۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۱۷۱۵

اگر کتاب نباشد روح انسان پرورش نمي يابد

اگر مادر نباشد جسم انسان ساخته نمي شود و اگر کتاب نباشد روح پرورش نمي يابد.
اگر کتاب نباشد روح انسان پرورش نمي يابد
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر؛ دانستن آمار مطالعه ايرانيان، شمارگان کتاب و شمار کتابخانه ها در کشوري که مهد تمدن و فرهنگي کهن است، چيزي جز افسوس نصيبمان نمي کند. اين اندوه ريشه دارتر مي شود اگر اين ارقام را با برخي از کشورها مقايسه کنيم، به ويژه وقتي مطمئن باشيم سهم آنان از تاريخ علم و انديشه در برابر تاريخ پرافتخار ما، مثال پياله و درياست. در اين غصه، همه ما به نسبت کوتاهي هايمان نقش داريم و براي زدودن اين افسوس، وظيفه هفته کتاب و کتاب خواني غنيمتي است از فرصت براي چاره انديشي در اين موضوع و اينکه بياموزيم چگونه مهربان تر از گذشته با کتاب ها رفتار کنيم.

مقام معظم رهبري که خود از اهالي انديشه و از شيفتگان کتاب و کتاب خواني هستند، دغدغه مبارک اهتمام به مطالعه و کتاب را در سخنان خويش اين گونه ابراز کرده اند: «[در زمان شاه] برابر گزارش هاي همان روزگار، در شهر تهران و برخي شهرهاي ديگر، شمار مي خانه ها بيش از شماره کتابخانه ها و کتاب فروشي ها يا چند برابر آنها بود. اکنون ملت ايران بايد عقب افتادگي ها را جبران کند. اينک فرصت بي نظيري از حکومت دين و دانش بر ايران پديد آمده است که بايد از آن در جهت اعتلاي فکر و فرهنگ اين کشور بهره جست.... کتاب خواني را بايد جزء عادت خودمان قرار دهيم. به فرزندانمان هم از کودکي عادت بدهيم کتاب بخوانند.... بايد پدرها و مادرها، بچه ها را از اول با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتي بچه هاي کوچک بايد با کتاب انس پيدا کنند. بايد خريد کتاب، يکي از مخارج اصلي خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزييناتي و تجملاتي... به کتاب اهميت بدهند؛ اول کتاب را مثل نان و خوراکي و وسايل معيشتي لازم بخرند. بعد که تأمين شد، به زوايد بپردازند. خلاصه بايد با کتاب، انس پيدا کنند. در غير اين صورت، جامعه ايراني به هدف و آرزويي که دارد که حق او هم هست، نخواهد رسيد».

ضرورت توسعه و ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني

معاون هماهنگي امور اقتصادي و منابع استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اهميت فرهنگ کتاب وکتابخواني افزود: توسعه و ترويج اين فرهنگ به عنوان زيربنايي توسعه همه جانبه نيازمند زيرساخت هاست.

سيامک سليماني افزود: احداث کتابخانه مرکزي در مرکز استان به عنوان يک زيرساخت فرهنگي بوده که اميد است با توجه به مساعدت استاندار و پرداخت يک ميليارد ريال اعتبار براي خريد زمين از مسکن و شهرسازي به اين اداره کل بتوان تا چند ماه آينده عمليات ساخت وساز اين کتابخانه آعاز شود.

وي توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب وکتابخواني را بسيار مهم خواند و گفت: توسعه اين فرهنگ و همچنين توسعه زيرساخت ها نيازمند همکاري و تلاش همه جانبه از سوي مسئولان و حضور و مشارکت خيران دارد.

فرهاد خليل مقدم، مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ کتابخواني افزود: هم اينک در استان ۶۳ کتابخانه عمومي در استان فعال است که از اين تعداد ۵۰ کتابخانه نهادي و ۱۳ کتابخانه مشارکتي است.

وي گفت: در دولت يازدهم ۱۳ باب کتابخانه جديد در استان راه اندازي شده است.

خليل مقدم يکي از مهمترين مشکلات اداره کل کتابخانه هاي عمومي استان را فرسودگي فضاي فيزيکي کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: در اين دولت ۳۷درصد فضاي فيزيکي کتابخانه ها بازسازي شده است.

وي با اشاره به اهميت راه اندازي کتابخانه مرکزي چهارمحال و بختياري گفت: امسال يک ميليارد ريال براي خريد زمين از سوي استاندار از محل اعتبارات استاني براي خريد اين زمين از مسکن و شهرسازي استان به اداره کل کتابخانه هاي عمومي استان اختصاص داده شد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري نيز از برگزاري جشنواره روستاي دوستدار کتاب در استان خبر داد و گفت: در اين جشنواره روستاهايی که برنامه در حوزه ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني داشته باشند، شناسايي و تقدير خواهد شد.

جواد کارگران افزود: سال گذشته شهرکرد به عنوان يکي از ۱۰ شهر پايتخت کتاب معرفي و نشان يونسکو در بحث ترويج کتاب و کتابخواني دريافت کرد و پيش بيني مي شود امسال نيز شهرکرد به عنوان شهر پايتخت کتاب معرفي شود.

وي به برگزاري مسابقات کتاب و کتابخواني، نگارش و چاپ کتاب، برپايي نمايشگاه هاي کتاب با حضور ناشران کشوري، اختصاص يارانه کتاب به کتاب فروشي ها، برپايي نمايشگاه قرآن و رسانه هاي ديجيتال به عنوان برنامه هاي مهم در حوزه کتاب و کتابخواني در استان اشاره کرد و گفت: به مناسبت هفته کتاب، کتابخواني و کتابدار ۲۵درصد يارانه کتاب با عنوان يارانه پاييزه به کتاب فروشي هاي استان اختصاص داده مي شود.

همزمان با هفته کتاب، کتابدار و کتابخواني از ناشران برتر، کتابداران و کتابخوانان برتر و اصحاب رسانه برتر در حوزه تريج فرهنگ کتاب و کتابخواني در استان چهارمحال و بختياري تقدير شد.

در اين آيين از کتاب شعر بختياري با عنوان "چوپي آواز" نوشته مريد محمدي رونمايي شد.

اين کتاب از انتشارات مريد و در سال ۱۳۹۵به چاپ رسيده است در اين کتاب سرودهاي نويسنده به گويش محلي و زبان فارسي نگاشته شده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۳۹:۱۱

9 Jan 2020