۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۳۳۵۴
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری:

تعطیلی 25 درصدی واحدهای صنعتی استان/اعطای ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه گذاری در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در حوزه سرمایه گذاری و تسهیلات سال گذشته نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی تسهیلات حدود ۳۳ میلیون یورو ارزی برای واحدها و ۲۸۰ میلیارد تومان هم منابع داخلی که جمعا در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان توانستیم به بخش صنعت تزریق کنیم .
تعطیلی 25 درصدی واحدهای صنعتی استان/اعطای ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه گذاری در استان
به گزارش جهانبین نیوز استان چهارمحال و بختیاری نسبت به دیگر استانهای کشور در سال گذشته در بخش صنعت رشدی بی نظیر داشته است ، صدور جواز از نظر حجم سرمایه گذاری ، ۱۱۸۰ درصد نسبت به سرمایه گذاری در سال های قبل از نظر رقمی تقریبا از اول انقلاب تا اوایل ۹۲ ، سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۹۳ و موضوعات مرتبط دیگر بهانه ای شد تا به وضعیت صنعت ، معدن و تجارت استان بپردازیم.

سید نعیم امامی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز در رابطه با وضعیت معادن در استان چهارمحال و بختیاری گفت : در حوزه معدن کارهای بزرگی در دست اقدام داریم . سازمان زمین شناسی کشور بر اساس مطالعاتی که سالهای قبل انجام داده بود مکانهایی را در استان مستعد وجود عناصر فلزی تشخیص داده بود که عمدتا در شمال و مرکز استان هستند که متاسفانه بعلت عدم پیگیری و نبود اعتبار در سالهای گذشته بلاتکلیف مانده بودند که با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد امسال انجام شوند وی یکی از پهنه ها با وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال استان را نام برد که قرار است در سال ۹۴ مطالعه ای دقیق روی آن صورت بگیرد .

امامی گفت : در همین راستا با سازمان گسترش صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت گفتگویی هایی صورت گرفته است که بخشی از کار را سازمان زمین شناسی انجام دهد و پهنه دیگری به مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربع که آهن ، مس ، سرب و روی در آن وجود دارد را به این سازمان واگذار شده تا در سال جاری مورد مطالعه قرار دهند .

وی گفت : با انجام این دو مطالعه در سال ۹۴ متوجه خواهیم شد که آیا در شمال استان منابع فلزی وجود دارد و آیا واقعا این استان منابع فلزی دارد یا خیر ؟ پس از دریافت گزارش در پایان سال این دو منطقه آزاد خواهند شد و معادن کشف شده را به مناقصه گذاشته و بهره برداران بخش خصوصی جهت بهره برداری به استان دعوت خواهند شد .

امامی افزود : مطالعات صورت گرفته در سالهای گذشته نشان می دهد که در سطح عظیمی از استان به مساحت ۱۰۰ کیلومتر مربع مس همراه با کبالت وجود دارد که اگر محیط زیست استان همکاری نموده و اجازه دهد مطالعات تکمیلی امسال انجام شود سازمان زمین شناسی کشور به پیمانکاری سازمان ایمیدرو با زدن گمانه هایی عمق ماده معدنی و میزان و مقدار آن را مشخص خواهند کرد که در صورت همکاری میتوانیم از تنها معدن استان بهره برداری کنیم.

امامی در پاسخ به اینکه جذب سرمایه در استان در سال گذشته چه میزان بوده است گفت : تا پایان سال ۹۳ استان ما در صدور جواز از نظر حجم سرمایه گذاری رتبه اول را در کشور دارد ، سال گذشته جواز های صادر شده ۵۰ درصد افزایش و ۱۱۸۰ درصد نسبت به سرمایه گذاری در سال های قبل از نظر رقمی و تقریبا از اول انقلاب تا اوایل ۹۲ سرمایه گذاری در استان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است با این وجود سرمایه گذاری صورت گرفته تا انتهای سال ۹۳ ، ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۰ برابر افزایش را نشان می دهد.



وی گفت : انتظار داریم ظرف سه سال آینده این سرمایه گذاری ها به نتیجه رسیده و در این شرایط خواهیم توانست حداقل ۲ الی ۳ هزار نفر را در بازار کار صنعت جذب و اشتغال ایجاد کنیم که نشان می دهد رشد بی نظیری را در سال گذشته داشته ایم.

امامی در پاسخ به اینکه تحولات بخش صنعت و معدن در دولت یازدهم چگونه است گفت : در دولت های گذشته کارهای خوبی در زیر ساخت صورت گرفته و کارخانه های خوبی مانند فولاد سفید دشت پایه گذاری شده است ، اما در سال ۸۹ و ۹۰ عملا این طرح به لحاظ بی پولی و بخاطر اینکه سهام این شرکت ۱۰۰ درصد دولتی بود متوقف شده بودند وفاینانس کشور چین هم سه سال با مشکل مواجه شد که هنوز هم مشکل ۱۰۰ درصد حل نشده است. لذا این طرح متوقف شده بود . در دولت یازدهم تدبیری که اندیشیده شد این بود که سهام طرح فولاد به سهام کارخانه های فولاد کشور افزوده شود که موظف شدند آنها سرمایه گذاری کنند .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت : در فولاد چهارمحال ۶۵ درصد سهام به فولاد مبارکه واگذار شد که نتیجه اش این شد که این کارخانه پس از نه سال فاز یک آن امسال به بهره برداری برسد که ۱۴۰ نفر برای فاز اول آن استخدام خواهند شد.

وی یادآور شد : در حوزه های دیگر نیز با خرید ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها و معافیت ۵۰۲ درصدی گمرکی افتتاح کارخانه های بزرگی مانند نیترات پتاسیم با ۶۰ نفر اشتغال و سرمایه گذاری حدود ۱۵ میلیارد تومان ، کارخانه کاشی پاسارگاد در گندمان با ۳۰۰ نفر اشتغال ، کارخانه تاراز با تولید ورق پوشش دار با ۱۸۰ نفر اشتغال ، نان صنعتی سفید دشت ، آب معدنی های شهرک صنعتی کوهرنگ که در نیمه اول سال یک واحد و در نیمه دوم سال جاری نیز دو واحد آن به بهره برداری خواهد رسید را امسال در استان خواهیم داشت .

امامی گفت : در حوزه سرمایه گذاری و تسهیلات سال گذشته نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی تسهیلات حدود ۳۳ میلیون یورو ارزی برای واحدها و ۲۸۰ میلیارد تومان هم منابع داخلی که جمعا در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته توانستیم به بخش صنعت تزریق کنیم . وی افزود : بخش صنعت ، معدن و تجارت سال گذشته حدود ۲۴۹۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است که بی سابقه و کم نظیر است.

وی در خصوص واحدهای غیر فعال در استان گفت : ۱۲۰۰ واحد صنعتی شناسنامه دار در استان وجود دارد که ۲۵ درصد آنها تعطیل شده بودند که طبق آمار اسفند سال گذشته حدود ۱۱ درصد شده اند که نشان می دهد موفقیت نسبی حاصل شده است اما از ۱۰۵۰ واحد هم متاسفانه تعدادی فعالیت ۱۰۰ درصدی ندارند که اینها فعالیتشان بین ۳۰ تا ۹۵ درصد است و تنها ۱۵ درصد از واحدها بالای ۸۰ درصد فعالیت دارند و بقیه زیر ظرفیت کار می کنند.

وی نبود سرمایه در گردش ، فقدان مواد اولیه که نیازمند واردات از خارج است و از همه مهمتر بی مدیریتی و آمادگی نداشتن بعضی از مدیران با شرایط تحریم را از دیگر علل غیر فعال شدن واحد های صنعتی در استان برشمرد .

امامی لوازم خانگی بخصوص از شرکت برفاب با 9 محصول متنوع و سیمان مرغوب و با کیفیت را مهمترین محصولات صادراتی از استان بیان کرد و تاکید کرد : از دستگاههایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی در خصوص پاسخ سریع به استعلامات و همکاری های لازم با سرمایه گذارانی که وارد استان شده و بخصوص بانک ها انتظار می رود شرایط کشور را درک کنند و به سرمایه گذارانی که دچار بدهی معوقه هستند فرصت داده تا واحدهایی که حقانیت و مسئولیت پذیری خودشان را ثابت کرده اند ادامه فعالیت داده و کمک کنند این واحدها تعطیل نشوند.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۵۰:۴۶

5 Jan 2020