۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۲۵۲۷۱

فضای مجازی در کمین نسل جوان/ سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم

فضای مجازی در بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف علوم و خدمات و بهبود زندگی مردم نقشی بی بدیل داشته است.
فضای مجازی در کمین نسل جوان/ سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم
به گزارش جهانبین نیوز هوشیار طهماسبی در یادداشتی نوشت:

در فضای مجازی پدیده ای به نام گمنامی حرف اول را می زند بدین معنا که افراد هویت حقیقی خود را از دیگران مخفی می کنند. افزایش سواد رسانه ای در بین خانواده ها تربیت نیروی متخصص در این زمینه و برگزاری کارگاههای آموزشی در این حوزه می تواند آسیب های فضای مجازی را کاهش دهد. خانواده اولین بنیان و مهم ترین بنیان در هر جامعه ای است که حفظ آن سبب حفظ فرهنگ و داشته ها و فروپاشی آن منجر به از بین رفتن آن اجتماع خواهد شد. اگر خانواده ها اصلاح ، تقویت و آگاه شوند نیازی به انجام کارهای کلان برای مقابله با تهاجمات فرهنگی نیست چرا که در این محفل خصوصی ، رفتارهای غیر رسمی نسبت به رفتارهای رسمی گسترش بیشتری دارد.

اگر پدرها و مادرها در مسیر درست زندگی کنند و فرزندان خود را نیز به سمت گام برداشتن در همان مسیر سوق دهند اولین و مهمترین گام جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی برداشته شده است. مبنای تهاجمات فرهنگی ارتباط نامشروع بین دختران و پسران است و اگر خانواده ها سطح آگاهی اجتماعی ، فرهنگی و هویتی خود را بالا ببرند و نسبت به مسایل مختلف و راهکارهای مقابله با تهاجمات فرهنگی آگاهی داشته باشند این تهاجمات کمترین آسیب را به اجتماع خواهد زد. خانواده ها با شناخت از مسائل مختلف و گرایش به آن و عمل به این مسائل و از طرفی با پیاده کردن سبک زندگی اسلامی ایرانی می توانند با تهاجمات فرهنگی مقابله کنند. دولت و حکومت وظیفه دارند با هنجار بودن خانواده ، هنجاری رفتار کردن این بنیان مهم در اجتماعی را تسهیل کنند.
باید برای نسل جوان سرگرمی های مشروع و صحیح فراهم کرد تا جوانان جذب تهاجمات فرهنگی نشوند. عدم آگاهی والدین نسبت به تهدیدهای این فضا امکان نظارت و کنترل را منتفی می کند.دیگر صحبت از صیانت از فرزندان در برابر افراد غریبه ، مشابه آنچه در جهان واقعی انجام می دهیم بی معنی خواهد بود و والدین در تربیت فرزندان نقشی انفعالی به عهده خواهند داشت.

فضای مجازی در بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف علوم و خدمات و بهبود زندگی مردم نقشی بی بدیل داشته است. بر همین مبناست که رهبر انقلاب می فرمایند : اینترنت از نعمات الهی است و یقینا باید از نعمات الهی به بهترین نحو ممکن بهره برد.

حوزه علم و فناوری و از جمله فناوری های موجود در فضای مجازی ، با سرعتی شگفت انگیز در حال پیشرفت است . بکارگیری این فناوری ها با توجه به آثار مختلف مانند آثار اجتماعی و فردی که ایجاد می کنند نیازمند فراهم آوردن آمادگی است . ورود بی مهابا به این فضا خسارات جبران ناپذیری را به وجود می آورد که نمونه های متعدد آن در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده است . ایجاد همزبانی بین پیشرفت در فناوری و قابلیت بکارگیری محصولات آن نیازمند برنامه ریزی و همچنین مدیریت در استقرار است که از تکالیف قطعی حکومت محسوب می شود.

اما وظیفه شرعی و قانونی والدین نسبت به حضانت و تربیت فرزندان مسئولیت هایی را مستقیما و مستقلا متوجه آنان می کند. کسب علم ، آگاهی نسبت به کاربردها و قابلیت هاب فضای مجازی اولین گام لازم در انجام وظایف تربیتی محسوب می شود . بدیهی است اعمال نظارت و کنترل بر محیط ناشناخته ناممکن است . لذا آموختن و به روز شدن و به روز ماندن از شروط ضروری برای موفقیت والدین در تربیت فرزندان است.

در خاتمه باید گفت فرد در نوجوانی در مرحله بازاندیشی قرار دارد و در مورد چرایی بسیاری از موضوعات به تفکر می پردازد که وجود فضای مجازی در این شرایط می تواند آسیب زا بوده و شبهاتی در ذهن نوجوان ایجاد کند .

آمار استفاده از اینترنت در کشور اکنون به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده است که دسترسی ساده ، هزینه کم ، وجود انبوه اطلاعات و ... را میتوان از ویژگی های فضای مجازی دانست که در این فضا پدیده ای به نام گمنامی حرف اول را خواهد زد بدین معنا که افراد هویت حقیقی خود را از دیگران مخفی می کنند که بهترین راهکار برای رهایی از آسیب های فضای مجازی می توان به افزایش سواد رسانه ای در بین خانواده ها ، تربیت نیروی متخصص در این خصوص و برگزاری کارگاههای آموزشی ، اطلاع رسانی در رسانه ها و .. در این حوزه میتواند آسیب ها را کاهش دهد.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۱۹:۴۹

24 Jan 2020