۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۱۲۶۵
فوق تخصص بيماري هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد:

ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگي به هيچ وجه موجب مرگ نمي شود

فوق تخصص بيماري هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت: واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگي جلوگيري نمي کند افزود: بيش از 400 ويروس وجود دارد که موجب ابتلا افراد به سرماخوردگي مي شود و هر فرد به طور متوسط پنج بار در طول سال به سرماخوردگي مبتلا مي شود.
ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگي به هيچ وجه موجب مرگ نمي شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر فريدون رحماني در گفت و گو با مشکات برین، اظهار کرد: معمولا مطالعات همه گير شناسي نشان داده است اين ويروس هر 3 تا 4 سال يکبار بشکل اپيدمي در مناطق مختلف شيوع پيدا کرده و بعد از ايجاد مقاومت و ايمني در بدن تمامي افراد نسبت به آن، هر 30 تا 40 سال يکبار نيز با تغيير کلي موجب همه گيري جهاني مي گردد.

وي، با اشاره به همه گيري بيماري آنفولانزاي خوکي در سال 1388 افزود: اين بيماري اگر چه در کشور و استان داراي شانس بالاي ابتلا بود اما موارد مرگ و مير آن ناچيز بوده و کمتر از نيم درصد احتمال مرگ و مير در آن وجود داشت.

اين متخصص بيماري هاي عفوني با بيان اينکه برخي از ويروس ها خاصيت مرگ و مير بالايي دارند افزود: خوشبختانه طي سال هاي گذشته بيماري هاي ويروسي به خوبي در کشور و استان کنترل شده است.

دکتر رحماني اظهار داشت: ممکن است سال جاري شاهد اپيدمي در حد سال گذشته، کمتر از آن و حتي بيشتر ازموارد ابتلا در سال گذشته باشيم، آنچه حائز اهميت است آمادگي سيستم بهداشتي براي کنترل بيماري است.

به گفته وي، ويروس بيشتر در سطح مدارس و کانون هاي کوچک تجمعي و بين خانواده ها شيوع پيدا مي کند و در کشورهاي نيمکره شمالي بيماري معمولا در فصول سرد و اوايل پاييز شروع مي شود.

وي، راهکارهاي مقابله با ابتلا به بيماري آنفولانزا را ساده و موثر دانست و افزود: افراد در معرض خطر از جمله سالمندان بالاي 65 سال بايد نسبت به تزريق واکسن از اواخر شهريورماه و اوايل مهرماه اقدام نمايند.

وي، افراد داراي ضعف در سيستم ايمني و بيماراني که پيوند عضو از جمله ريه، قلب و کليه انجام داده اند ، مصرف کنندگان داروهاي تضعيف کننده سيستم ايمني بدن ،‌ بيماران مبتلا به سرطان و تومور و افرادي که شيمي درماني و راديوتراپي برايشان انجام مي شود را از گروه هاي در اولويت براي دريافت واکسن آنفولانزا برشمرد.

دکتر رحماني گفت: زنان باردار بعلت بالا بودن موارد مرگ و ميرشان در صورت ابتلا به ويروس بايد نسبت به تزريق واکسن اقدام نمايند. همچنين زناني که قصد بارداري داشته مي توانند قبل از بارداري نسبت به واکسيناسيون اقدام نمايند.

وي،‌ پرستاران، پزشکان و کادر درماني که از بيماران مراقبت مي نمايند و مراقبين مهدهاي کودک را از ديگر گروه هاي هدف براي ترزيق واکسن برشمرد و اظهار داشت: بعد از واکسيناسيون بهترين راه پيشگيري از انتقال ويروس استراحت کافي بيماران و پرهيز آنان از حضور در مکان هاي تجمعي است.

وي، با بيان اينکه ممکن است دانش آموزان مبتلا به آنفولانزا براي عدم حضورشان در کلاس درس محدوديت داشته باشند افزود: اين امر از سال گذشته با برگزاري جلسات متعدد با حضور مديران مدارس و مسئولين اداره آموزش و پرورش مورد بررسي و تصميمات مقتضي اتخاذ شده است.

به گفته وي، در اين جلسات حتي از مراقبين بهداشتي مدارس خواسته شده است در صورت مشاهده علائم در دانش آموزان از ورد آنان به کلاس درس و انتقال ويروس جلوگيري نمايند.

وي افزاد: همچنين از مربيان خواسته شده است دانش آموزان را دائما براي شست و شوي دقيق دستانشان در مدت حضور در مدرسه و رعايت بهداشت فردي موظف نمايند.

وي، در خصوص ممنوعيت ترزيق واکسن در هنگام سرماخوردگي نيز گفت: بطور کلي افراد در موقع ابتلا به بيماري حاد تب دار بهتر است بعد از بهبودي نسبي نسبت به ترزيق اقدام نمايند تا در صورت بروز عوارض خفيف در اثر تزريق واکسن تحمل بيماري براي فرد مشکل نشود.

وي، رعايت زنجيره سرد در انتقال و نگهداري واکسن را مهمترين نکته در خصوص واکسن هاي موجود در بازار دانست و اظهار داشت: ترزيق واکسن بعلت ويژگي هاي سرنگ و ميزان دز دارو تنها براي يک نفر انجام مي شود و واکسن يکبار مصرف است.

دکتر رحماني، در خصوص فرايند توليد واکسن بيان داشت: ويروس هاي جديد شناسايي شده از سطح کشورها به بخش ويروس شناسي سازمان بهداشت جهاني منتقل و بر اساس ويروس هاي جمع آوري شده، پيش بيني مي شود که سال آينده با شيوع کدام نوع آنفولانزا روبه رو هستيم لذا اقدامات لازم براي ساخت واکسن جديد پيش از شروع فصل شيوع بيماري انجام و واکسن توليدي وارد بازار مي شود.

وي،‌فرانسه و هلند را از توليد کنندگان عمده واکسن آنفولانزا نام برد و افزود: واکسن هاي وارداتي به کشور از طريق وزارت بهداشت مورد بازرسي و نظارت قرار گرفته و مردم براي تزريق واکسن نگراني در خصوص قاچاق آن نداشته باشند.

اين متخصص بيماري هاي عفوني، سرما خوردگي و آنفولانزا را دو بيماري متفاوت دانست و افزود: علائم سرماخوردگي شامل: آب ريزش بيني، ‌سرفه، ‌عطسه، ‌گلو درد،‌ کمي تب و شروع تدريجي علائم و خفيف تر بودن علائم آن نسبت به آنفولانزا مي باشد.

دکتر رحماني، شروع ناگهاني علائم همراه با سردرد شديد و تب بالا،‌ گلو درد و در موارد کم سرفه و آب ريزش بيني و گرفتگي بيني،‌ بدن درد شديد و درد عضلاني ناتوان کننده را از علائم ابتلا به آنفولانزا عنوان کرد.

وي خاطرنشان کرد: ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگي به هيچ وجه موجب مرگ نمي شود اما وجود بيماري هاي زمينه اي مي تواند فرد را با خطر جدي مرگ مواجه نمايد.

وي، در خصوص عوارض تزريق واکسن گفت: واکسن آنفولانزا داراي کمترين عوارض  شامل ضعف، ‌بي حالي، ‌خستگي،‌ درد و تورم کم در ناحيه تزريق بوده و عوارض خطرناک آن يک در هر صدهزار تا يک ميليون مورد تزريق مي باشد.

دکتر رحماني تصريح کرد: اين احتمال کم بروز عوارض خطرناک نمي تواند مانع از ناديده گرفتن مزاياي ترزيق واکسن براي ساير افراد جامعه باشد.

به گفته وي، تجويز واکسن بايد توسط پزشک و در مراکز بهداشتي و درماني و يا مراکز خصوصي تحت نظر پزشک  صورت بگيرد.

وي، با بيان اينکه برخلاف تصور عامه مردم تزريق واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگي جلوگيري نمي کند افزود: بيش از 400 ويروس وجود دارد که موجب ابتلا افراد به سرماخوردگي مي شود و هر فرد به طور متوسط پنج بار در طول سال به سرماخوردگي مبتلا مي شود.

وي ادامه داد: تزريق واکسن تنها از ابتلا به سه نوع آنفولانزايي که واکسن آن تزريق شده است پيشگيري مي نمايد و آمادگي لازم براي مقابله با ويروس را در بدن فرد ايجاد مي نمايد.

انتهاي پيام1026ج /1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۵:۰۲

14 Feb 2020