۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۶۳۰۵
کلار گزارش مي دهد

"صنايع تبديلي" راهي براي عبور سريع از بيکاري/بلداجي، قطب توليد گز در ايران

در حال حاضر بيش از صد کارگاه توليد گز در شهر بلداجي مشغول به فعاليت هستند که با ظرفيت توليد 10 تا 15 هزار تن در سال به طور مستقيم و غير مستقيم براي 2 هزار نفر اشتغالزايي دارد.
"صنايع تبديلي" راهي براي عبور سريع از بيکاري/بلداجي، قطب توليد گز در ايران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، گسترش صنايع تبديلي زود بازده يکي از بهترين راه هاي پيش روي هر کشور براي عبور سريع و کم هزينه از بيکاري و نبود شغل و مشکلات اقتصادي است.

در اين بين معرفي محصولات صنايع تبديلي، فرهنگ سازي و حمايت دستگاه هاي حکومتي از اين مهم که مورد توجه رهبر معظم انفلاب نيز قرار گرفته است در مدت زمان کوتاهي مي تواند مشکل بيکاري را در حد خود مرتفع سازد.

بسيج سازندگي به عنوان نهاد عامل در بحث اقتصاد مقاومتي علاوه بر حمايت اصولي و همه جانبه در بخش اقتصاد مقاومتي و امنيت غذايي و همچنين بسط صنايع تبديلي، قطب بندي اقتصادي نقاط مختلف کشور بر اساس ظرفيت هاي اقتصادي و محصولات توليدي قالب هر شهرستان را در دستور کار خود قرار داده است.

مسئول بسيج سازندگي سپاه بروجن در گفتگو با کلار، اظهار داشت: بسيج سازندگي ناحيه بروجن در راستاي قطب بندي اقتصادي گز گون انگبين را که در شهر بلداجي از توابع شهرستان بروجن توليد مي شود به عنوان قطب اقتصادي خود انتخاب نموده است.

سرهنگ پاسدار لهراسب همايوني گفت: حدود ۲۰۰ سال پيش در محلي که امروزه گردنه حلوايي ناميده مي شود برخي از مردم شهر بلداجي کنوني حلوا که محصولي شبيه گز بود توليد مي کردند و از سال ۱۳۵۰توليد گز در شهر بلداجي شروع شد و تاکنون نيز ادامه دارد و اين صنعت روز به روز در حال پيشرفت است.

فعاليت بيش از ۱۰۰ کارگاه توليد گز در بلداجي/اشتغال زايي دو هزار نفر در سال

وي خاطر نشان کرد: امروز بيش از صد کارگاه توليد گز در شهر بلداجي مشغول به فعاليت مي باشند که با ظرفيت توليد ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال به طور مستقيم و غير مستقيم دو هزار نفر در سال اشتغالزايي دارد.

همايوني يکي از محسنات اين شغل را نداشتن ضايعات دانست که اين حسن در کنار داشتن برند و نداشتن مشکل بازاريابي و فروش است.

وي ادامه داد: خوشبختانه با توجه به سابقه ديرينه اي که اين محصول دارد در ميان مردم و بازاريان و مسئولين فضاي خوب و مثبتي حاکم است که براي تبديل شدن اين محصول به قطب همت بيشتر مسئولين شهرستان و استان را در جهت آسان سازي اخذ مجوزات و تامين دستگاه هاي کوچک تر جهت راه اندازي کارگاه هاي خانگي و کوچک را مي طلبد.

همايوني گفت: شکر، گلوگز انگبين، ترنجبين، عسل، مغز پسته و بادام از جمله مواد اوليه توليد گز است که براي توليد شکر و گلوکز از چقندر قند و نيشکر استفاده مي شود که به همراه مغزپسته از استان هاي همجوار تامين مي گردد و بادام نيز در استان قابل تامين است.

وي ضمن بيان اين که خوشبختانه اکثر کارگاه هاي توليدي موجود فعال هستند، تصريح کرد: موفقيت اين کارگاه ها در گرو افزايش کيفيت و تنوع محصولات، برند سازي و ... مي باشد و از جمله کارگاه هاي موفق به گز اصلي بلداجي، گز فردوس گز ميثاق و... مي توان اشاره کرد.

حمايت از ۸ کارگاه توليد گز در سال ۹۵

مسئول بسيج سازندگي سپاه بروجن با اشاره به اين که براي راه اندازي يک کارگاه توليد گز به مکاني با حداقل ۳۰۰ مترمربع فضا مورد نياز است، گفت: دستگاه هاي پخت، برش و ميکسر از جمله دستگاه هاي مورد نياز اين حرفه است که حدود ۲۰۰ الي ۳۰۰ ميليون تومان سرمايه نياز دارد.

همايوني با بيان اين که مواد اوليه نيز حدود ۵۰۰ ميليون تومان سرمايه در گردش نياز دارد، افزود: درآمد ناشي از توليد گز در صورتي که فروش اين محصول به تعويق نيفتد و به قيمت مناسب خريداري شود مطلوب است؛ بازگشت سرمايه حدود ۳ الي ۵ سال مي باشد.

وي ادامه داد: هر کيلو گز بسته به درصد و نوع مغزي که در آن بکار رفته است از ۱۰ هزار تومان تا ۵۰هزار تومان متفاوت است در صورت تهيه دستگاه هاي توليد گز در ابعاد کوچک و خانگي مي توان اين دستگاه ها را به صورت خانگي در اختيار افراد قرار داد و در خصوص نهاده ها نيز به وسيله عقد قرارداد با تجار و بازاريان نسبت به تامين نهاده ها و واريز هزينه آن به حساب فروشنده اقدام کرد.

همايوني خاطر نشان کرد: بسيج سازندگي ناحيه بروجن در سال ۹۵با حمايت ۸ کارگاه توليد گز نخستين قدم در تشکيل قطب اقتصادي شهرستان را برداشت و اميد است در سال ۹۶ با اعطاي تسهيلات حمايت از کارگاه هاي توليد گز و تشکيل تعاوني در اين خصوص توليد اين محصول و صادرات اين محصول را افزايش داد.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۲۷:۲۲

27 Dec 2019