۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۹۷۶۴
راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س):

حذف ایران کد و شبنم به نفع قاچاقچیان تمام شد

عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک و مهلک است زیرا وضعیت رکود تورمی موجود را تشدید می کند.
حذف ایران کد و شبنم به نفع قاچاقچیان تمام شد
به گزارش جهانبین نیوز، وی درباره آمار موجود از قاچاق کالا و ارز در کشور گفت: در خصوص قاچاق ارز با توجه به عدم شفافیت آمار درستی وجود ندارد، اما براساس ارزیابی های صورت گرفته قاچاق کالا سالانه بین ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار انجام می شود که این آمار بسیار نگران کننده است.

تأثیر مبارزه با قاچاق بر خروج از رکود تورمی:
این اقتصاددان با بیان اینکه حل مسئله قاچاق اقتصاد، کشور را از رکود خارج می کند بیان کرد: دولت برای خروج از رکود می تواند در حوزه مبارزه با قاچاق نیمی از راه را طی کند و در واقع حذف کالای قاچاق اقتصاد کشور را تا حد زیادی از رکود خارج می کند.

راغفر در تشریح وضعیت قاچاق در کشور گفت: قاچاق در کشور به شکل سازمان یافته و گسترده صورت می گیرد که نوعا این نوع قاچاق با قاچاق خردی که در مرزها انجام می گیرد قابل مقایسه نیست، زیرا قاچاق خرد سهم زیادی در آمار قاچاق کشور ندارد.

وی با بیان مثالی تصریح کرد: به عنوان مثال ورود چند ۱۰ میلیون جفت کفش و یا چند ده هزار دستگاه وسایل الکتریکی مثل یخچال، کامیپوتر و این ها چیزهایی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد زیرا ضربات سنگین و مهلکی را بر اقتصاد کشور وارد می کند و کاملا سازمان یافته صورت می گیرد.

این اقتصاددان ادامه داد: نداشتن خدمات پس از فروش یکی از آثار ورود کالای قاچاق است که در این فرآیند مصرف کننده اصلی ترین آسیب را می بیند و در نهایت بخش تولید دچار صدمات جبران ناپذیری شده و در واقع نوعی انحصار به وجود می آید.

راغفر نپرداختن مالیات را از ضررهای جدی ورود کالای قاچاق دانست و تصریح کرد: نپرداختن مالیات با توجه به این که مالیات بعد از نفت می تواند پشتوانه ای برای اداره کشور باشد از جدی ترین ثمرات کالای قاچاق است که دولت باید توجه جدی به آن داشته باشد.

وی در جمع بندی مضرات ورود کالای قاچاق گفت: در مجموع باید گفت همه این ضررهای اقتصادی آسیب های مختلفی برای جامعه ایجاد می کند که از جمله این آسیب ها می توان به رکود، بیکاری، اعتیاد، سرخوردگی، طلاق، افسردگی، و فرار مغزها اشاره کرد که نهایت جامعه را به تباهی می کشانند.

حذف ایران کد و شبنم اشتباه استراتژیک دولت:
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان این مطلب که حذف ایران کد و شبنم اشتباه استراتژیک دولت یازدهم به شمار می رود ادامه داد: حذف ایران کد و شبنم به شدت برای اقتصاد کشور خطرناک و به نفع قاچاق بود و دولت با اتخاذ این تصمیم اشتباه اسراتژیکی را مرتکب شد.

راغفر در تشریح مزیت های ایران کد و شبنم بیان کرد: در صورت وجود ایران کد و شبنم دولت می تواند از طریق سازمان امورمالیاتی کد قیمت و کد رهگیری را ردیابی کند و به این وسیله میزان فروش را به دست آورد.

وی ادامه داد: مصرف کننده هم می تواند با وجود این کد از قاچاقی یا غیر قاچاقی بودن کالای خود اطمینان حاصل کند و ضمانت های لازم را بر این اساس از فروشنده دریافت کند.

این اقتصاددان با انتقاد از نوع ورود کالا به کشور تصریح کرد: وقتی کالاها به کشور ما وارد می شود ممکن است به موازات ما به کشورهای دیگر هم وارد شوند، اما آمار بالای قاچاق در کشور ما شرایط ورود کالا را تحت شعاع قرار می دهد.

راغفر افزود: به طور مثال ممکن است یک یخچال تولید کشور کره جنوبی علاوه بر ایران به انگلستان هم وارد شود، اما حجم بالای قاچاق شرایطی را ایجاد می کند که نمی توان انتظار خدمات پس از فروش زیادی را در ایران داشته باشیم، در حالی که در انگلستان همان کالا اگر عیب فنی داشته باشد به راحتی تعویض می شود.

سودجویی شرکت‌های خارجی از آمار بالای قاچاق در ایران:
وی با انتقاد از سودجویی برخی از شرکت ها در قبال سردرگمی ناشی از قاچاق بیان کرد: قاچاق به شکلی در فضای کسب و کار هرج و مرج ایجاد کرده که برخی از شرکت ها که ادعا می کنند در ایران نمایندگی رسمی دارند، برای ضمانت کالاهایی که تولید آن برای سال گذشته است و اصطلاحا گارانتی ندارد از مشتریان پول دریافت می کنند که این مسئله ظلم به مصرف کننده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در نهایت باید گفت که در یک سال اخیر حذف ایران کد و شبنم نه تنها به اقتصاد کشور کمک نکرده است بلکه شرایط کسب و کار کشور به سمتی برده است که سودجویی ها صورت گرفته اقتصاد کشر را آلوده کرده است.

راغفر در پایان خاطرنشان کرد: دولت یا باید به سمت احیای ایران کد و شبنم با برطرف کردن مشکلات گذشته این طرح ها حرکت کند و یا جایگزین مناسبی برای آن ارائه کند تا مشکلات به وجود آمده را حل کند.

انتهای خبر/ 1024ج

مرجع : خبرگزاری نسیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۲۶:۵۶

1 Jan 2020