۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۳۶۴۸۶

همايش عمان ساماني اسفندماه برگزار مي‌شود

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري در نشست ستادي برنامه ريزي همايش عمان ساماني گفت: عمان ساماني را بايد نخستين شاعري دانست که اشعار کربلايي را از قالب سوگ درآورد و در قالب حماسي آميخته به عشق و روشنگري و با نگاه عرفاني ارائه نمود.
همايش عمان ساماني اسفندماه برگزار مي‌شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ جواد کارگران دهکردي مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه شهرستان سامان، شهرستان فرهنگي و ادب پرور مي‌باشد و داراي مشاهير شعرايي به نام ازجمله دهقان و عمان ساماني را دارا است، طي مصوبه‌اي که پيش‌تر در نشست شوراي فرهنگ عمومي شهرستان سامان مطرح شد در اسفندماه در آستانه روز تولد شاعر فرهيخته، عمان ساماني را روز خاصي در شهرستان سامان بدانيم و در اين راستا با برگزاري يک همايش استاني با عنوان همايش عمان ساماني اين روز را گرامي بداريم.

رسول نيکخواه دهکردي مدير اجرايي همايش گفت: در اين نشست مقرر شد ستاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با تامين اعتبار مورد نياز و همچنين تمامي دستگاه‌هاي اجرايي و ادارات سامان نهايت همکاري را با اين ستاد داشته باشند و از آنجا که شهرستان سامان داراي سابقه‌ تاريخي، فرهنگي و به خصوص در بحث گردشگري حائز اهميت است، مي‌طلبد که براي معرفي اين شهرستان هموطنان عزيزمان در سراسر کشور به دليل شناخت و اطلاعات خوبي که فرهيختگان کشور از اشعار معروف دهقان و عمان ساماني دارند که اشعار اين شعرا در رابطه با ائمه اطهار (ع) و از همه مهم‌تر در رابطه با سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) مي‌باشند در برگزاري اين همايش مشارکت موثر داشته باشند.

وي بابيان با بيان اينکه اين همايش نهم اسفندماه در شهر سامان در سطح استان برگزار خواهد شد، تصريح کرد: اميد است ما به‌عنوان متوليان اجراي اين کار در شهرستان در جهت هر‌چه بهتر برگزار شدن و گراميداشت اين شاعر بزرگ و فرهيخته اقداماتي را داشته باشيم تا بتوانيم در جهت غناي فرهنگي و کار فرهنگي و زيرساختي که در راس آن زيرساخت‌هاي فرهنگي و توسعه فرهنگي را در پي خواهد داشت آن را به جوانان و نسل‌هاي آينده برسانيم تا هم بتوانند با شناخت بيشتر از مشاهير بنام اين شهرستان آنها را به درستي بشناسند.

"ميرزا نوراله عمان ساماني" مشهور و ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان»، از شعراي از شاعران صاحب نام و پرآوازه آييني در نيمه دوم سده ١٣ و اوايل سده ١٤ هجري و از شاعران نامدار و مرثيه سراي عصر قاجار است که در سال ١٢٥٨ ه.ق در سامان (از توابع فعلي شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختياري) متولد شد.

نياکان او همه از دري سرايان، پارسي گويان و آذري سرايان اعصار خود بوده‌اند، پدرش مرحوم ميرزا عبداله متخلص به «ذره» و مولف کتاب جامع الانساب، جدش؛ ميرزا عبدالواهاب ساماني، متخلص به «قطره» و عمويش؛ ميرزا لطف اله، متخلص به «دريا» همگي از مطرح اصفهان در عهد ناصري به شمار مي رفتند که در دانش‌هاي ديگر نيز دستي داشته‌اند، اما آوازه هيچيک از آنان به عمان نمي‌رسد.

ضمناً فرزند او ؛ محيط ساماني (١٣٥٥-١٢٩٠ ه . ق) نيز از شعراي سرشناس آن سامان بوده و لقب تاج الشعرايي پدر را پس از او به صواب ديد اعضاي انجمن ادبي اصفهان به خود اختصاص داده است.

"ميرزا نوراله عمان ساماني" تحصيلات ابتدايي را در مکتب خانه هاي محلي فرا گرفت و بعد به اصفهان عزيمت و در مدرسه "سيناورد" و "صدر" وارد و سال ها در خدمت "آخوند کاشي" به کسب علم اشتغال داشت که در اواخر عمر به زادگاهش (سامان) مراجعه و آثار ارزنده اي ازجمله؛ گنجينه الاسرار، مخزن الدر، ديوان اشعار، قصايد و غزليات و معراج نامه از خود به يادگار گذارد.

«گنجينة الاسرار» شاهکار و در رديف مهم ترين و معروفترين آثار عمان ساماني است که مشتمل بر اشعاري در رثاي امام حسين (ع) و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است:

کيست اين پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همي گويد سخن؟
اين که گويد از لب من راز کيست؟ بنگريد اين صاحب آواز کيست؟

اين شاعر گرانقدر در سن ٦٤ سالگي به سال ١٣٢٢ ه.ق در زادگاهش بدرود حيات گفته و پيکر او در مسجد جامع سامان دفن و بعد از چند سال به شهر مقدس نجف اشرف انتقال يافت و بين قبر هود و صالح (ع) در قبرستان وادي السلام دفن گرديد.‏

مرحوم دهخدا در باره عمان ساماني مي‌نويسد: "ميرزا نوراله بن ميرزا عبداله بن عبدالوهاب چهارمحالي اصفهاني، ملقب به تاج الشعراء و مشهور به عمان ساماني".

وي از اهالي قريه «سامان» است که آن از قراي چهارمحال خاک بختياري مي‌باشد... در شب سه شنبه دوازدهم شوال سال ۱۳۲۲ هـ.ق درگذشت و در وادي السلام نجف دفن شد. او را ديواني است به نام «گنجينة الاسرار» که در هند و در ايران به چاپ رسيده‌است.

عمان ساماني از اعضاي اصلي انجمن ابوالفقراي اصفهان بوده و تا سال ١٢٨٦ ه.ق ـ که تاريخ فوت ملامحمدباقر اصفهاني معروف به «ابوالفقراء» است ـ در جلسات هفتگي اين انجمن شرکت مي کرده و در اين ايام، شاعري ٢٦ ساله بوده است.

پس از درگذشت ابوالفقراء جلسات هفتگي انجمن ادبي در منزل ملک الشعراء (عنقا) تشکيل مي شده و عمان ساماني نيز در آن شرکت مي کرده است .

عمان نگاهي متفاوت و عرفاني به واقعهٔ عاشورا دارد، يعني وقايع عاشورا را پله‌هاي نردبان کمال مي‌داند که حضرت اباعبداله الحسين (ع) براي رسيدن به مقام قرب الهي آنها را يکي يکي طي کرد.

او را بايد اولين شاعري دانست که اشعار کربلايي را از قالب سوگ خارج و در قالب حماسي آميخته به عشق و روشنگري ارائه کرد.

مرحوم استاد حبيب اله فضائلي (ره) در وصف گنجينه الاسرار آورده است: "اين کتاب، بحق کنزالاسرار يا چنانچه خود سراينده ناميده گنجينه الاسرار است، اسراري از ظهور عشق و جمال، اسراري از راز و نياز عاشق و جذبه‌هاي معشوق، اسراري از سير و سلوک و حالات وجد و شوق، اسراري از سوز و گداز و هجران و وصل."

اگر چه «زبده الاسرار» صفي اصفهاني بر گنجينه اسرار عمان ساماني قدمت زماني دارد و صفي اصفهاني در منظومه عاشورايي خود براي اولين بار با قرائت عرفاني از فرهنگ خون نگار کربلا به تجزيه و تحليل عارفانه ي اين رخداد بي نظير تاريخي پرداخته (پيش از او هيچ شاعر فارسي زباني در اين وادي خطير و خطر خيز؛ گام استوار و اساسي برنداشته)... ولي گنجينه عمان ساماني به خاطر شيوه بياني بي دلانه اي که دارد، مقوله هاي دور از دسترس عرفاني را به عينيت جامعه منتقل مي کند و مفاهيم مجرد ذهني را با ابزارهاي بياني عاشقانه به صورت کاملا ملموس و محسوس به تصوير مي کشد و با استفاده از جاذبه هاي سبک «وقوع» به واقعه عاشورا صبغه اي بي دلانه مي بخشد، ولي با اين همه در تأثيرپذيري «عمان» از «صفي» در آفرينش اين اثر ماندگار عاشورايي نبايد ترديد کرد.

«گنجينة الاسرار» منظومه شعري عرفاني از ميرزا نوراله عمان ساماني، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» (١٢٥٨ ـ ١٣٢٢ ه.ق) است که به شرح حادثه عاشورا مي پردازد، لذا عمان ساماني را بايد نخستين شاعري دانست که اشعار کربلايي را از قالب سوگ درآورد و در قالب حماسي آميخته به عشق و روشنگري و با نگاه عرفاني ارائه نمود

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۵۰:۵۲

28 Dec 2019