۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۰۷۳۴
درسایه بی توجهی مسئولین؛

شاهراه چهارمحال و بختیاری همچنان قربانی میگیرد

جاده ي شهرکرد، شلمزار، گهرو يکي از شاهراه هاي استان چهارمحال و بختياري به سمت خوزستان است که علي رغم تردد بالا، عرض کم و حوادث بسيار اما اقدامي در جهت 4 خطه شدن آن صورت نگرفته است.
شاهراه چهارمحال و بختیاری همچنان قربانی میگیرد
گزارش جهانبین نیوز  به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار صداي آژير، چراغ‌هاي گردان و ماشين‌هاي امدادي که با سرعت هرچه تمام‌تر در حرکتند تا خود را به محل وقوع حادثه برسانند يا اينکه مصدومان وقوع حادثه‌اي را به اماکن درماني برسانند هيچ‌گاه خوشايند نيست.

همه اين نشانه‌ها حاکي از آن است که وقوع حادثه‌اي از سر غفلت، ناداني و... باعث شده است محفل گرم خانواده‌اي از هم پاشيده شود و بعد از اين حداقل تا چند روز و چند هفته اعضاي آن خانه و خانواده طعم خوش آرامش و کنار هم بودن را احساس نخواهند کردند کما اينکه اگر در حادثه رخ داده فرد يا افرادي از آن خانواده از بين رفته باشد تا ساليان سال غم فقدان آنان در بين ديگر اعضا باقي خواهد ماند.

علت وقوع حوادث خصوصا حوادث تلخ رانندگي اگرچه مهم است و بايد براي رفع آن تلاش و کوشش کرد و اما گاه نمي‌توان علت مشخصي را براي يک حادثه تعيين کرد.

گاهي اوقات بي‌توجهي به جلو، سبقت، سرعت، نقص فني خودرو، خواب آلودگي باعث مي‌شود که حوادثي به وقوع بپيوندد که هيچگاه جايي براي جبران آن وجود نداشته باشد اما همه اينها يک سوي حادثه‌اند و يکي از مهمترين عوامل خطرآفرين براي رانندگان و سرنشينان که در بيشتر اوقات توجهي بدان نمي‌شود را نمي‌توان ناديده گرفت.

جاده؛ عاملي بس مهم و حياتي در وقوع حوادث ترافيکي و جاده‌اي که در اغلب موارد دست در دست ديگر عوامل خطر مي‌گذارد و حوادثي را رغم مي‌زند که ماسفانه فاجعه بارند.

يکي از مصداق‌هاي مشکلات جاده‌اي جاده شهرکرد، شلمزار گهرو است که مسير ۴۵۰۰۰ متري بين شهرکرد تا گهرو را به هم متصل مي‌کند و در اين فاصله از کنار يا درون شهرها و روستاهايي همچون کيان، بهرام‌آباد، طاقانک، شمس آباد، خراجي، تشنيز، شلمزار، جعفر آباد عبور مي نمايد.

در اين مسير جاده هايي فرعي هم به اين مسير متصل مي شوند که البته چندان هم فرعي نيستند و هر کدام از اين جاده ها ترافيکي بيش از توان جاده موجود را بدان تحميل مي کند. جاده مواصلاتي از طاقانک به سمت هفشجان، جاده ارتباطي از خراجي به سمت کيار شرقي، جاده مواصلاتي شهرستان کيار به سمت شهرستان هاي اردل، فارسان در روستاي تشنيز، جاده ارتباطي دستنا به شلمزار و در نهايت جاده هاي ارتباطي گهرو به سمت بلداجي و بروجن و همچنين گهرو به طرف ناغان از جمله مسير هايي هستند که حجم بسيار بالايي از ترافيک را روانه اين مسير ۴۵کيلومتري مي نمايند.

قرار گيري اين مسير در مسير ارتباطي جنوب غرب کشور با مرکز هم يکي از عواملي است که بار ترافيکي اين مسير را به شدت افزايش مي دهد و گواه اين مدعا حجم بسيار بالاي خودرو ها در اسفند ماه تا نيمه فروردين ماه و خردادماه تا اوايل مهرماه و البته ايام تعطيل سال است.

اين مسير مواصلاتي ۴۵ کيلومتري در کنار خود ميهمان انبوه زيمن هاي کشاورزي نيز مي باشد که تردد کشاورزان سوار بر خودرو، موترسيکلت، دوچرخه، الاغ و اسب، تراکتور و ....را هم بايد بدان اضافه کرد.

صرف نظر از همه ي موارد مذکور قرار گيري اين جاده در مسيري گردشگر پذير و زيبا که چشم انداز هايي همچون باغات ناغان و گهرو، درياچه شلمزار، چشمه هاي گنديان و وقت و ساعت و ....را در خود دارد باعث مي شود در ايام گردشگري سال انبوه مسافران راهي اين مسير زيبا شوند که متاسفانه.....

يکي از جاده هايي که در اغلب اوقات شاهد بروز تصادفات خونين و ناگورا در آن هستيم مسير ۴۵ کيلومتري شهرکرد تا گهرو است که جان و مال هموطنان در آن در معرض تهديد قرار گرفته است و علي رغم وعده ها و قول هاي متعدد براي آنکه از جان مردم به خاطر عرض کم آن محافظت شود اقدامي در جهت ۴خطه شدن آن صورت نگرفته است.

سال ها گذشت تا سه راه گهرو که همواره محل تصادفات سهمگين بود تا اندازه اي بهسازي شود و اکنون شاهد آنيم که مشابه آن تصادفات در ورودي شلمزار از سمت گهرو در حال وقوع است.

سال هاي سال است که گردنه شلمزار محوطه کارگاهي است و هيچگاه هم از ميزان تصادفات و خطرات موجود در اين گردنه کاسته نشده است.

بيش از دو سال مي گذرد از زماني که تصادفات مکرر در جوار روستاي خراجي باعث شد اهالي اين روستا اقدام به بستن جاده کنند تا شايد مسئولان فکري براي زير گذر و مسير تردد اهالي اين روستا بين دو بخش روستا کنند اما اگرچه اين زير گذر احداث شد اما هنوز هم تصادفاتي سنگين و سهمگين را در همان محل شاهد هستيم.
سه راه کيار شرقي نيز همچنان گذشته قرباني مي گيرد و هنوز که هنوز است مهمترين علت وقوع حوادث در اين محل عوامل انساني معرفي مي شوند و هيچکس حواسش به اين نيست که اين نقطه يک نقطه حادثه خيز است، عامل انساني اگرچه دخيل است اما سه راه شلوغ و پر تردد هم يکي از عوامل خطر آفرين بايد به حساب آيد و .....

تعطيلات تابستان ۹۵ هم تمام شد و اکنون سال تحصيلي آغاز شده است و همه دغدغه شان اين است که صبح شنبه خودشان، فرزندشان در محل کار يا سر کلاس درس حاضر باشد اما خوب است بدانيد در واپسين لحظات تابستان ۹۵ در مجاورت روستاي قلعه ممکا، در کنار روستاي خراجي و در مقابل روستاي شمس آباد بازهم خون انسان هايي بي گناه بر زمين ريخت تا شايد ۴ خطه شدن اين مسير ۴۵ کيلومتري بازهم عقب بيافتد اما خوب است مسئولان محترم استان چهارمحال و بختياري و شهرستان هاي کيار و شهرکرد پاسخگوي اين سوال باشند که: چند نفر ديگر بايد کشته و مصدوم شوند تا عمليات اجراي ۴ خطه شهرکرد، گهرو آغاز شود؟

گزارش:مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۰۸:۳۱

30 Dec 2019