۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۳۱۹۶۸
همزمان با هفته وقف؛

ثبت دو وقف جدید در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: این دو وقف عبارت از وقف ۳۰۰ متر زمین برای ساخت مسجد روستای اسلام‌آباد بخش فلارد توسط هرمز فتحی و قربانعلی همتی و وقف ۶۰۰ متر زمین توسط وارثان مرحوم عبدالحسین میرزایی به ارزش ۳ میلیارد ریال جهت خیرات مبرات و امورات مسجد صاحب‌الزمان (عج) روستای گوشکی بخش خانمیرزا هستند.
ثبت دو وقف جدید در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ وقف سنتی کهن و ایرانی است که مردم ایران پس از ورود اسلام به این کشور با آن آشنا شدند. وقف به معنای هدیهٔ ابدی برای خدمت عمومی یا نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خداست.

وقف در قرآن

در قرآن کریم کلمهٔ وقف نیامده ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان در آن زیاد به چشم می‌خورد که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا وقف، هم صدقه و هم برّ و نیکی است.

وقف در احادیث

در اکثر قریب به اتفاق احادیث نیز لفظ وقف به کار برده نشده است اما برای تشویق مردم به آن روایات و حدیث‌های متعددی موجود است و ثواب‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده داده شده است.

اقسام وقف

وقف خاص: استفاده کنندگان از موقوفه، اشخاص، اقشار یا گروه خاصی اند؛ مثل وقف چیزی برای امام جماعت مسجد یا دانشجویان یک دانشگاه.

وقف عام: استفاده کنندگان از آن مال، شخص یا گروه خاصّی نیستند، بلکه وقف بر جهت و مصلحت عموم، مانند مساجد، پل‌ها و کاروانسراها، یا بر عنوان عام، مانند فقرا و ایتام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز ازجود یک هزار و ۶۵۰ موقوفه دراین استان خبر داد اظهار کرد: ا ز این تعداد موقوفه‌ یک هزار و ۵۳ مورد مربوط به وقف برای مسجد، ۳۰۴ موقوفه منفعتی و بقیه حسینیه، دارالقرآن و مهدیه است.

وی با بیان اینکه موقوفه‌ها معمولا نیت‌های متفاوتی دارند و اکثرا با نیات مذهبی، دینی و اجتماعی هستند افزود: از آنجایی که در بعضی از موارد موقوفات زیادی داریم و در برخی از موارد ضروری اصلا وقفی نداریم مرکز مشاوره وقف راه‌اندازی شده که در آن راهنمایی‌های لازم برای جهت‌دهی به وقف انجام می‌شود.

عزیزی از ثبت دو وقف جدید در شهرستان لردگان همزمان با هفته وقف خبر داد و افزود: این دو وقف عبارت از وقف ۳۰۰ متر زمین برای ساخت مسجد روستای اسلام‌آباد بخش فلارد توسط هرمز فتحی و قربانعلی همتی و وقف ۶۰۰ متر زمین توسط وارثان مرحوم عبدالحسین میرزایی به ارزش ۳ میلیارد ریال جهت خیرات مبرات و امورات مسجد صاحب‌الزمان (عج) روستای گوشکی بخش خانمیرزا هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۵:۳۲

25 Jan 2020