۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۸۲۱۴

لیلة‌الرغائب شب بارش رحمت الهی

لیلة‌الرغائب اولین پنج‌شنبه ماه رجب است که در آن دعا و نیایش بسیار سفارش شده و این شب از آن‌جایی که هم در ایام ماه رجب قرار دارد و همچنین ارزش و شرافت شب جمعه را به همراه دارد ارزشی دوچندان دارد.
لیلة‌الرغائب شب بارش رحمت الهی
به گزارش جهانبین نیوز؛ فرهنگ اسلام برای برخی از مکان‌ها مانند بیت‌المقدس و مکه، یا برخی از زمان‌ها مانند لیلة‌القدر که ارزش آن در قرآن آمده است قداست و اقتدار خاصی قائل شده است.

از همین‌رو دعا در این مکان‌ها و زمان‌ها بسیار سفارش شده و انجام برخی از اعمال در آن‌ها پاداش ویژه‌ای دارد.

ماه رجب اولین ماه از ماه‌های حرام است، ماه خداست و در این ماه دعا و استغفار بسیار سفارش شده است در این ماه رحمت الهی درحال ریزش و نزول است، و از این‌رو رجب را رجب‌الاصب گویند ( صب به معنای ریختن است).

لیلة‌الرغائب اولین پنج‌شنبه ماه رجب است که در آن دعا و نیایش بسیار سفارش شده و این شب از آن‌جایی که هم در ایام ماه رجب و هم ارزش و شرافت شب جمعه را به همراه دارد ارزشی دوچندان دارد.

لیلة‌الرغائب به معنای شبی است که در آن میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار بوده و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.

این عنوان در جایی دیگر به معنای شبی است که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانهٔ خدا می‌شوند.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را "لیلة‌الرغائب" می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

اعمال شب لیلة‌الرغائب

اعمالی برای این شب ذکر شده‌ از پیامبر نقل شده است:
روز پنج‌شنبه اول ماه رجب، در صورت امکان و بلامانع بودن، روزه گرفته ‌می‌شود.

مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه ‌می‌شود و این دوازده رکعب باید به صورت دورکعتی اقامه شوند و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

وقتی دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» گفته شده و پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته می‌شود.

سپس از سجده سر برداشته، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود.

و در نهایت حاجات گفته می‌شود.

دعا در شب لیلة‌الرغائب

در این شب همه با نیتی دست به دعا برداشته حاجات خود را از درگاه خدا طلب می‌کنند.

فرج آقا امام زمان، سلامتی مقام معظم رهبری و عاقبت‌بخیری، رفع معضلات بیکاری و ازدواج جوانان ، سلامتی، و... ازجمله دعاهایی است که در این شب می‌کنیم.

کاش درمیان دعاهای‌مان به یاد همه آن‌هایی باشیم که التماس دعا گفته‌اند، همه بیمارانی که چشم به راه دعای ما هستند.

دعا کنیم برای آنانی که امروز در کشور خود هم امنیت ندارند و به دلیل ورود تروریست به کشورشان آواره هستند.

التماس دعا...

یادداشت: مرضیه نظری‌زاده

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۲۵:۵۱

27 Jan 2020