۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۰۹۰۵

عزاي حسينی در کوچه پس کوچه های اردل

مراسم سوگواري محرم در شهرستان اردل اهميت خاصي دارد از يک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بيت (ع) و از ديگر سو نشانگر همبستگي اجتماعي آنها است.
عزاي حسينی در کوچه پس کوچه های اردل
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، مراسم سوگواري محرم در شهرستان اردل اهميت خاصي دارد از يک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بيت (ع) و از ديگر سو نشانگر همبستگي اجتماعي آنها است.


مردم اردل پيش از آغاز ماه محرم با غبارروبي مساجد و نصب پرچم هاي امام حسين (ع) و پارچه هاي مشکي در سطح شهر و مساجد به استقبال ماه محرم مي روند.

اهتزاز پرچم ها، بيرق سرخ، سياه و سفيد و نصب پارچه نوشته هايي از سخنان امام حسين (ع) بر سردر مساجد، حسينيه ها، منازل، ادارات و نهادها يکبار ديگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم زنده مي کند.

در شهر اردل آيين خاصي با عنوان ورود حضرت امام حسين (ع) به دشت کربلا در روزهاي اوليه ماه محرم برگزار مي شود که در اين برنامه شيفتگان سيدالشهدا (ع) با بر تن کردن لباس عزا و در قالب دسته هاي مخصوص همراه با علم و کتل، در ميان اشک و ناله سوگواران صحنه ورود کاروان امام حسين (ع) را به تصوير مي کشند.
در شهرستان اردل زنان و مردان همه روزه هنگام صبح به حسينيه ها و مساجد محله رفته و در مجالس روضه ماه محرم شرکت مي کنند.

از شب اول ماه محرم در مساجد و تکايا پس از نماز مغرب و عشاء مجالس مداحي، ذکر مصيبت و سينه زني برپا مي شود. علاوه بر آن عزاداران در اماکن ذکر شده با اطعام نذري پذيرايي مي شوند.

غذاي نذري که شامل آبگوشت و يا برنج و گوشت است عمدتاً با همياري اهالي هر محله تهيه شده و يا اينکه دو يا چند خانوار با همياري مبادرت به پخت غذاي نذري در ايام ماه محرم مي کنند.

سنت هاي پايدار محرم در اردل

يکي از سنت‌هاي مردم شهرستان اردل اين است که هيئت هاي عزاداران امام حسين اين شهرستان به رسم کهن در روز تاسوعا با پاي برهنه به سمت امامزاده عزيز شهر اردل حرکت مي کنندو در آنجا همه هيئت‌ها به هم وصل مي‌شوند و با نوحه خواني و سينه زني نوعي همايش تاسوعايي را خلق مي‌کنند.

 


پايان بخش مراسم روز عاشورا در شهرستان اردل که هم زمان با پايان مراسم تعزيه است برگزاري نماز ظهر عاشورا به جماعت و در‌‌ همان ميدان نينوا است که جلوه زيبايي از بندگي خداوند و ارادات مردم اردل به خاندان اهل بيت را تجلي مي‌کند.

در شب شام غريبان نيز در مي‌توان صحنه‌هاي زيبا و غم انگيزي را دراردل به نظاره نشست آنجا که عوامل تعزيه با راه انداختن نمادين کاروان اسراي کربلا و گرداندن آن‌ها در خيابان‌ها اوج مظلوميت اهل بيت امام حسين (ع) را نشان مي‌دهند و مردم عزادار با سينه زني، زنجيرزني و روشن کردن شمع در ماتم اين خاندان خود را شريک مي‌گردانند.

آئين گل مالي و پاشيدن کاه بر سر عزاداران حسيني يکي از اداب و رسوم کهن شهرستان اردل بوده که چندسالي است اين رسم ديرينه به فراموشي سپرده شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۶:۵۹

8 Jan 2020