۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۳۹۱۳۱

برگزاری نخستين همايش ملي حفظ، احياء و اصلاح گونه كلوس در دانشگاه شهرکرد

نخستين همايش ملي حفظ، احياء و اصلاح گونه كلوس با حضور ولی‌الله مظفریان پدر گیاه‌شناسی ایران و جمعی از مسئولان و دانشگاهیان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
برگزاری نخستين همايش ملي حفظ، احياء و اصلاح گونه كلوس در دانشگاه شهرکرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ نخستين همايش ملي حفظ، احياء و اصلاح گونه كلوس به همت دانشگاه شهرکرد، بنیاد فرهنگی حضرت زهرا (س)، پارک علم و فناوری استان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و با حضور سعید کریمی سرپرست دانشگاه شهرکرد، حجت‌الاسلام سعید صفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد، مهندس علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، خانم دکتر ثقفی مسئول بنیاد فرهنگی حضرت زهرا (س)، سیامک سلیمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری چهارمحال و بختیاری، ولی‌الله مظفریان پدر گیاه‌شناسی ایران و جمعی از مسئولان و دانشگاهیان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر سعید کریمی سرپرست دانشگاه شهرکرد در این همایش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به میهمانان گفت: خدا را شاکریم که در روز زمین پاک، نخستين همايش ملي حفظ، احياء و اصلاح گونه كلوس با میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد. کلوس در دهه اخیر به خاطر عدم مدیریت و برداشت بی‌رویه دست‌خوش مشکلات شده و برگزاری این همایش‌ها و خروجی آن راهی برای جلوگیری از انقراض این‌گونه گیاهی است.

دکتر کریمی در ادامه افزود: این استان مهم‌ترین رویشگاه گیاه کلوس است و این گیاه از نظر تغذیه‌ای و داروی کمیاب و حیاتی است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد همچنین در ادامه گفت: دانشگاه شهرکرد با هیات علمی و کادر متخصص می‌تواند با کمک دانشکده‌ها، همکار و هم‌گام برای پیشبرد اهداف این همایش باشد و به حفظ و احیا کلوس کمک کند.

حجت‌الاسلام سعید صفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد نیز در این همایش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه از برگزاری این همایش ابراز خرسندی کرد و گفت: دانشگاه شهرکرد با وجود اساتید مجرب توانسته است با مراکز و مدیران اجرایی استان ارتباط مؤثری داشته باشد و بتواند با برگزاری همایش‌هایی با چنین موضوعاتی در برطرف کردن مشکلات جامعه قدم مؤثری بردارد.

علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش ضمن بیان اهمیت گونه کلوس به عوامل تخریب و انقراض این‌گونه گیاهی و اقدامات حمایتی صورت گرفته برای حفظ این‌گونه گیاهی پرداخت و مهمترین دستاوردهای این اقدامات را حفظ وضع موجود رویشگاه، شناسایی رویشگاه‌های تخریب شده برای احیاء گونه کلوس، ایجاد مزرعه پایلوت کلوس، عصاره گیری از بذر کلوس با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، شناسایی و حمایت از کارآفرینان، تولید نشاء کلوس، آموزش ترویج و توسعه گیاهان دارویی نام برد.

در این همایش دکتر ولی‌الله مظفریان پدر علم گیاه‌شناسی ایران نیز به معرفی گونه کلوس و رده‌بندی و پراکنش آن و همچنین از تلاش‌های خود برای ثبت نام علمی این‌گونه گاهی به نام klossia پرداخت.

در ادامه دكتر پژمان طهماسبي دبیر علمی همایش نیز گزارشی از مقالات ارائه‌ شده به همایش، اسماعیل پیرعلی رئیس پارک علم و فناوری به مروری بر مطالعات و روش‌های تجاری‌سازی و بازاریابی گیاه کلوس، دکتر ریحانه عموآقایی به مروری بر روش های کشت و تکثیر گیاه کلوس، بیژن صفری و آقای صالحی در حوزه کارآفرینی گیاهان دارویی و عطا الله ابراهیمی مروری بر روش های حفاظت و مشارکت مردمی در حفظ و احیا گونه کلوس پرداختند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از برگزیدگان با اعطای لوح تقدیرشد و بیانیه پایانی همایش توسط دکتر علیرضا داودیان رییس دانشکده منابع طبیعی علوم زمین قرائت شد که برخی از مفاد این بیانیه شامل: لزوم تدوین نظام کیفی و راهبردی‌های کلان در نظریه زیرساخت‌های لازم حفظ و احیاءکلوس، ضرورت طرح الگوهای حمایتی با اهتمام بر کاربرد مهارت ها و دانش بومی درکشت کلوس، ضرورت بهینه‌سازی فرایند تولید و تجاری‌سازی محصول کلوس ضمن حفاظت و توسعه عرصه‌های موجود، لزوم دست‌یابی به روش‌های صحیح بهره‌برداری و حفاظت کمی و کیفی از گیاه کلوس بود.

گفتنی است: بوم‌شناسی، به‌نژادي و به‌زراعي در حوزه فرمولاسيون و كنترل، بررسي تنش‌های بيولوژيك و غيربيولوژيك در کشت گياه درحال انقراض كلوس، بيوتكنولوژي، كشت بافت، زراعت مولكولي با اهتمام بر ذخایر ژنتيكي، مدل‌سازی زراعت و معرفي تیپ‌های ایده آل با افزايش اثرات فارماكولوژيك، مهندسي توليد و فناوري پس از برداشت در فرآوري و استحصال مواد موثره از محورهاي این همایش یک روزه بود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۱۹:۵۸

4 Feb 2020