشاورزان در زمان هاي مختلف در بازار عرضه شود.



انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۸:۲۳

29 Dec 2019