۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۰۰۷۶
گردشگری/

چغاخور، تالابی بر بلندای فلات ایران

تالاب چغاخور از زيباترين و بزرگ‌ترين تالاب‌هاي چهارمحال و بختیاری است كه رشته كوه كلار با قله ۳۸۳۰ متري از سمت جنوب غربي مشرف بر آن است.
چغاخور، تالابی بر بلندای فلات ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ شهرستان بروجن ازجمله شهرهای مهم چهارمحال و بختیاری است که در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه منطقه و در محل تلاقی راه‌های سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته‌است.

تالاب بين‌المللي چغاخور از مهم‌ترین مناطق گردشگری در بروجن است که در موقعيت جغرافيايي ۳۱ درجه و ۵۴ دقيقه و ۱۷ ثانيه تا ۳۱ درجه و ۵۶ دقيقه و ۳۱ ثانيه عرض شمالي و ۵۰ درجه و ۵۲ دقيقه و ۴۰ ثانيه تا ۵۰ درجه و ۵۶ دقيقه و ۱۴ ثانيه طول شرقي و در ارتفاع حدود ۲ هزار و ۲۷۰ متري از سطح آب‌هاي آزاد واقع شده است.

این تالاب از زيباترين و بزرگ‌ترين تالاب‌هاي استان است كه رشته كوه كلار با قله ۳ هزار و ۸۳۰ متري از سمت جنوب غربي مشرف بر آن است.

مساحت آبي تالاب از ۹۶۰ هكتار قبل از احداث سد بر روي آن به یک هزار و ۵۰۰ هكتار بعد از احداث سد افزايش يافته، مساحت منطقه شكار ممنوع تالاب، ۲ هزار و ۵۰۰ هكتار است.


متوسط طول تالاب، ۵ هزار و ۴۰۰متر و عرض آن بين ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر در بخش‌هاي مختلف متغير است، پيش از احداث سد به حدود ۶ متر در نواحي شمالي آن رسيده است و عمق متوسطي حدود سه متر دارد.

تالاب را مرغزاري وسيع در بر گرفته كه مساحت آن حدود ۷۰۰ هكتار برآورد شده است، اين مرغزار در ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر كه سطح آب تالاب رو به كاهش می‌گذارد از اين هم وسيع‌تر مي‌شود.

اين ناحيه، آب و هوايي مرطوب با تابستان‌هاي معتدل و زمستان‌هاي سرد دارد و از نقاط ييلاقي چهارمحال و بختياري محسوب مي‌شود.

در كتاب "تاريخ ايل بختياري" آمده است "چغاخور همان چغاخرم است و لفظ چغا به تركي به معني تپه و مرغزار مي باشد"، خوانين و ايلخان بختياري بوده است، در "فرهنگ فارسي" خور به معناي خورشيد و آفتاب آمده است و چغاخور را اگر تركيبي فارسي و تركي بدانيم در فرهنگ فارسي در فرهنگ فارسي خور به معناي خورشيد و آفتاب آمده است و همچنين در گويش بختياري به تالاب، معادي يا گوراب مي‌گويند.


منابع تأمين‌كننده آب تالاب عمدتاً نزولات جوي و چشمه‌هايي يا آبدهي نسبتاً بالاي منطقه ازجمله چشمه سيبك، تنگ سياه، زوردگان، اورگان، ساكي آباد، گلوگرد و... است كه در بخش غرب و جنوب تالاب قرار دارند، جريان‌هاي سطحي سم اندكي در تأمين آب تالاب دارند.

همه ساله هزاران نفر از اهالي داخل و خارج منطقه براي سياحت و اقامت‌هاي كوتاه‌مدت به اين ناحيه و مركز سياحتي –زيارتي امامزاده حمزه علي سفر كرده و از امكانات طبيعي آن برخوردار مي‌شوند.

از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومي و مهاجر در اين تالاب به سربرده و تخم‌گذاري مي‌كنند، از انواع پرندگان دائمي يا مهاجري كه در تالاب بين‌المللي شناسايي شده‌اند مي‌توان به انواع مرغابي، غاز و اردك، آنقوت، چنگر، انواع حواصيل، لك لك سفيد، خروس كولي و فلامينگو اشاره كرد.


در تالاب بين‌المللي چغاخور غير از پرندگان ياد شده انواعي از آبزيان نيز زيست مي‌كنند كه ماهي كپور و كولي از مهم‌ترين آن‌ها محسوب مي‌شوند، همچنين زيست نوعي ماهي از خانواده گامبوز، ماهي گورخري در اين مكان است.

راه‌هاي دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن دسترسي به واحدهاي اقامتي و پذيرايي پاركينگ، ازجمله تنواع امكانات و تسهيلات موجود در اين تالاب است.

راهاي دسترسي عبارتند از: جاده آسفالته بروجن-ناغان كه در غرب تالاب به سمت ناغان ادامه مي يابد، جاده آسفالته شهركرد-ناغان.

در قسمت جنوب تالاب، جاده‌هاي خاكي در جهت شرقي و غربي روستاهاي واقع در اين ناحيه را به يكديگر و نهايتاً به جاده آسفالته مرتبط مي‌سازد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۴۹:۳۹

27 Dec 2019