۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۷۲۵۱

تبلیغ و تخریب با طعم تلگرام!

پیشرفت علم و گستردگی وسایل ارتباطی ایجاب می‌کند که از شبکه‌های مجازی و اجتماعی نیز در زندگی روزمره خود بهره ببریم اما نباید روزانه ساعت‌ها از وقت خود را برای استفاده از آنها صرف کرد و از توجه به نهاد مقدس و والامقام "خانواده" خود غافل شد .
تبلیغ و تخریب با طعم تلگرام!
به گزارش جهانبین نیوز، مسنجر محبوب تلگرام پس از آنکه از رقبای سرسخت خود (وایبر و سپس واتس آپ) پیشی گرفت اکنون تک و تنها به یکی از پر مخاطب‌ترین میدان‌های تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌است.

پس از امکان راه‌اندازی کانال در این مسنجر، کانال‌های مختلفی با موضوعاتی چون دوستان، فامیل، ادبیات، سیاست، تجاری، رسانه‌ای، دیجیتال، خیریه، هیئات مذهبی و .. کاربران را به خود مشغول کرد؛ به‌طوری کمتر کسی را می‌توان یافت که از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده کند ولی عضو یک یا چند کانال نباشد.

خوانندگان عزیز لازم می‌دانم عنوان کنم که این نوشتار صرفاً نقش این کانال ارتباطی را در فضای انتخاباتی بررسی می‌کند و سعی در برشمردن حسن و یا عیب استفاده از آن ندارد.

چندی پیش، این شبکه مجازی از مکان جدید خود یعنی"کانال یا همان channel" رونمایی کرد تا نشان دهد تلگرام قابلیت توسعه و انعطاف در آینده را نیز دارد. ویژگی بی‌نظیر کانال در برابر گروه، امکان عضوگیری و ظرفیت بی‌نهایت تعداد اعضای آن است، در نگاه اول برای ورود به یک کانال، با دعوت ادمین(مدیرکانال) یا در اختیار داشتن لینک، به راحتی می‌توان join کرد و به اصطلاح عضو گروه شد، البته مدیران و فعالان کانال‌ها باید توجه داشته باشند که انتخاب یک نام مناسب، باعث جذب مخاطب بیشتر و رضایت اعضاء میشود.

انتخابات پیش روی، اولین میدان آزمایش فضای مجازی بخصوص شبکه فراگیر تلگرام (با توجه به استفاده بسیار زیاد کاربران ایرانی این شبکه) است، گرچه بسیاری از نامزدهای انتخابات، حتی پیش از زمان ثبت نام و تایید صلاحیت‌ها، کانال‌هایی را برای خود در تلگرام راه‌اندازی کرده بودند که در آنها اخبار دیدارها، تصاویر، پوستر، عکس نوشته، جملات زیبا و الهام‌بخش، اخبار سیاسی و... قرار می‌دهند و بدین وسیله آرام‌آرام توسط هواداران، اقدام به عضوگیری می‌کنند.

اگر وضع به همین منوال سپری می شد، جای هیچ نگرانی نبود که کاندیداها بتوانند با کمترین هزینه و بدون تخریب چهره شهر، و اماکن عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس و دیوار منازل و ... تبلیغ کنند و یا پیام‌های خود را به طیف وسیعی از مخاطبان در کمترین زمان برسانند.

اما پس از این مرحله، برخی کانال‌های استانی دیگر که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در تلگرام ساخته شد، از حدود چند هفته پیش، کم‌کم از مسیر اصلی خود خارج شد و به میدان رقابت ناسالم هواداران و کشمکش‌های مجازی تبدیل شد، اکنون کانال‌هایی با عناوین مختلف و حضور پررنگ چهره‌هایی خاص و تیم‌های بعضاً تخریبی و نظارت برخی افراد نزدیک به کاندیداها که عموماً انگیزه‌های خود را از وعده‌های انتخاباتی می‌گیرند، به منظور مسموم کردن فضای انتخابات و القای شبهات درباره رقبا تشکیل شده‌است که با شدت تمام و به اشکال مختلف (از زیر سؤال بردن اقدامات گرفته تا زندگی شخصی افراد و ...) در حال فعالیت هستند، حتی برخی موارد تعابیر و تفاسیر مختلفی از برخی رویدادهای استان به مردم ارائه می‌کنند!!


البته از تاثیرات مثبت و نقش مؤثر و اطلاع‌رسانی گسترده محتوایی کانال‌ها به افکار عمومی نیز نباید براحتی گذشت و بی‌تفاوت فقط نظاره‌گر بود، اما انتظار می‌رود فعالین این کانال‌ها، اصول و اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و سعی در اطلاع‌رسانی صحیح به مردم داشته باشند و دین و دنیای خود را با گفتن حرفی که از مقابل چشمان هزاران نفر می‌گذرد به معرض حراج نگذارند و برای تخریب دیگران، از هر راهی وارد نشوند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری اگر ضعف‌ها را می‌گویند، نقاط قوت را هم بگویند.

در این میان از چند روز پیش، شاهد ظهور برخی«طرفدار نماها» با تصاویر مبهم و اسامی ناآشنا در کانال‌های انتخاباتی استان هستیم! این اشخاص مجازی که ابتدا به صورت بی‌طرف وارد کانال‌های تلگرام می‌شوند، پس از تخریب چند کاندیدا، جهت‌گیری خود را متمایل به یکی نشان می‌دهند که دیگران تصور کنند از هواداران آن شخص هستند و سپس کانال را ترک می‌کنند تا قضاوت مردم را دچار شک و شبهه کنند که مثلاَ این حرف‌ها را خود آقای کاندیدا زده است و ما به نمایندگی از وی سخن می‌گوییم! اما اینگونه افراد به این نکته توجه ندارند که مردم اکنون بسیار آگاهتر از این حرف‌ها هستند که بخواهند به این شیوه فریب بخورند.

در ادامه این مبحث قصد دارم نکاتی را در حوزه فضای مجازی، برای برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی با رعایت اخلاق و احترام متقابل تقدیم شما بزرگواران کنم امیدوارم همچون گذشته مردم ولایتمدار استان با حضور حماسی خود در انتخابات، با وحدت و همدلی، افتخاری دیگر برای بام همیشه سربلند و سرزنده ایران اسلامی،
چهارمحال و بختیاری، بیافرینند:

بهترین تبلیغ، معرفی عملکرد، کارنامه، برنامه و مواضع روشن در قبال حساسیت‌های مردم است نه تخریب رقیب؛ این نکته ایست که هم کاندیداها و هم طرفداران خود باید در نظر بگیرند.

در همه احوال، "خدا" را شاهد و ناظر بر اعمال، کردار و گفته‌های خودمان بدانیم و مراقب باشیم حرفی نزنیم که خدای نکرده جمعیتی را گمراه کنیم یا شخصی را آنطور که نیست جلوه دهیم(خواه مثبت خواه منفی) چراکه تک تک ما در برابر رأی‌هایی که به صندوق‌های انتخابات ریخته می‌شود مسئول هستیم و باید بدانیم که حساسیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به دلیل کینه توزی‌ها و چشم حسد و طمع دشمنان، همیشه بالا بوده و این مهم جز با حضور پرشور و انتخاب بهترین افراد، محقق نمی‌شود.

تکرار یک مطلب و ارسال آن به دفعات زیاد، علاوه بر افزایش تعداد پست‌های کانال‌ و سر بردن حوصله خواننده، تاثیر عکس دارد و باعث می‌شود در آینده اقبال به خواندن مطالب مشابه از آن کانال کمتر شود و جذابیت خود را از دست بدهد چراکه همگان اذعان دارند که کم گوی و گزیده گوی چون در...

گفتگوهای دو یا سه نفره بی‌محتوا که در اکثر موارد بی‌نتیجه می‌ماند و هیچ یک از دو طرف، حرف دیگری را قبول نمی‌کند، جز اتلاف وقت خود و دیگران و سر بردن حوصله خوانندگان، سودی در بر ندارد.

سعی کنیم از آیات مبین قرآن کریم، احادیث دینی، بیانات امام خمینی(ره) و مقام عظمای ولایت(مدظله‌العالی) به منظور افزایش معنویت و کمک به مردم برای شناخت کاندیدای اصلح بیشتر استفاده کنیم و بدین ترتیب سهم کوچکی در ترویج ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب‌اسلامی داشته باشیم.

در برابر حجم بسیار زیاد مطالب و اخباری که در این حوزه عرضه می‌شوند، اگر برای مطلب مهمی منبع نوشته نشده، پس قضاوت و تحقیق به عهده خواننده است و نیاز به جبهه‌گیری سریع خشن در برابر شخص ارسال کننده نیست و بهترین راه برای فهمیدن صحت و سقم، مراجع رسمی، مطبوعات، خبرگزاری‌های رسمی و .. است.

به علت ازدیاد کانال‌ها و افزایش روزافزون آنها، لطفا مراقب حریم خصوصی وخصوصاً تصاویر خود باشید تا خدای ناکرده اتفاق ناگواری نیفتد و عکس یا مطلب خصوصی که برای فرد یا گروه خانوادگی خود می‌خواهید بفرستید، به اشتباه در کانالی پرمخاطب و .. ارسال نگردد.

همیشه در نظر داشته باشیم که هرآنچه امروز جمهوری اسلامی ایران به آن افتخار می‌کند و دست یافته‌است مرهون رشادت‌ها و ایثار مردان و زنانی است که از همه چیز خود گذشتند که ما اکنون در این امنیت و آرمش بمانیم، پس سعی کنیم به سیره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی عمل کنیم و در هیاهوی زرق و برق و حجم بالای اخبار مختلفی که روزانه در آنها سردرگم هستیم، فقط "بصیرت" داشته باشیم چراکه این بصیرت به انسان قدرت انتخاب می بخشد.

و در آخر...

درست است که پیشرفت علم و گستردگی وسایل ارتباطی ایجاب می‌کند که از شبکه‌های مجازی و اجتماعی نیز در زندگی روزمره خود بهره ببریم اما نباید روزانه ساعت‌ها از وقت خود را برای استفاده از آنها صرف کرد و از توجه به نهاد مقدس و والامقام "خانواده" خود غافل شد چرا که نعمتی مثل خانواده و علی الخصوص پدر و مادر از با ارزش‌ترین الطاف الهی هستند که جایگزینی در هیچ زمان و مکانی ندارند.

مجید غلامی ارجنکی

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۳۵:۱۷

27 Jan 2020