۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۰
کد مطلب : ۱۰۷۴۵
در آستانه ۱۶ آذر:

دانشجو باید تحلیل کند، حساسیت به خرج دهد و تغذیه کننده فکری دیگران باشد

اصل چیزی که همه جامعه از دانشجو انتظار دارند روشن بینی و داشتن اطلاعات و بینش صحیح و قدرت تحلیل مطالب و موضوعات است تا خود بتواند با بررسی و سنجش ابعاد مسایل به یک نظر مشخص برسد.
دانشجو باید تحلیل کند، حساسیت به خرج دهد و تغذیه کننده فکری دیگران باشد
معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، با تاکید بر اینکه هیچگونه وابستگی فکری به احزاب و گروه ها از دانشجو پذیرفته نیست گفت: اصل چیزی که همه جامعه از دانشجو انتظار دارند روشن بینی و داشتن اطلاعات و بینش صحیح و قدرت تحلیل مطالب و موضوعات است تا خود بتواند با بررسی و سنجش ابعاد مسایل به یک نظر مشخص برسد.

دکتر عبدالحسین جمالی در خصوص تغییر رفتار قدرت های استکباری پس از گذشت ۶ دهه از واقعه ۱۶ آذر با تاکید بر اینکه آنچه که برای فهم این مطلب مورد نیاز است بررسی رفتارهای عینی این قدرت هاست گفت : با دقت در رفتار قدرت های استکباری دیده میشود که آنان از دو ابزار برای به زیر سلطه درآوردن ملت های دیگر و به کرسی نشاندن حرف خود استفاده می کنند، یکی قدرت نظامی و دیگری قدرت اقتصادی.

وی افزود: هر چند ظاهر عمل و رفتار قدرت های مستکبر، بسته به شرایط و از کشوری به کشور دیگر تغییراتی داشته است اما اصل مسئله که تسلط و بدست آوردن منافع اقتصادی است، همیشه بوده و هیچ تغییری نکرده است. این همان چیزی است که ما آن را به عنوان رفتار استکباری شناخته و طبق اصول جمهوری اسلامی باید با آن مبارزه کنیم.

جمالی با تاکید بر اینکه درون مایه و اساس ۱۶ آذر ایستادگی در برابر ظلم و ستم است اضافه کرد: دانشجوی ما باید بداند که خوی استکباری قدرت های ستمگر جهانی همواره ظهور و بروز داشته است و همانطور که دانشجوی آگاه آن روز ما با درک شرایط و موقعیت، فریاد اعتراض برآورده و مقابل آن ایستاد، دانشجوی امروز ما هم باید رفتارهای جاری دشمن را مورد رصد قرار داده و در مقابل آن موضع گیری صحیح داشته باشد.

به عنوان مثال در اوایل انقلاب، آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت استکباری دنیا از سفارت خود به عنوان لانه جاسوسی علیه ملت ایران استفاده می کرد. در آن شرایط دانشجویان آن روز ما با درک این مشکل سفارت آمریکا را اشغال کرده و وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام دادند. یا پس از آن و در دوران جنگ دانشجویان ما با احساس وظیفه نسبت به حفظ امنیت کشور وارد جبهه ها شده و ما می بینیم که بسیاری از شهیدان ما را دانشجویانی تشکیل می دهند که برای حفظ ارزشهای انقلاب جان خود را فدا کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد افزود: بنابراین آن چیزی که امروز دانشجوی ما با آن مواجه است و باید به آن توجه داشته باشد بحث های تهاجم فرهنگی، مقابله دشمن با پیشرفت علمی ما، جنگ نرم، جنگ اقتصادی و مباحثی مانند اینها است. دانشجویان ما باید روی این مسایل حساسیت نشان داده و هم از نظر فرهنگی سعی در روشنگری دیگران داشته باشند و هم از جنبه تخصص علمی و دانشگاهی خودشان سعی کنند این توطئه ها را خنثی کنند.

جمالی با اشاره رسالت دانشجویان در حمایت و روشنگری در خصوص قضیه هسته ای و مذاکرات فیمابین ایران و شش قدرت هسته ای دنیا گفت: به توجه اینکه انقلاب اسلامی ایران قدرت های استکباری و بخصوص آمریکا را از دو جنبه حاکمیت جهانی و منافع اقتصادی هدف قرار داده است، آمریکا نیز با فهم این مطلب منافع اقتصادی و حکومت جمهوری اسلامی را مورد تهاجم خود قرار داده است و در قضیه هسته ای نیز این دو جنبه نمود پیدا کرده است. از یک طرف آنها می خواهند تنها کسانی باشند که بر قدرت هسته ای تسلط دارد و از طرف دیگر به انرژی هسته ای به عنوان یک بازار اقتصادی نگاه می کنند بنابراین سعی در وابسته کردن ایران به خود دارند. لذا دانشجوی ما بایستی از این دید به قضیه نگاه کند و با هوشمندی و تلاش علمی دشمن را از رسیدن به هدفش ناامید کند.

وی با اشاره به لزوم حفظ استقلال رای و نظر جنبش های دانشجویی تاکید کرد: اصل چیزی که همه جامعه از دانشجو انتظار دارند روشن بینی و داشتن اطلاعات و بینش صحیح و قدرت تحلیل مطالب و موضوعات است تا خود دانشجو بتواند با بررسی و سنجش ابعاد مسایل به یک نظر مشخص برسد. این انتظاری است که توده مردم از دانشجویان به عنوان قشر بیدار و عدالت خواه جامعه دارند. دانشجو نباید بنشیند و اجازه بدهد تا دیگران برای او فکر کنند و تصمیم بگیرند. خودش باید تحلیل و قضاوت کند و تغذیه کننده فکری دیگران باشد. بنابراین هیچگونه وابستگی فکری به احزاب و گروه ها از دانشجو پذیرفته نیست و خود دانشجو باید منبع فکر و اندیشه باشد.

دکتر جمالی در پایان افزود: هر چند طیف محدودی از دانشجویان بوده اند که به علت وابستگی به جریانات خاص از مسیر صحیح خارج شده اند اما توده دانشجویان ما در طول دهه های گذشته نشان داده اند که همواره بیدار و متوجه اند و هر جا لازم بوده در دفاع از انقلاب واکنش صحیح را نشان داده اند. انشالله انتظار همچنان هست که دانشجوی عزیز ما بتواند با کسب اطلاعات این روشن بینی و قدرت فهم و پیشتازی خودشان را حفظ کند.

انتهای خبر/


جهانبین,۱۶ آذر,استکبار ستیزی,روز دانشجو,عبدالحسین جمالی,معاون فرهنگی,دانشگاه,شهرکرد
مولف : مرضیه سردبير
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۴۷:۵۵

30 Jan 2020