۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۴۹۶۵
یکی از فعالان هنر سرمه‌دوزی در چهارمحال و بختیاری:

بیمه، بزرگ‌ترین دغدغه فعالان عرصه هنر /معرفی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیازمند اقدام ویژه

یکی از فعالان هنر سرمه‌دوزی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان عرصه هنر بیان داشت: بیمه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان است چون برخی از فعالان عرصه هنر بیمار هستند و برای تامین مخارج درمان‌شان به بیمه نیاز دارند.
بیمه، بزرگ‌ترین دغدغه فعالان عرصه هنر /معرفی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیازمند اقدام ویژه
به گزارش جهانبین نیوز؛ پارچه ترمه به پارچه ظريف و لطيفي اطلاق مي‌شود كه از دو سري نخ تار و پود که با دست بافت بافته شده باشد به نحوي كه پود در پشت پارچه به صورت آزاد و تراكم پودي آن زياد باشد جنس آن از كرك و پشم يا ابريشم با طرح‌هاي اصيل و سنتي ايران است.

شروع ترمه بافي در ايران به اوايل دوره صفويه مي رسد اما برخی به این اعتقاد دارند که زادگاه اصلي ترمه قلب آسياي مركزي و ارتفاعات كشمير است، عده اي نيز بر اين باورند كه ترمه بافي در ابتدا در ايران آغاز شد و سپس به كشمير راه يافته است.

اين هنر در دوره شاه عباس صفوي به اوج شكوفايي و تكامل خود دست يافت، كه شهره جهان گشت و به يكي از محصولات صادراتي ايران مبدل شد.

اما هنر سرمه‌دوزی بر روی ترمه هنری تلفیقی است که در آن هم از ترمه که یکی از هنرهای با قدمت طولانی و هم از سرمه که آن نیز یکی از هنرهای زیبا است استفاده شده و در سال‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری نگاه‌ها به آن شکل ویژه‌ایی به خود گرفت.

با توجه به رواج این هنر در بین بانوان چهارمحالی به گفت و گو نشستیم با وجیهه اسداللهی یکی از بانوان فعال در این عرصه:


از کودکی به کار با مروارید و منجوق علاقمند بودم

وی با بیان اینکه متولد سال ۵۸ هستم و از سال ۸۵ وارد کار سرمه‌دوزی بر روی ترمه شدم افزود: از بچگی کار با مروارید و منجوق را دوست داشتم و به همین دلیل با حضور در کلاس‌های آموزشی کمی در این زمینه توانایی پیدا کردم.

این فعال در هنر سرمه‌دوزی بر روی ترمه اضافه کرد: بعد از اینکه کارم را آغاز کردم، برای آموزش نزد آقا و خانم حیدری رفتم و از همان آن جا بود که با آن‌ها آشنا شدم، مورد حمایت‌شان قرار گرفتم و توانستم در کار سرمه‌دوزی بر روی ترمه توانایی کسب نمایم و امروز بتوانم به‌عنوان مربی در این زمینه فعالیت کنم.


اسدالهی اضافه کرد: از امسال وارد نمایشگاه دائمی هنرهای دستی شدیم و اینجا علاوه‌بر فروش تولیدات خود توانستیم دوره آموزشی هم برگزار کنیم و هنرجویان برای یادگیری به ما مراجعه می‌کنند که خوشبختانه استقبال خوبی برای آموزش این هنر شده است، اما در این استان به دلیل توانایی پایین خرید مردم، برای خرید استقبال خوبی نداریم اما در ایامی که مسافران وارد استان می‌شوند بازرا فروش بهتری داریم.


وی خاطرنشان کرد: مجبوریم برای برگزاری کلاس‌ها هزینه دریافت کنیم چون منبع درآمد دیگری نداریم اما دوره برگزاری شده، جلسه‌ایی نیست و سعی می‌کنیم تا هر زمانی که هنرجو نیاز به آموزش دارد دوره‌ها را برگزار کنیم، ضمن اینکه سرمه‌دوزی یکسری دوخت‌های ثابت دارد و تنها دوخت‌های ترکیبی در این هنر مهم و ضروری هستند.

این فعال در هنر سرمه‌دوزی بر روی ترمه با بیان اینکه ما علاوه‌بر اینکه اجناس‌مان را بصورت مستقیم به فروش می‌رسانیم، سفارش‌هایی نیز از خارج از استان داریم ادامه داد: بعضی از هنرجویانی که برای آموزش نزد ما می‌آیند در ادامه با ما همکاری داشته و ما برخی از سفارشات خود را به آن‌ها برای انجام می‌دهیم و به این ترتیب درآمدی نیز خواهند داشت.


هنر راهی برای کسب درآمد و سرزندگی زنان خانه‌دار

وی یادآور شد: ما توانستیم از این طریق برای ۵۰ تا ۱۰ بانو اشتغالزایی کنیم که بیشتر آن ها در منازل خود فعالیت دارند و به این ترتیب بانوان می‌توانند در تامین مخارج خانواده سهیم بوده و سهمی در آن داشته باشند.

این فعال در عرصه هنر سرمه‌دوزی ادامه داد: ما کارگاهی غیر از غرفه نمایشگاه در اختیار نداریم و دلیل آن این است که بیشتر کارها در خانه انجام می‌شود.

اسدالهی با تاکید بر اینکه فعالیت در عرصه هنر علاوه‌بر اینکه می‌تواند راهی برای کسب درآمد برای بانوان باشد راهی هم برای سرزندگی و جوان ماندن بانوان است خاطرنشان کرد: من وقتی پای کار هنری و سرمه‌دوزی می‌نشینم همه دغدغه‌های ذهنی از یادم می‌رود و همین آرام‌بخشی فعالیت‌های هنری باعث شده است تا برخی از هنرجویانی که برای آموزش نزد ما می‌آیند از رِنج سنی بالا و زنانی باشند که کارمند بوده و چندسالی از بازنشستگی آن‌ها گذشته است و تنها برای تغییر در روحیه و جلوگیری از افسردگی وارد عرصه خبر شدند.


حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در قالب برگزاری نمایشگاه

این فعال در عرصه هنر سرمه‌دوزی ادامه داد: افرادی که برای خرید سراغ ترمه می‌آیند به این موضوع هم فکر می‌کنند که ترمه در طول زمان افزایش قیمت خواهد داشت و ارزش آن با گذشت زمان بالا می‌رود، ضمن اینکه ترمه هنری است که با انسان سخن می‌گوید و چون جغه موجود در آن نماد عشق و قدرت است و همین باعث می‌شود، احساس قدرت و آرامش به انسان انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ تسهیلاتی در زمینه کارشان دریافت نکرده‌اند افزود: حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در قالب برگزاری نمایشگاه بوده است و ما توانستیم در این نمایشگاه‌ها اجناس خود را هم به فروش برسانیم و هم آن را به مردم معرفی کنیم.

اسدالهی ادامه داد: اگر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با امضای تفاهم‌نامه با ادارات آموزش و پرورش و سایر ادارت می‌توانند در روز معلم، روز کارگر و... از این صنایع به عنوان هدیه برای این روزها به جای کالاهای چینی استفاده کنند، می‌توانند از تولید صنایع دستی در استان حمایت کنند.


بیمه هنرمندان بزرگ‌ترین دغدغه فعالان این عرصه

وی با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان عرصه هنر بیان داشت: بیمه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان است چون برخی از فعالان عرصه هنر بیمار هستند و برای تامین مخارج درمان‌شان به بیمه نیاز دارند.

اسدالهی اضافه کرد: متاسفانه تبلیغات درستی در استان درخصوص هنرهای موجود نمی‌شود و همین امر باعث شده برخی از هنرها که متعلق به این استان است به نام استان‌های دیگر شناخته شود و نامی از استان چهارمحال و بختیاری آورده نشود، به نظر من باید برای معرفی صنایع دستی استان اقدام ویژه‌ایی هم از سوی فعالان عرصه هنر و هم از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت گیرد.

این فعال در عرصه هنر سرمه‌دوزی در انتها گفت: از خانم حیدری و آقای حیدری که در این زمینه بسیار از من حمایت کردند تقدیر و تشکر دارم چون این افراد به‌عنوان استادم از من مثل فرزندشان حمایت کردند و راه را برای پیشرفتم باز نموده باعث شدند امروز به‌عنوان مربی در این زمینه فعالیت داشته باشم و بتوانم به هنرجویان در این زمینه کمک کنم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۰۲:۳۹

27 Dec 2019