۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۱۳۲۸
توسط محققان پارک فناوری پردیس محقق شد؛

ساخت محصولی جدید برای تفکیک آب ترش از فرآورده‌های نفتی

محققان مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس توانستند با طراحی و ساخت محصول جدیدی به نام دی واترینگ باعث ایجاد سهولت در امر جدایش آب از سایر فرآورده‌های نفتی شوند.
ساخت محصولی جدید برای تفکیک آب ترش از فرآورده‌های نفتی
به گزارش جهانبین نیوز؛ مهندس محمدرضا مجیدپور، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دی واترینگ گفت: دی واترینگ سنسوری به ابعاد کوچک با وزن آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم به اندازه یک فلنچ است که می تواند آب ترش را با اندازه گیری ضریب دی الکتیریک و تفاوت‌های دی الکتیریکی میان فراورده های نفتی جداسازی کند.

وی افزود: از مهمترین مزیت‌های دی واترینگ عدم تماس با فرآورده‌های نفتی است، زیرا محیط فرآورده‌ها اسیدی و خورنده بوده و سنسورهایی که با مواد در تماس هستند از این رو در مدت زمان کوتاهی خراب و خورده می‌شوند؛ استفاده از این سنسور می تواند از این مشکلات جلوگیری می کند.

به گفته وی، امیدواریم صنعت نفت از این دستگاه استقبال کند.

تأیید و نصب این فناوری جدید در پالایشگاه تبریز

وی بیان داشت: مخازن نفتی عمدتاً مخازن بزرگی هستند و ترکیبی از آلکان‌ها و هیدرات‌های کربن در پالایشگاه‌های نفت در نتیجه عملیات فرآیندی تصفیه نفت خام و فرآورده‌ها، جهت جداسازی ترکیبات گوگردی و سایر ناخالصی‌ها از روش شستشوی با آب استفاده می‌کنند که در اثر آن پسابی حاوی ترکیباتH۲Sو NH۳ که به نام آب ترش معروف است ایجاد می‌شود.

مجیدپور تصریح کرد: این آب در مخازن ته نشین شده و در کف مخازن این امر باعث بروز مشکلات می شود. از جمله این مشکلات می‌توان خوردگی مخازن و اختلال در فرآیند پالایش را نام برد.

وی ادامه داد: به همین دلایل حتما این آب باید از کف مخزن تخلیه شود که بسیار سخت و پر هزینه است. در حال حاضر خروج آب ترش به صورت دستی و با شیر تخلیه انجام می‌گیرد که این امر باعث می‌شود مقداری از فرآورده‌های نفتی هم خارج شود و علاوه بر مشکلات زیست محیطی باعث هدر رفتن فرآورده‌های نفتی هم خواهد شد.

مجیدپور با بیان اینکه دی واترینگ به صورت یک سنسور بر روی مخازن فراورده های نفتی قرار داده می‌شود افزود: سیستم دی واترینگ در مسیر فرآورده نصب و به صورت آنلاین درصد آب و فرآورده نفتی را نشان می‌دهد، که از لوله تخلیه می‌شود و به مرز خاص جدایش خود می‌رسد و در این جا دستور توقف از سیستم صادر شده و از تخلیه‌ فرآورده جلوگیری به عمل می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: مشابه این محصول توسط دو شرکت در آمریکا تولید و در بازار عرضه شده است و روش انجام عملکرد این دستگاه‌ها هم مشابه دستگاه تولید داخل است. ولی بر اساس اطلاعات به دست آمده داخلی و شرکت‌ها در سایت‌های خبری خود هزینه نصب این دستگاه‌ها بسیار زیاد است، زیرا باید کل مخزن تخلیه شود و بعد این سیستم نصب شود و این تخلیه‌ کلی مخزن زمان بر بوده و هزینه‌های خاص خود را در بر دارد.

این مدیر عامل اظهار داشت: دی واترینگ تولید شده توسط این شرکت دانش بنیان نیاز به تخلیه‌ کلی مخزن ندارد و در عرض یک روز قابل نصب و راه اندازی است، نمونه‌ این دستگاه به مدت پنج ماه در پالایشگاه تبریز نصب شده و مورد تایید قرار گرفته است.

وس گفت: هم اکنون تعداد ۱۰۰ دی واترینگ در پالایشگاه‌های تبریز و تهران نصب و در حال بهره‌برداری است.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۵۷:۳۳

17 Jan 2020