۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۳۱۸۸۷

زعفران سوغات اقدام و عمل بسيجيان کيار

بي آبي و خشکسالي هاي مکرر در دهه گذشته نه تنها کشاورزي در شهرستان کيار را بي رونق نکرده بلکه با تغيير الگوي کشاورزي موفقيت هاي چشمگيري در اين عرصه حاصل شده است.
زعفران سوغات اقدام و عمل بسيجيان کيار
گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:هميشه سخن از زعفران اين گياه پر خاصيت با ارزش غذايي و دارويي که از قيمت خوب و مناسبي هم برخوردار است به ميان مي آيد فکر و ذهنمان به ديار خراسان و شهر قائن سمت و سو مي يابد و هميشه زعفران را به عنوان سوغات اين سرزمين شناخته ايم اما...

در اغلب کتب، روزنامه ها، سايت ها و پايگاه هاي خبري تعريف زعفران اينگونه آمده است: زعفران گياهي نيمه گرمسيري و در نقاطي که داراي زمستانهاي ملايم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبي مي‌رويد.

مقاومت زعفران در مقابل سرما زياد است و ليکن چون دوران رشد آن مصادف با پائيز و زمستان و اوايل بهار است طبعا در اين ايم به هواي مناسب و معتدلي نياز دارد.

در دوره خواب يا استراحت گياه (تابستان) بارندگي يا آبياري براي آن مضر است بنابراين کشت و کار آن در مناطق گيلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نيست.

اراضي آفتاب گير و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهاي سرد نيز نباشد براي رشد زعفران مناسب است. با اين وجود در برخي از روستاهاي بيرجند و قائن در زير سايه بوته‌هاي زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبياري مي‌شوند کاشته مي‌شود.

حداکثر دماي اين گياه بين ۴۰ تا ۳۵ درجه سانتيگراد و در ارتفاع بين ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دريا عملکرد خوبي را نشان داده است.

پس از بررسي هاي به عمل آمده و تحقيقات انجام شده در مورد خصوصيات گياه زعفران که به همت معاونت بسيج سازندگي شهرستان کيار و تعدادي از مهندسان کشاورزي مرتبط با اين معاونت صورت گرفت اين نتيجه بدست آمد که شرايط آب و هوايي، خاک و آب شهرستان کيار مي تواند محيطي ايده آل را براي کشت اين گياه ارزشمند فراهم سازد.

با توجه به خشکسالي هاي يک دهه گذشته در شهرستان کيار و کمبود شديد آب جهت کشورزي در اين شهرستان که باعث شد اقتصاد و معيشت بسياري از مردم شهرستان در معرض تهديد قرار گيرد و همچنين لزوم حفط کشاورزي در شهرستان کيار به دليل ايجاد اشتغال براي طيف وسيعي از افراد جوياي کار تحقيقاتي در راستاي تغيير کشات محصولات کشاورزي در شهرستان کيار به عمل آمد تا کشت محصولات آب بر همچون ذرت، سيب زميني، چغندر قند، محصولات علوفه اي همچون شبدر، يونجه کاهش يافته و در مواردي متوقف شود و محصولاتي که کمتر به آب نياز دارند جايگزين آنها شوند.

در اين راستا تغيير نوع گندم از نوع الوند و اميد به رقم هاي پبيشگام و ميهن و همچنين اضافه شدن محصول زعفران يکي از مهمترين اقدامناتي بود که مهندسان بسيجي فعال در عرصه ي کشاورزي در شهرستان کيار انجام دادند و در اين راستا نيز اداره جهاد کشاورزي و ناحيه مقاومت بسيج شهرستان کيار نيز از اين اقدامات حمايت لازم را به عمل آوردند.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج شهرستان کيار در اين راستا به خبرنگار کيار بيدار گفت: با توجه به کاشت آزمايشي گياه زعفران در سال ها گذشته و نتيجه موفقيت آميز کاشت اين محصول در شهرستان کيار در سال جاري حمايت هاي ناحيه مقاومت بسيج شهرستان کيار از طريق معاونت بسيج سازندگي از زعفران کاران شهرستان کيار باعث شد در شهر گهرو، روستاي خراجي، روستاي قلعه سليم و شهرناغان محصول زعفران در مساحتي بالغ بر ۵هکتار(۵۰جريب)کشت شود که خوشبختانه در اواسط پائيز امسال محصول مزارع زعفران شهرستان کيار قابل برداشت و عرضه به بازار مصرف شد.

سرگرد حسن بهرامي در ادامه افزود: کاشت زعفران در اراضي خشک و بي آب شهرستان کيار که کسي حتي فکرش را هم نمي کرد يتوان از آن محصولي برداشت کرد در اولين سال توانست زمينه ساز اشتغال حداقل ۱۰نفر نيروي جوان جوياي کار به طور مستقيم شود.

انتهاي پيام1022ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۵۲:۰۸

27 Jan 2020