۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۵۱۱۸
با شعار همدلی با حسین(ع)، هم‌زبانی با زینب(س)؛

قیام امام حسین(ع) سرشار از طهارت و عدم آلودگی به هر نوع انحراف و کژی است

ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت محرم الحرام سال ۱۴۳۷ ه. ق بیانیه‌ای صادر کرد.
قیام امام حسین(ع) سرشار از طهارت و عدم آلودگی به هر نوع انحراف و کژی است

به گزارش جهانبین نیوز، در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِینُ*وَ فَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ:
«به درستی که این ابتلاء همان بلای آشکار است* و بر او ذبح بزرگی فدا ساختیم.» صافات، آیات ۱۰۶و ۱۰۷

در دنیای آخر الزمانی، غرقاب‌های فراوانی از مکاتب جعلی اندیشه‌مدار و عمل گریز بر سر راه سعادت و فلاح نوع بشر قرار دارد. جهان پسا پست مدرن با افراط در دنیاگرایی و هوس مداری، تارهای تنیده شده خود را بر روح، جسم، اندیشه و اعتقاد انسان امروزی انداخته و هویت انسانی‌اش را از او دریغ داشته است. انسان مغبونِ امروزی هم، سرخوش از به چنگ آوردن پسا تکنولوژی، بدون تفکر نسبت به آنچه را که از دست داده و آنچه را که به دست آورده است، ادامه حیات مادی می‌دهد.

هیچ انگاری، پوچ انگاری، مادی گرایی افراطی، اعوجاج اندیشه و اعتقاد، محصول دنیای مدرنتیه امروز است که در وانفسای جهان معاصر، بیشتر از هر زمان دیگر، انسانی با این ویژگی‌ها، به چراغی هدایت گر نیازمند است. یکی از ناب‌ترین چراغ‌های هدایت برای انسانِ غرق شده در ظلمات دنیا و گرداب هوس را به ساحل امن نجات و سعادت برساند سید و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) است. «ان الحسین(ع) مصباح الهدی و سفینة النجاه»....

از آنجایی که، یکی از ویژگی‌های اساسی در قیام امام حسین(ع)، طهارت و عدم آلودگی به هر نوع انحراف و کژی است. حضرت تلاش نمود تا طهارت و پاکی را در سپاهیان خود نهادینه ساخته، تا بدین سبب الگویی از طهارت و پاکی برای همه انسان‌ها در همه اعصار ارائه دهد. این همان طهارت چشم، گوش، فکر، اندیشه و عمل... است که با اتصال به خدا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فراهم می‌آید.

لذا بر رهروان مکتب سید الشهداء(ع) است که همچو او و یاران با وفایش، طهارت فکری و عملی را مد نظر قرار داده و از آسیب‌ها و انحرافاتی که ممکن است در سوگواری آن حضرت رخ دهد جداً پرهیز نمایند. در این راستا، با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفایش، شعار محرم امسال را «همدلی با حسین(ع)، هم زبانی با زینب(س)» قرار داده و ضمن تأکید بر برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم عزاداری ایام الله محرم و صفر، بر اساس موازین صحیح و محکمات اسلامی و بایسته‌های شرعی توجه همه‌ی هموطنان، مؤمنین، محبین اهل بیت(ع)، به‌ویژه شیفتگان سالار شهیدان(ع)، هیئات مذهبی و برگزارکنندگان برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی و عزاداری‌ها را به رعایت نکات زیر جلب می‌نماید.

۱) تلاش برای ارتقاء کیفی و معنوی تمامی مراسم عزاداری و تأکید بر خالص گردانیدن نیت و انگیزه عزاداران در تمامی فعالیت‌ها به گونه‌ای که نیت باید «خالصاً و مخلصاً لوجه لله» باشد تا پاکی و طهارت حسینی(ع) در جامعه اسلامی شیعی نهادینه گردد.

۲) بسترسازی جهت هم پوشانی برنامه‌های هیئات مذهبی جهت بهره مندی هر چه بیشتر عزاداران در ایام سوگواری سید الشهداء که باید در کمال نظم و انضباط زمانی و برنامه‌ای، در اجرای برنامه‌ها و دسته روی‌ها برگزار گردد.

۳) بهره گیری از سخنرانان و خطبای ارزشمند و مداحان و ذاکران و نیز قاریان گرامی در برنامه‌های عزاداری با قرائت قرآن کریم و بیان روایات اسلامی، با توجه به موضوعاتی نظیر مواضع حکمیانه رهبر معظم انقلاب نسب به اوضاع جهان اسلام، توطئه‌های نظام سلطه در قبال انقلاب اسلامی ایران، تبیین اهداف، درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌های قیام امام حسین(ع) به زبان امروز و منطبق با تاریخ نقلی و تحلیل، حجاب و عفاف، سبک زندگی حسینی، آزادگی و عزت، شجاعت و حماسه، وحدت اسلامی و اتّحاد و همدلی و همزبانی شیعیان در برابر دشمنان اسلام و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع).

۴) پرهیز از طرح مباحث اختلاف انگیز و عدم اهانت به مقدسات پیروان مذاهب و توجه جدی به مباحث مطروحه در مراسم عزاداری از حیث سندیت و مستدل بودن مطالب توسط سخنرانان و خطباء و مداحان و ذاکران... همان گونه امام حسین(ع) قلوب تمامی انسان‌ها را با هر مذهب و اعتقادی جذب می‌کند، عزاداران و رهروان راه او نیز باید همانند آن حضرت باشند.

۵) تلاش جهت پاکسازی انحرافات و آسیب‌های عزاداری از حیث شکل و محتوا به گونه‌ای که باید عزاداری سنتی بدون پیرایه‌های انحرافی صورت گیرد. هم چنین تأکید بر روضه‌خوانی بر اساس مقاتل معتبر و صحیح صورت پذیرد.

۶) تنوع بخشیدن مراسم سوگواری برای عزاداران و بهره گیری از ادعیه و زیارات، مناجات مأثوره از ائمه طاهرین(علیهم السلام) در برنامه‌های اصلی و جنبی هیئات.

۷) مسئولین مساجد بسترسازی و هماهنگی‌های لازم را برای حضور گسترده عزاداران (به‌ویژه متولیان هیئات مذهبی و تکایا و حسینیه‌ها)‌ در نماز جماعات فراهم آورند و برگزاری مراسم عزاداری هیئات مذهبی، با محوریت مسجد به‌ ویژه در اجتماع بزرگ هیئات مذهبی در شهرها مدنظر قرار گیرد و همچنین خلق زیباترین و ماندگارترین اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا.

۸) مسئولین هیئات باید حضور کودکان، نوجوانان و جوانان را در مراسم عزاداری امام حسین(ع) مغتنم شمرده و با واگذاری مسئولیت بخشی از برنامه‌ها به آنها و یا با راه اندازی هیئات داخلی نوجوانان و جوانان و واگذاری مدیریت به آنها انگیزه خدمتگزاری و عزاداری در دستگاه ابا عبدالله الحسین(ع) در آنها افزایش یابد. این امر با نظارت و هدایت مسئولین هیئات، مانع از بروز ناهماهنگی، دو دستگی و اختلاف می‌شود.

۹) دقت در انتخاب پیام‌های مناسب تبلیغی، برای فضاسازی و تبلیغات محیطی، با محتوای تبیین پیام‌ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و نکات اخلاقی و حقوق مردمی در قالب فرمایشات ائمه طاهرین(ع)، امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتیبه‌ها، پوسترها و. .. همراه با جذابیت‌های هنری، نصب تمثال‌های مبارک شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

۱۰) هوشیاری و توجه هر چه بیشتر نسبت به ایجاد اختلافاتی که درصددند تا در درون تشیع در نحوه و سبک عزاداری به وجود آید. نقشه دشمنان و تشیع انگلیسی که آبشخور تفکراتشان از لندن و واشنگتن است با محور قرار دادن آراء، نظرات و مطالبات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) خنثی خواهد شد.

۱۱) حمایت از عراق، سوریه، بحرین، یمن و فلسطین و ضرورت تقابل با گروه‌های تکفیری وهابی همانند داعش، جبهه النصره و تنویر افکار و اذهان مسلمانان نسبت به وهابیت که ساخت استعمار پیر انگلستان، جهت تخریب جهان اسلام است.

۱۲) برنامه ریزی و هماهنگی جهت برپایی ایستگاه‌های صلواتی و جذب نذورات مردمی و هدایت آنها، با محور قراردادن مساجد و منابر.

۱۳) فراهم آوردن تمهیداتی جهت رسانه‌ای کردن اجتماعات با شکوه عزاداران و نحوه صحیح عزاداری به سبک سنتی در ایام محرم و صفر جهت عمومی سازی و نشر معارف اهل بیت(ع) با پوشش رسانه‌ای مناسب.

۱۴) پرهیز از هر گونه ایجاد مزاحمت در مکان، زمان، نحوه عزاداری و به‌کارگیری "همیاران محرم" و توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی، جهت برپایی مطلوب و بهینه مراسم عزاداری با رعایت حقوق مردمی.

۱۵) انجام تمهیدات لازم برای برقراری ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی با توجه به حضور انبوه شهروندان در مراسم.

در پایان یادآور می‌شود، با توجه به قداست حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) باید از ورود هر نوع انحراف و آسیبی به‌ویژه قمه‌زنی جداً خودداری کرد و متوجه تفرقه افکنی‌های دست‌های پلید استعمار و استکبار در منطقه بود و این میسر نمی‌شود مگر در سایه توجه به فرامین مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و تبعیت از ایشان.

و السلام علی عبادالله الصالحین


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۲۳:۲۶

9 Jan 2020