۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۲۵۱۶
يادداشت؛

شبکه هاي اجتماعي، خوب يا بد

جامعه مجازي، هيچ وقت جايگزين جامعه واقعي نخواهد گرديد؛ بلکه به عنوان تسهيل کننده تجارب اجتماعي عمل خواهد كرد.
شبکه هاي اجتماعي، خوب يا بد
 به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتيد برتر، مهم نيست که شما به دنبال يکي از هم کلاسي هاي سابق خود باشيد يا معلم اول دبستانتان، هيچ راهي سريع تر و آسان تر از شبکه هاي اجتماعي نيست، مي شود گفت که فيس بوک، تلگرام و اينستاگرام تقريبا شناخته ترين شبکه هاي اجتماعي هستند و البته وبسايت هاي جديد ديگري نيز هستند که به اين کار اختصاص دارند. به وسيله اين وبسايت ها افراد مي توانند دوستان جديد پيدا کنند. روابط دوستانه و تجاري خود را گسترش دهند و با ديگران آشنا شوند.

اين روابط مي توانند افراد را در زمينه هاي مختلفي مانند موارد زير ياري کنند:

پيدا کردن شغل جديد
پيدا کردن دستيار
گرفتن و عرضه خدمات و کالا
حمايت شدن از سوي افراد همفکر
دادن يا گرفتن پيشنهادات و راه حل هايي درباره مسائل کاري و يا شخصي

از خيلي جهات، شبکه هاي اجتماعي جانشيني مجازي براي روابط در دنياي واقعي به منظور رد و بدل کردن اخبار و ديگر مسائل است. نامه هاي کاغذي جاي خود را به آواتارهايي مجازي و پيام هاي خصوصي در شبکه هاي اجتماعي داده اند.

وقتي که شما در يک شبکه اجتماعي عضو مي شويد؛ مي توانيد افرادي که سليقه شان شبيه به خودتان است را در کنار خود بياوريد و شبکه اي از اين افراد در اطراف خود بسازيد. براي مثال، اگر شما طرفدار شطرنج هستيد و يا به کتاب علاقه داريد؛ مي توانيد که افرادي که سليقه اي مشابه با شما دارند را پيدا کنيد و با آنان به تبادل اطلاعات بپردازيد. چون شما به جاي دنياي واقعي در يک دنياي مجازي کار مي کنيد اين فرصت را داريد که در گروه و اجتماعات بيشتري عضو شويد. با اين شبکه ها شما در هر زمان که به اينترنت دسترسي پيدا کنيد مي توانيد دوستانتان را ملاقات کنيد.

بسياري از شبکه هاي اجتماعي قابليت پيام دادن لحظه اي دارند. اين قابليت به اين معناست که شما مي توانيد بي درنگ با يک چت اطلاعات را منتقل کنيد.

شبکه هاي اجتماعي، انقلابي در زمينه سرعت بخشيدن در انتقال اخبار هستند. بسياري از خبرگزاري ها، امروزه در اين شبکه ها فعاليت دارند و اخبار را با سرعت بالايي انتقال مي دهند. يک فرد به راحتي و تنها با خواندن تيترهاي اصلي مطالب در اين سايت ها مي تواند از اخبار روز دنيا اطلاع پيدا کند. اين موضوع باعث شده است که اخبار به وسيله ها صدها شبکه اجتماعي بي درنگ و فوري به سراسر دنيا منتشر شوند.

پيامد هاي منفي شبکه هاي اجتماعي

بزرگترين مزيت شبکه هاي اجتماعي داراي يک عارضه جانبي منفي است که آن را به مهم ترين عيب اين شبکه ها تبديل کرده است. اين شبکه ها روابط چهره به چهره اجتماعي را کاهش و يا به کل از بين مي برند. زيرا شبکه هاي اجتماعي به نوعي استقلال و آزادي به وجود مي آورند و افراد مي توانند يک دنياي فانتزي براي خود ساخته و وانمود کنند که فرد ديگري هستند.

نه گفتن، گستاخ بودن و بي توجهي به افراد وقتي که رودررو با آنها در ارتباط هستيد سخت است. اما اين کارها در شبکه هاي مجازي به طرز اعجاب انگيزي آسان است؛ شما به راحتي مي توانيد يک فرد را بلاک کرده و از ليست دوستان خود حذف کنيد. تنها با يک کليک تمام مشکلات حل مي شود. متاسفانه اين قابليت شبکه هاي اجتماعي مانع از آن مي شود که افراد ياد بگيرند در دنياي واقعي چگونه مشکلات خود را حل کنند و اين موضوع مي تواند توانايي هاي افراد را در زمينه هاي اجتماعي پايين بياورد.

در اين رابطه، نوجوانان در معرض خطر بيشتري هستند، چراکه آنان در سنين يادگيري نحوه ارتباط با ديگران و ساختن گروه هاي دوستي قرار دارند. گزارشي از انجمن ملي مدارس نشان مي دهد که کودکاني در اين گروه سني که از کاربران شبکه هاي اجتماعي هستند روزانه ۴۱% از زمان خود را صرف فرستادن پيام مي کنند در حالي که بايد اين وقت را صرف روابط رو در رو با هم سالان خود و تقويت مهارت هاي ضروري براي موفقيت در آينده کنند.

به علت عدم امکان شناسايي هويت واقعي اعضا و نيز عدم امکان کنترل محتواي توليد شده توسط کاربران شبکه هاي اجتماعي، يکي از پيامدهاي منفي اين شبکه ها، شکل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار کذبي خواهد بود که توسط برخي از اعضاي اين شبکه ها و با اهداف خاص منتشر مي شود.

معمولاً شبکه هاي اجتماعي ابزارها و امکاناتي را در اختيار کاربران خود قرار مي دهند تا آنها بتوانند تصاوير و ويدئوهاي خويش را در صفحه شخصي خود قرار دهند. همين طور، کاربران مي توانند اطلاعات شخصي خود را نيز در اين شبكه‌ها قرار دهند.

در اغلب شبکه هاي اجتماعي، براي حفظ حريم خصوصي افراد راه کارهايي ارائه شده است؛ براي مثال، دسترسي به تصاوير و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود مي نمايند و يا اجازه مشاهده پروفايل کاربر را به هر کسي نمي دهند؛ ولي اين راه ها کافي نيستند. مشکلاتي از قبيل ساخت پروفايل هاي تقلبي در شبکه هاي اجتماعي و عدم امکان کنترل آنها به دليل حجم بالاي اين هرزنامه‌ها، باعث مي‌شود كه افرادي با پروفايل‌هاي تقلبي به شبکه هاي اجتماعي وارد شوند و با ورود به حريم‌هاي خصوصي افراد مورد نظر، تصاوير و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاوير در اينترنت كنند.

جامعه مجازي، هيچ وقت جايگزين جامعه واقعي نخواهد شد؛ بلکه به عنوان تسهيل کننده تجارب اجتماعي عمل خواهد كرد. تسهيلات ارتباطي به ما امکان مي‌دهد تا در سطح جهاني و از راه دور به شيوه‌اي جديد با اجتماعاتي كه منافع مشتركي داريم، بپيونديم. در نتيجه، با پيوستن به اين «اجتماعات از راه دور» قادر خواهيم بود تا در دنياي واقعي نيز روابط اجتماعي بهتري با همسايگان، همکاران و ساير شهروندان جامعه واقعي برقرار سازيم.

در کنار همه آثار مثبت شبکه هاي اجتماعي مجازي، تصور برخي از پيامدهاي منفي آنها و چالش هايي که ايجاد نموده اند، امري بديهي است. آنچه مسلّم است اينکه به جاي برخورد سلبي با اين پديده نوين، بررسي و ريشه يابي مشکلات و پيامدهاي منفي ناشي از آن و در پيش گرفتن راه هاي اصلاحي، قطعاً نتايج بهتري را در بر خواهد داشت. در پايان، چند پيشنهاد کلي جهت مصون ماندن کاربران شبکه هاي اجتماعي از آسيب-هاي احتمالي و بهره برداري از آثار مثبت اين شبکه ها ارائه مي گردد:

۱. ايجاد و راه اندازي شبکه هاي اجتماعي سالم و مفيد براي مبارزه با شبکه هاي اجتماعي مخرب؛

۲. آموزش و فرهنگ سازي؛

۳. نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضاي جوامع مجازي و برنامه ريزي براي آينده

انتهاي پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۴:۱۲

8 Feb 2020