۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۳۰۹۸۷
کلار گزارش مي دهد

نگاهي به عزاداري مردم بروجن در ماه محرم/ از علم گرداني تا شام غريبان

مردم شهرستان بروجن با آغاز شدن ماه محرم لباس مشکي به تن مي پوشند و با راهي شدن به مساجد و حسينيه ها در سوگ امام حسين(ع) و يارانش به عزاداري مي پردازند.
نگاهي به عزاداري مردم بروجن در ماه محرم/ از علم گرداني تا شام غريبان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، با فرا رسيدن ماه محرم پرچم هاي عزا در جاي جاي شهر بروجن ميادين شهر، مساجد و حسينيه ها برافراشته مي شود تا اين شهر بوي محرم به خود بگيرد.

مردم شهرستان بروجن با آغاز شدن ماه محرم لباس مشکي به تن مي پوشند و با راهي شدن به مساجد و حسينيه ها در سوگ امام حسين(ع) و يارانش به عزاداري مي پردازند.

هر شب ابتدا تعدادي روضه خوان به روضه خواني مي پردازند و بعد از اتمام روضه خواني و سخنراني، مداحان اهل بيت نوحه مي خوانند و بقيه مردم نيز سينه و زنجير مي زنند؛ اين مراسم معمولا دهه اول محرم هر شب ادامه دارد.

در برخي از نقاط شهرستان بروجن مانند شهر فرادنبه علم هايي که از چوب تراشيده و صاف کرده اند با پارچه هايي اغلب سبز رنگ يا مشکي که نمادي از عزاداري امام حسين است، تزيين مي کنند تا در روز تاسوعا و عاشورا همراه دسته هاي زنجير زني و سينه زني به حرکت در آوردند.

در شهر فرادنبه از گذشته رسم بر اين بوده و هست که مردم براي گرفتن حاجت يا رفع مشکل خود نذر کرده و پارچه هايي را به علم ها مي بندند.

حسينيه ثار الله سپاه بروجن در دهه اول ماه محرم هرشب ميزبان دسته هاي زنجير زني از مساجد و هيئت هاي مختلف اين شهر مي شود.

دسته هاي زنجير زني و سينه زني هر شب در حسينيه ثارلله بروجن حضور مي يابند و به نوبت با چرخيدن در اين حسينيه عزاداران ابا عبدالله حسين(ع) را با خود همراه مي سازند.

يکي از رسم هاي رايج همانند ديگر نقاط کشور در بسياري از مساجد و حسينيه هاي شهرستان بروجن توزيع غذاي نذري ميان عزادران حسيني است؛ عزادارن دور حسينيه هايي که نذري ميدهند جمع مي شوند تا ظرفي غذاي نذري بگيرند.

نخستين جمعه ماه محرم مردم بروجن در همايش شيرخوارگان حسيني شرکت مي کنند و خردسالان خود را به ياد طفل شهيد امام حسين (ع) با سربندهاي يا حسين و يا اصغر(ع) مزين کرده و به ياد کوچکترين شهيد کربلا اشک ماتم مي ريزند.

در اين مراسم مادران به ياد شش ماهه سيد الشهدا با گرفتن فرزندان بر روي دست‌هاي خود عشق و ارادت خود را در پايبندي به خاندان اهل‌بيت(ع) به نمايش مي گذارند.

همزمان با تاسوعا و عاشوراي حسيني اقشار مختلف مردم و هيئت هاي مذهبي در قالب دسته هاي زنجير زني و سينه زني در اندوه شهادت سالار شهيدان و ياران باوفايش به عزاداري مي پردازند.

روز عاشورا دسته ها و هيئت هاي عزاداري با حرکت از ميدان شهيد ناغاني تا روضه الشهدا جلوه زيبايي از عشق و ارادت خود به سالارشهدا، مقام شهيد و شهادت را به نمايش مي گذارند و به ياد آخرين نماز سالار شهيدان نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه مي کنند.

در غروب روز عاشورا مردم اين شهر با حضور در حسينيه ثارلله سپاه بروجن با روشن کردن شمع به عزاداري در شام غريبان مي‌پردازند.

انتهاي پيام1022ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۰:۲۰

14 Jan 2020