۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۲۱۱۵۸
واشنگتن‌ پست گزارش داد

نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هم‌زمان با التماس‌های نتانیاهو در کنگره

نتانیاهو هرچند با حضور در کنگره آمریکا به‌دنبال عدم‌توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی است اما شواهد حاکی از نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای است.
نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هم‌زمان با التماس‌های نتانیاهو در کنگره
به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از واشنگتن‌ پست، روز سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وارد واشنگتن خواهد شد تا با سخنرانی خود در کنگره مانع از دستیابی به توافق هسته‌ای آمریکا با ایران شود.

همزمان با سخنرانی وی جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با همتای ایرانی خود در شهر مونتروی سوئیس درحال گفتگو خواهد بود. هرچند این مذاکرات سالهاست که به طول انجامیده و تا آستانه شکست نیز پیش رفته است اما بر اساس شواهد موجود ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی بیش از گذشته به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

حسین موسویان، دیپلمات ایرانی و سخنگوی قبلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دراین باره گفت: دستاوردهای کنونی به‌اندازه‌ای عظیم است که برای هر دو گروه ترک میز مذاکره و عقب‌نشینی را بسیار سخت کرده است.

نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره تلاش خواهد کرد ایران را کشوری غیرقابل اعتماد معرفی کرده که توافق هسته‌ای با آن یک تهدید برای موجودیت اسرائیل و حتی جهان به شمار خواهد رفت.

بااین‌حال عواقب شکست در مذاکرات خطرناک خواهد بود. کنگره تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع خواهد کرد. کشورهای دیگر نیز می‌توانند به درخواست این کشور برای ادامه انزوای اقتصادی ایران توجه نکنند. ایران به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه خواهد داد و غرب همچنان با نگرانی احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مواجه خواهد بود. آمریکا گزینه اقدام نظامی علیه ایران برای ممانعت از دستیابی به سلاح هسته‌ای را مورد بررسی قرار خواهد داد.

گری سیک کارشناس آمریکایی مسائل هسته‌ای گفت: سؤالی که امیدوارم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از نتانیاهو بپرسند این است: "چه گزینه‌های دیگری در اختیار آمریکا قرار دارد؟". وی اعتقاد دارد درصورت شکست در مذاکرات این احتمال وجود دارد که آمریکا به‌تنهایی مجبور به اعمال تحریم علیه ایران شود و کشورهای دیگر همکاری اقتصادی با ایران را از سر بگیرند. در این صورت ایران به غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد و درصورتی که بار دیگر طرفین پشت میز مذاکره حاضر شوند ایران به‌طور حتم از موضع قدرتمند‌تری برخوردار خواهد بود.

به‌اعتقاد موسویان طرفین بر سر سه موضوع توافق کرده‌اند، ایران به غنی‌سازی بیش از ۵% ادامه نخواهد داد، سطح پلوتونیوم در راکتور آب سنگین اراک را کاهش داده و به ارسال پسماند (سوخت مصرف شده) به روسیه برای بازفرآوری ادامه خواهد داد. موسویان همچنین از تمایل ایران به تبدیل مرکز غنی‌سازی اورانیوم فردو به یک مرکز تحقیق و توسعه خبر داد.

بااین‌حال به‌اعتقاد روبرت آینهورن مشخص شدن بسیاری از جزئیات مانند نحوه نظارت‌ها هنوز انجام نشده است.

انتهای پیام/۱۰۲۴ج

مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۵:۳۹

19 Jan 2020