۰
plusresetminus
خطبه هاي نماز جمعه اين هفته شلمزار به امامت حجت الاسلام بازيار و با حضور نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار در مجلس شوراي اسلامي در جمع نمازگزاران اقامه شد.
کساني بايد به مجلس خبرگان بروند که وابسته به راي و نظر دنياطلبان نباشد/همه ي کانديداهاي احتمالي بايد به آراء مردم کيار احترام بگذارند
 به گزارش جهانبین نیوز به نقل از پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:
حجت الاسلام بازيار در خطبه اول نماز جمعه شلمزار پس از حمد و ثناي الهي و سفارش خود و حاضران در صفوف نماز جمعه اين هفته شلمزار به تقواي الهي در خصوص مبحث غيبت که در هفته هاي گذشته پيرامون آن سخن گفته بود بحث را پيگيري کرد و گفت:
چون حرمت غيبت و معالجه آن را دانستى، بدان که: چند موضع است که غيبت در آنجا جايز است:
اول: «تظلّم» و «استغاثه» کردن در نزد کسى که احقاق حق او تواند کرد، و انتقام ظلمى که بر او شده تواند کشيد، يا اعانت او را تواند نمود. و ليکن شرط آن است که: در شکايت ظالم، به خصوص ظلمى که بر او واقع شده اکتفا نمايد و زبان به اظهار عيبى ديگر از آن ظالم نگشايد.
دوم: اظهار عيوب شرعيّه کسى را کردن به قصد امر به معروف و نهى از منکر براى رضاى خدا، نه به قصد رسوائى او بر وفق هوا و هوس. و [اين‏] بايد در جايى باشد که‏ فايده در رفع منکر بکند و بر وفق شريعت باشد، نه در نزد ظالم بى ‏باکى که از حد شرع تجاوز کند، يا در جائى که فايده‏اى بر آن مترتب نشود.
سوم: در نصيحت کسى که با تو مشورت کند در خصوص معامله کردن با کسى، يا شراکت، يا داد و خواست، يا رفاقت و امثال آن. که در اين صورت ذکر عيبى از آن شخصى که مدخليتى در آن باب دارد جايز است، به شرطى که احتياج به ذکر آن عيب باشد. اما اگر احتياج نباشد و به همين قدر گفتن که: من صلاح تو را نمى ‏دانم و نحو آن، اکتفا بشود بايد به همين اکتفا کرد و تصريح به عيب آن شخص نکرد.
چهارم: ارشاد و نصيحت مؤمنى هرگاه با فاسق بد اخلاقى مصاحبت و «اختلاط» نمايد و از احوال او مطلع نباشد، و مظنه آن باشد که اعمال بد او به رفاقت در اين مؤمن، سرايت کند. در اين صورت نيز اظهار نمودن عيوبى که در اين مطلب «دخل» دارد، جايز است.
پنجم: اظهار کردن عيوب خفيّه مريض نزد طبيب به جهت معالجه.
ششم: اظهار عيوب شاهد و راوى حديث به جهت «جرح» نمودن شهادت او، يا ردّ حديث او. و ليکن در اين خصوص بايد به قدرى که جرح او بشود اکتفا نمود. و در نزد کسى باشد که مى‏خواهد به شهادت يا حديث او عمل کند.
هفتم: اظهار عيب عالمى يا حاکم شرعى که قابليت فتوى و حکم نداشته باشد و متصدى آنها شود، از براى ردّ فتوى و حکم او، هرگاه کسى از احوال او بپرسد يا فتوى يا حکم مخالف حقّى از او صادر شده باشد.
هشتم: هرگاه کسى مشهور به لقبى باشد که دلالت بر عيبى از او کند، مثل «اعرج» و «احول» و امثال اين‏ها، که شناسانيدن او به آن لقب، ضرر ندارد، هرگاه به نوعى ديگر ممکن نباشد و از شنيدن، او را ناخوش نيايد. اما هرگاه اکراه داشته باشد يا ممکن باشد شناسانيدن او به عبارتى ديگر، جايز نيست.
نهم: هرگاه مجاهر به فسقى باشد و مضايقه از اظهار نداشته باشد، بلکه آن را اظهار کند، يا علانيه مرتکب آن باشد. غيبت او در آن فسق ضرر ندارد اگر چه او را ناخوش آيد. بلکه اظهر آن است که: غيبت چنين شخصى مطلقا جايز است، اگر چه در فسقى باشد که آن را ظاهر نکند و از اظهار آن مضايقه داشته باشد.
دهم: شهادت دادن در موضعى که بايد شهادت داد، چه در حقوق النّاس يا حقوق اللّه.
يازدهم: در ردّ اقوال اهل بدعت و ضلالت.
دوازدهم: غيبت کفار و کسانى که مخالف مذهب شيعه اثنى عشريّه ‏اند، که در اين صورت نيز اقوى جواز غيبت آنهاست.
سيزدهم: کسى که خود را منسوب به ديگرى نمايد و منسوب به او نباشد جايز است ردّ نسبت او را کردن.
چهاردهم: غيبت غير معيّنى، يا طايفه غير معيّنه‏ اى که کسى نفهمد که مراد کيست، آن نيز جايز است. مثل اينکه بگويى: امروز گرفتار احمقى يا نادانى شدم. يا فاسقى چنين گفت و چنين کرد و امثال اين‏ها. به شرطى که آن شخص بر شنونده معلوم نباشد. و هرگاه بعضى امارات و علامات باشد که معلوم شود کيست، اظهار عيب او حرام است.
حجت الاسلام بازيار در ادامه مواضعى که بعضى از علما، حکم به تجويز غيبت کرده ‏اند را براي نمازگزاران تشريح کرد:
و چند موضع ديگر هست که بعضى از علما، تجويز غيبت در آنها کرده ‏اند.
اول: هرگاه دو کس مطلع باشند بر عيب شخصى، در اين صورت بعضى تجويز کرده ‏اند که: يکى از آن دو کس آن عيب را با يکى ديگر به تقريبى ذکر کنند.
دوم: غيبت جمعى که محصور نباشند، مثل اينکه بگويد: فلان طايفه، يا اهل فلان ده، يا اهل فلان، فلان عيب را دارند.
سوم: کسى که اصرار بر معصيتى داشته باشد بعضى گفته‏ اند: جايز است ذکر آن معصيت از او.
چهارم: ذکر عيبى از کسى که اگر بشنود مضايقه نداشته باشد، اگر چه عيب شرعى نباشد. يا عيب شرعى باشد اما مجاهر به آن نباشد و حق آن است که: در همه اين چهار صورت نيز غيبت حرام است و دليلى بر استثناى آنها نيست.
بدان که: هرگاه کسى غيبت ديگرى را کرده باشد کفاره آن، اين است که: ابتدا توبه نمايد و پشيمان شود و بعد از آن، اگر آن شخصى که غيبت او شده زنده باشد ودسترسى به او باشد و شنيده باشد، از او حليت حاصل نمايد، و «تطييب» خاطر او کند.
و همچنين اگر نشنيده باشد و در اظهار آن مظنه فسادى يا عداوتي نباشد اما اگر مظنه عداوت بوده باشد يا دسترسى به او نباشد در اين صورت از براى او استغفار کند و طلب آمرزش نمايد. و از براى او اعمال صالحه به جا آورد، که در روز قيامت عوض غيبت او شود.
حجت الاسلام بازيار در خطبه دوم نماز جمعه شلمزار به حوادث روزهاي اخير د نيجيريه اشاره کرد و بيان داشت:مهمترين اتفاقي که اين روزها ما را غصه دار نموده قتل عام شيعيان نيجريه است.
امام جمعه شلمزار به شکل گيري مذهب تشيع در نيجريه اشاره کرد و افزود: چگونگي شکل گيري و رشد جامعه شيعيان در نيجريه، خود از معجزات و عجايب عصر حاضر است و به روزهاي اوج مبارزه مردم ايران به رهبري حضرت امام(ره) با رژيم پهلوي و ارباب او آمريکا بازمي گردد. در اين ايام، جواني بيست‌وچند ساله و دانشجو به نام ابراهيم زکزاکي تصويري از حضرت امام را در حال اقامه نماز در يکي از نشريات غربي مي‌بيند. تصوير مردي که حتي نمي‌داند کيست اما جاذبه‌اي دارد که ابراهيم جوان را با خود مي‌برد تا سرنوشت او، ميليون‌ها هموطنش و بلکه نيجريه را نيز تغيير دهد و جماعتي از مومنان را شکل دهد که امروز به خمينيون معروف شده اند.ابراهيم زکزاکي در اولين فرصت به ايران مي‌آيد و موفق به ديدار با حضرت امام(ره) شده و شيعه مي‌شود. امام قرآني به او هديه مي‌کند و مي‌فرمايد: به کشورت برو و با قرآن مردم کشورت را هدايت کن. و اينگونه است که ابراهيم زکزاکي پرچمدار آموزه‌هاي اهل بيت و انقلاب در پرجمعيت‌ترين کشور آفريقا مي‌شود.
وي افزود: ابراهيم زکزاکي که پس از تحصيل در حوزه علميه قم به کسوت روحانيت درآمد جنبش «حرکت اسلامي نيجريه» را پايه گذاري کرد و علي رغم تمام محدوديت‌ها و موانعي که دولت‌هاي مختلف برايش پديد مي‌آورند، موفق مي‌شود طي حدود ۳ دهه، تعداد شيعيان اين کشور را به بيش از ۱۰ ميليون نفر برساند. اين در حالي است که پيش از اين هيچ شيعه‌اي در اين کشور نبود.
حجت الاسلام بازيار در ادامه بيان کد: دولت نيجريه روابط گرمي با آل سعود ورژيم صهيونيستي دارد و از هيچ اقدامي براي محدود کردن معارف اسلام دريغ نکرده است . بارها شيخ را زندان نموده اند.روز اربعين مردم نيجريه راهپيمايي باشکوه و بي سابقه اي در نيجريه داشتند که وهابيت نتوانست تحمل کند و آل سعود انتقام اين عزاداري باشکوه را گرفت. ارتش نيجريه به دستور وهابيون سعودي صدها نفر از شيعيان مظلوم اين کشور را به خاک و خون کشيدند.چند روز از اين قتل و عام مي گذرد اما اطلاع دقيقي از سرنوشت رهبر آنان در دست نيست.
امام جمعه شلمزار در خصوص دلايل جنايت دولت نيجريه گفت:
برگزاري مراسم اربعين حسيني در شهرهاي مختلف اين کشور و شناخت وافي و کافي دشمنان اصلي بشريت از حرکت هاي شيعيان مهمترين دلايل اين جنايات بود دشمنان به خوبي مي دانند که اگر آزادي خواهي و ظلم ستيزي شيعيان ادامه پيدا کند، آفريقا از زير سلطه ي قدرت هاي استکباري خارج خواهد شد.رژيم وهابي سعودي از قدرت مالي مناسبي برخوردار است، نفوذ بسياري در بين کشورهاي فقير آفريقا دارد و از اين نفوذ براي گرفتن انتقام از مقاومت شيعه استفاده مي کند.
البته اين حوادث بي ارتباط با راهپيمايي ۲۷ شيعيان در اربعين امسال نيست اين راهپيمايي موجب افزايش محبوبيت شيعيان در منطقه شده و مديريت عربستان را در حج امسال زير سوال برد. عربستان، ترکيه و اسراييل از اين راهپيمايي احساس خطر کردند و قصد دارند تا با اقدامات وحشيانه مانع گسترش شيعه در منطقه شوند
ابعاد و گستره اين کشتار بسيار وسيع‌تر از آن چيزي است که در حملات تروريستي پاريس شاهد آن بوديم و موجب شد تا غرب عليه داعش صف‌آرايي کند و آماده عمليات نظامي عليه اين گروه شود.اما براي مجامع بين الملل ننگ است که در اين باره سکوت نموده اند.
ما بر اساس مباني اعتقادي خودمان اميد داريم که خون شهيدان اربعين حسيني (ع) موجب رشد شجره طيبه حق‌طلبي وپيروان اهل البيت عليهم السلام در قاره آفريقا خواهد شود.
هرکس در اين باره سکوت کند حسيني نيست با يزيد بسته استولعن‌الله امه ً سمعتبذلکفرضيتبه.
خطيب جمعه شلمزار در ادامه به آغاز ثبت نام مجلس خبرگان از روز پنج شنبه اشاره کرد و گفت: .جايگاه مجلس خبرگاه جايگاه خطيري است. وظيفه مجلس خبرگان در وهله اول، تعيين و انتخاب رهبر براي جمهوري اسلامي ايران است البته تعيين و انتخاب به معناي کشف!
اظهار نظر برخي از آقايون باعث تاسف است .بعضي گفتهاند:براي همراهي مردم درپذيرش تصميم‌هاي يکه ممکن است خبرگان درآينده بگيردنيازمندحضورنمايندگاني باديدگاه‌هاوسلايق مختلف درمجلس خبرگان هستيم مثلاينکه خبرگان قراراست يک وزيربراي يک وزارتخانه انتخاب نماين دکه سلايق مختلف رادعوت به حضورميکند! اگررهبريکجامعه بايداعدلالناسباشداگررهبريکجامعه بايدبه دورازهواهاي نفساني سياستگذاري کلان يکجامعه راداشته باشدآيانبايدآنان که براي کشف اينچنين رهبري انتخاب ميشوندمنزه باشند؟مگردررهبري ديني سليقه شخصي اعمال ميشودکه خبرگان ازهرسليقه اي باشند!
گفته اندهرچه پيکره خبرگان،تنوع بيشتري داشته باشد،اعتباررهبري بالاترمي‌رود
عجيب است! اين آقايان يا مباني ولايت فقيه رانفهميده انديا درصددتحريف مباني هستند!. بااين بيان خوددرمباني مشروعيت ولايت فقيه تشکيک ايجادمينمايند! مگر مبناي مشروعيت ولايت فقيه سلايق شخصي وسياسي خبرگان رهبري هست که هرچه سليقه هامتنوعترباشداعتبار رهبري بالاميرودحتمايادشان رفته ولي فقيه نايب عام امامزمان است معيارازطرف خداورسول خداوائمه معصومين بيانشده نهاينکه معيارسلايق افرادخبره باشدحتي پيامبراسلام درمعرفي جانشين خودحق نداردسليقه شخصي خودرااعمال کند !
مردم عزيز به علماء حوزه علميه اعتماد کنند مشورت بگيرند نظر علمان مهذب و انقلابي را جويا شوند کسي را انتخاب کنند براي مجلس خبرگان که وابسته به راي و نظر دنياطلبان نباشد.
وي در خصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: يکي از کساني که قصد کانديداتوري مجلس شوراي اسلامي را دارد در نشستهاي تبليغاتي خود در مورد زاي مردم شهرستان کيار از ادبيات خوبي استفاده نکرده که بنده تذکر ميدهم اگر از ادبيات غير محترمانه استفاده کنيد تذکر شفاف تر مي شنويد.
امام جمعه شهرستان کيار در خصوص پيگيري بيمارستان شهرستان نيز بيان کرد: در اين باره پيگيري ها در سه مرحله انجام گرفته است.
مرحله اول مرحله استاني بود که از طريق استانداري انجام شد.
در مرحله دوم پيگيري ها از طريق وزارت بهداشت و درمان صورت گرفت .
مرحله سوم نيز با حضور نماينده شهرستان، فرماندار و برخي اعضاي شوراي شهر شلمزار با مراجعه به وزير بهداشت پيگيري شد که اميدوارم اين پيگيريها به نتيجه برسد.

انتهاي پيام1020ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۸:۲۲

15 Jan 2020