۰
plusresetminus
کارشناسان جهاد کشاورزی برای مقابله با خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به دنبال تغییر الگوی کشت بوده، بنابراین کشاورزان را توصیه به کاشت محصولات با نیاز آبی کم می‌کنند.
چنبره خشکسالی بر بام ایران/بحران آب، الگوی کشت پرآب‌ترین استان کشور را دستخوش تغییر کرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری روزگاری به عنوان  یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور مطرح و تامین‌کننده نیاز آبی 10 درصد از کشور بود.

متاسفانه این استان در سال‌های گذشته با مشکل تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران و همچنین کاهش بارندگی مواجه شده است به طوری که امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها را در طی دوره‌های گذشته تجربه کرد و بنابر اعلام سازمان هواشناسی میزان بارش‌ها در سال 96 نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت میانگین بلندمدت دوره مشابه 63 درصد کاهش یافت.

کاهش میزان بارندگی در سال 96 و تغییر شکل بارش‌ها در سال‌های گذشته ذخایر آبی استان را کاهش داده و چهارمحال و بختیاری را با بحران مواجه کرده است.

از آنجایی که شغل بسیاری از مردم در این استان کشاورزی است، کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر تاثیر مستقیم بر زندگی اکثریت مردم دارد و متاسفانه این وضعیت باعث خشک شدن بسیاری از محصولات زراعی و باغی کشاورزان و باغداران شده است.

بسیاری از مزارع و باغات چهارمحال و بختیاری مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار بوده و کارشناسان جهاد کشاورزی برای مقابله با خشکسالی در این استان به دنبال تغییر الگوی کشت بوده، بنابراین کشاورزان را توصیه به کاشت محصولات با نیاز آبی کم می‌کنند.

الگوی کشت در چهارمحال و بختیاری درحال تغییر است

حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:   کشت برنج در این استان ممنوع شده است و کشاورزانی که بخواهند از چاه کشاورزی برای آبیاری استفاده کنند، برق چاه مورد نظر قطع می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه الگوی کشت در چهارمحال و بختیاری درحال تغییر است، اظهار داشت: بارش و منابع آب در سطح این استان کاهش یافته و کشاورزی این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

دانش بیان کرد: در حال حاضر با تمهیدات انجام شده تلاش شده است که کشت گیاهان با نیاز آبی بالا از اولویت کشاورزان خارج و تلاش شود که گیاهان با نیاز آبی پایین کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: کشت سیب‌زمینی نیز در چهارمحال و بختیاری کاهش می‌یابد.

وی، بیان کرد: کشت ذرت رقم ۵۰۰ و۶۰۰ به کشاورزان توصیه شده است تا مصرف آب برای کشت آن کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حال حاضر در حال فرهنگ‌سازی در بین کشاورزان برای کشت گیاهان دارویی ازجمله زعفران هستیم.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۴۳:۵۹

2 Jan 2020