۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۵۶۸۶
از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد؛

ناامیدی از تدبیر دولت برای خروج از رکود/ مقصر رکود، خود دولت است

مهمترین تدبیر مورد نیاز برای خروج از رکود این است که انسان‌های راکد دولت از رکود خارج شوند.
ناامیدی از تدبیر دولت برای خروج از رکود/ مقصر رکود، خود دولت است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیـوز، وضع آشفته این روزهای بازار اقتصاد چندان تعریفی ندارد و با اینکه دولت یازدهم نیز بر اساس سیاست‌های اقتصادی خود، با اعلام مواردی در جهت خروج از رکود ظاهرا در فکر بهبود اوضاع است اما اظهارنظر کارشناسان و همچنین آنچه از اوضاع پیداست چیز دیگری است.

آنچه بیشتر حساسیت ناظران و مردم را در این خصوص برانگیخت، گفته رئیس دولت تدبیر و امید بود که طی سال گذشته و امسال چندین بار اعلام کرد که "از رکود خارج شده‌ایم". این گفته رئیس جمهور چندان در عرصه عمل به ثمر ننشست و به عنوان نمونه چندی پیش و با هدف خروج از رکود و رونق اقتصادی از وام ۲۵ میلیونی خودرو رونمایی شد.

رونمایی از این طرح و همچنین طرح‌های دیگر دولت که با هدف خروج از رکود صورت می‌گیرد علاوه بر انتقاد کارشناسان با واکنش نمایندگان مجلس نیز روبرو شد.

حتی این موضوع به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد و همچون برخی موضوعات جدی، دست‌مایه طنز نیز قرار گرفت.

در همین راستا برخی نمایندگان مجلس به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با این اقدام اقتصادی دولت و نقش آن در خروج از وضعیت رکود پرداخته‌اند.

* خواب عمیق اقتصادی در کشور

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت، می‌گوید: متأسفانه در ۲ سال گذشته همه مسائل اقتصادی کشور در اثر غفلتی که برخی از دولت‌مردان داشتند به مذاکرات هسته‌ای گره خورد و این گره خوردن مسائل رونق اقتصادی کشور به مذاکرات هسته‌ای و چشم دوختن به آمریکا و اروپا، کشور را از لحاظ اقتصادی در یک خواب عمیقی فرو برد.

وی با بیان اینکه ۲ سال عدم تحرک در حوزه اقتصادی منجر به خواب عمیق اقتصادی می‌شود، افزود: برخی از دولت‌مردان تصور می‌کردند با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای به یکباره کشور از رکود خارج می‌شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد، آنان فکر می‌کردند چون مذاکرات به نتیجه رسیده و ما هم برجام را پذیرفته‌ایم، دیگر کشور از رکود خارج خواهد شد اما بعداً مشاهده کردند که این اتفاق نیفتاد لذا سعی کردند با ارائه وام خودرو یا اتخاذ برخی سیاست‌های انبساطی، کشور را از رکود اقتصادی و خواب عمیق بیدار کنند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه واقعیت این است که با ارائه وام‌های ۲۵ میلیونی خرید خودرو هم اتفاقی در رکود اقتصادی کشور نیفتاد، تصریح کرد: برای اینکه اقتصاد کشور از رکود خارج شود باید خود آدم‌ها از رکود خارج شوند، تا زمانی که افراد و تصمیم‌گیرندگان از رکود خارج نشوند، اقتصاد کشور همچنان از رکود خارج نخواهد شد، وقتی اقتصاد کشور و برخی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را به دست کسانی سپردیم که خود این افراد حتی توان راه رفتن هم ندارند، دیگر چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟!

وی متذکر شد: وقتی صنعت کشور را به دست کسانی سپردیم که تحرک ندارند و خودشان انسان‌های راکدی هستند، طبیعتاً نمی‌توانند اقتصاد کشور را از رکود خارج کنند، کسانی می‌توانند اقتصاد را از رکود خارج کنند که اهل تحرک، وقت‌‌گذاری و حضور میدانی در عرصه باشند.

دهقان با بیان اینکه برای خروج کشور از رکود حتماً نیازمند رونق تولید هستیم، گفت: رونق تولید خود به خود ایجاد نمی‌شود، مسئولان اقتصادی کشور به ویژه مسئولان صنعت و معدن باید افراد پرتحرک، خوش‌فکر، روزآمد و کارآمد باشند و با تولیدکنندگان، اصحاب تولید و اتحادیه‌های مربوطه جلسه و وقت بگذارند و از کارخانه‌ها نیز بازدید کنند تا متوجه شوند درد تولید کشور چیست تا بتوانند آن را درمان کنند.

وی همچنین متذکر شد: از این طرف ما می‌خواهیم با رکود مبارزه کنیم و ادعا می‌کنیم باید تولید را رونق دهیم اما از آن طرف برخی آقایان به خاطر اینکه در جریان امور کشور نیستند و انسان‌های راکدی هستند، دروازه‌های کشور را به روی واردات باز کردند.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در این وضعیت که ما با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی مواجه بودیم و ارز کشور باید صرف خرید کالاهای ضروری و کالاهای سرمایه‌ای شود، اما متأسفانه شاهد بودیم که انواع و اقسام کالاهای لوکس و غیرضرور را از اقصی نقاط دنیا وارد کشور کردند.

وی اضافه کرد: با وجود افرادی در سمت‌های مهم دولت که اشراف و تسلطی بر امور اقتصادی کشور ندارند و انسان‌های راکدی هستند، نمی‌توانیم کشور را از رکود خارج کنیم، برای خروج کشور از رکود نیازمند وام دادن نیستیم، بلکه نیازمند تحرک، حضور میدانی مسئولان، تقویت تولیدکنندگان و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی هستیم؛ مهم‌تر از همه این است که باید تولیدکنندگان کشور را جمع کنیم و با آ‌نها جلسه بگذاریم تا بتوانیم مشکلاتشان را حل و فصل نماییم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر همین اساس تأکید کرد: برخی افراد تمایل خاصی به واردات دارند و به سمت تقویت واردات پیش می‌روند و با شرکت‌های واردکننده نیز ارتباط دارند، همه این موارد دلایلی شده که کشور از رکود خارج نشود و در خواب سنگین رکود اقتصادی فرو رود.

وی ادامه داد: از نظر اقتصادی با اوضاع نگران‌کننده‌ای در کشور مواجه هستیم، همانطور که ۴ نفر از وزرای دولت هم نامه نوشتند و کتباً نگرانی‌شان از شرایط اقتصادی کشور را اعلام کردند و گفتند که خطری از لحاظ اقتصادی، کشور را تهدید می‌کند، بنابراین باید یک فکر اساسی برای حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور انجام شود.

محمد دهقان در پایان خاطرنشان کرد: امروز مدت زیادی از آغاز به کار دولت یازدهم و انتخابات ۹۲ گذشته است، ۲.۵ سال است که مردم واقعاً منتظر تحول در حوزه اقتصادی هستند و می‌خواهند تصمیم جدی برای خروج کشور از رکود گرفته شود، مهمترین تدبیر مورد نیاز برای خروج از رکود این است که انسان‌های راکد دولت از رکود خارج شوند.

* بسته اقتصادی دولت حتی یک مُسکّن اقتصادی هم نبود

همچنین احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت، اظهار داشت: حمایت از تولیدات داخلی کار خوبی است اما مهم این است که باید تولید داخلی بتواند از نظر کیفیت و کمیّت با کالای خارجی رقابت کند و حداقل یک مزیت نسبی داشته باشد، اما متأسفانه تولید داخلی ما این مزیت را ندارد.

وی افزود: متأسفانه آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت فقط به فکر خودروسازان است، وضعیت فرش و صادرات این کالا را در کشور بررسی کنید؟ با وجود اشتغال مولد در بازار فرش به خصوص شرایطی که برای تولید فرش دستباف در منازل ایجاد شده است، اما متأسفانه صادرات فرش در کشور با مشکلات جدی مواجه است.

امیرآبادی با بیان اینکه اصلاً وزیر صنعت به فکر فرش دستباف و این کالای ایرانی که اکثر بازارهای دنیا دستش بود، نیست، گفت: امروز متأسفانه امروز پاکستان، چین و هند بازار تولید فرش در دنیا را از آن خود کردند، البته بخش‌های دیگر تولیدی کشور هم همین وضعیت را دارند.

وی همچنین یادآور شد: با کمال تأسف باید بگوییم وزیر صنعت، معدن و تجارت تبدیل به «وزیر خودروسازان» شده است و فقط مشکلات آنان را بررسی و حل و فصل می‌کند؛ وزیر صنعت از ۲ شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا حمایت می‌کند و تمام کارهایش را رها کرده و فقط به این دو شرکت خودروسازی توجه دارد.

نماینده قم در مجلس بر همین اساس متذکر شد: خواهید دید ۱۱۰ هزار وام خودرو که دولت پرداخت خواهد کرد، در آینده چند هزار پرونده در دادگستری درست خواهد کرد، بسیاری از کسانی که برای دریافت این وام خودرو ثبت‌نام کردند، مصرف‌کننده واقعی نیستند و پول را جای دیگری نیاز دارند و می‌خواهند پس از گرفتن خودروشان، آن را بفروشند و پولش را جای دیگری هزینه کنند، از آن طرف خریدار ماشین دست دوم هم قطعاً اقساط را پرداخت نمی‌کند و ایران خودرو و سایپا اقدام به توقیف ماشن می‌کنند و مشکلات این چنینی به وجود می‌آید و شاهد پرونده‌هایی خواهیم بود به سیستم قضایی کشور سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه سود بانکی در نظر گرفته شده برای وام ۲۵ میلیونی خودرو اصلاً برای خودرویی مانند پراید یا پژو صرف ندارد، تصریح کرد: بسته اقتصادی دولت کاش مُسکّن اقتصادی بود، موضوع این است که این بسته حتی مُسکّن اقتصادی هم نیست، بررسی کنید چند درصد جامعه مشمول این بسته اقتصادی شدند؟ مشکل اساسی ما در کشور در بخش تولید است، بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور گرفتار مالیات‌ها یا تأمین اجتماعی یا نداشتن نقدینگی کافی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود هستند.

امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از بخش‌های تولید کشور گرفتار عدم تأمین مواد اولیه برای تولید هستند و کارگرانشان را اخراج می‌کنند، تعداد زیادی از کارگران کشور در ماه‌‌های اخیر از مراکز تولیدی اخراج شدند، لذا به نظر می‌رسد بسته اقتصادی دولت حتی یک مُسکّن اقتصادی هم نبود بلکه بیشتر برای نجات خودروسازان طراحی شده تا حداقل خودروسازان نفسی کشیده باشند.

* بسته ضد رکود دولت فقط نگرانی خودروسازان از کمپین‌های اخیر را رفع کرد

از سویی دیگر ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع با اشاره به بسته جدید خروج از رکود دولت و اعطای وام خودرو به مردم گفت: قطعاً این بسته نمی‌تواند فضای اقتصادی کشور را از رکود خارج کند.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای رکود اظهارداشت: برای خروج از رکود نیازمند یک برنامه جامع اقتصادی هستیم که این برنامه با حمایت‌های دولت فضای اقتصادی کشور را به سمت خروج از رکود پیش ببرد وگرنه با فروش ۵۰ یا ۱۰۰هزار خودرو و رفع نگرانی خودروساز‌ها از کمپین نخریدن خودروی صفر کشور از رکود خارج نمی‌شود.

جراره با بیان اینکه بسته اخیر دولت نه توقع مردم را و نه حتی توقع خود دولت را محقق نمی‌کند، تصریح کرد: توقع مردم این است که حداقل تغییری در کیفیت خودروها ایجاد شود و ما امروز شاهدیم بسیاری از کسانی که این خودروها را می‌خرند از کیفیت آن راضی نیستند و تنها از سر ناچاری و فرصتی که فراهم شده اقدام به خرید خودرو کردند.

عضو کمیسیون صنایع با تأکید بر اینکه بسته ضد رکود دولت قطعاً فرصت خروج از رکود را برای دولت فراهم نمی‌کند، تصریح کرد: متأسفانه حتی هماهنگی‌های لازم نیز در ساختار دولت برای این برنامه وجود ندارد و به عنوان مثال بانک مرکزی حرف‌هایی را مطرح می‌کند که نمی‌تواند در راستای خروج از رکود تعریف شود.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: البته خودروسازی هم جزئی از چرخه تولید ماست ولی مشکلات آنها بیشتر ناشی از سوءمدیریت و عدم رعایت اصول تولید و کیفیت خودروست.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به بنگاه‌های تولیدی کوچک گفت: بخش‌هایی وجود دارد که با اندکی مالیات می‌تواند شرایط زیربنایی مناسبی را برای تولید ایجاد کند که متأسفانه این کار از سوی دولت انجام نشد.

جراره فعالسازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک را یکی از مهمترین اقدامات برای ایجاد زنجیره‌ای بزرگ در جهت خروج از رکود دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد حمایت دولت از این بنگاه‌ها به مرور زمان می‌تواند اقتصاد کشور را در جهت خروج از رکود قرار دهد.

* وام ۲۵ میلیونی برای خالی کردن پارکینگ خودروسازان بود

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت، اظهار داشت: این بسته فقط یک بسته مُسَکِّنْ برای نجات خودروسازان بود لذا به نظر می‌رسد دولت فعلی بیشتر «دولت خودروسازان» است.

وی افزود: اگر طبق اظهارات رئیس‌جمهور که سال قبل گفته بود ما از رکود خارج شدیم، بنابراین باید پرسید دولت بسته خروج از رکود را برای چه ارائه کرده است؟ بسته خروج از رکود که در آن وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو در نظر گرفته شده بود، برای خالی کردن پارکینگ خودروسازان بود اما متأسفانه برای اشتغال یا ازدواج جوانان وامی تعلق نگرفت.

جعفری در ادامه با بیان اینکه با وضعیت رکود حاکم بر جامعه باید دولت یازدهم را بیشتر «دولت رکود» نامید، تصریح کرد: دولت که ۲۵ میلیون تومان وام خودرو می‌دهد، آیا بهتر نبود حداقل ۲۰ میلیون به خودرو و ۵ میلیون تومان آن را برای ازدواج جوانان در نظر می‌گرفت؟ در برخی نقاط محروم کشور و یا روستاها بسیاری از جوانان با دریافت ۱۰ میلیون وام توسط زوجین می‌توانند زندگی‌شان را شروع کنند.

وی همچنین بیان اینکه بهتر بود به جای پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی به بازار مصرف خودرو، این تسهیلات به بخش تولید کشور اختصاص داده می‌شد، تأکید کرد: دولت تاکنون وامی را برای رونق بخش کشاورزی کشور در نظر نگرفته است، البته در ظاهر طبق مصوبه شورای اقتصاد گفته شده بود وام ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو و تراکتور است، اما کسی متوجه آن نشد و حتی یک مورد خرید تراکتور هم در کشور انجام نشده است.

جعفری ادامه داد: بسته خروج از رکود دولت نه رونق را در کشور افزایش داد و نه موجب خروج کشور از رکود شد، با ارائه این بسته اقتصادی خیلی کار جدی اقتصادی در کشور انجام نشد، دولت نقشه راه جامع اقتصادی برای رونق تولید ندارد و بیشتر شرایط اقتصادی کشور با روزمرگی طی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید برای رونق تولید در کشور اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری را محقق کند، دولت همچنان نگاهش برای بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور به خارج از کشور است و به توانمندی‌های داخلی اعتقادی ندارد.

* تغییر اولویت‌های دولت در صرف منابع بانکی با لابی خودروسازان

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور اظهارداشت: در بسته‌ای که اخیرا از سوی دولت ارائه شد علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت این طرح بیشتر برای اصلاح فرایندها و کمک به تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی یا صنایعی باشد که گسترش فعالیت‌ آنها می‌توانست اثرگذاری بیشتری در حوزه تولید و اقتصاد داشته باشد به سمت خودروسازی سوق پیدا کرد و برای فروش خودرو هزینه شد.

وی افزود: این اقدام نشان داد که دولت نتوانسته نگاه خود را در توزیع منابع برای تحریک تقاضا به خصوص مصرف‌کننده برای همه تولیدکنندگان خودرو و بخش‌های مختلف آن معطوف کند و این تسهیلات تنها منحصر به شرکت‌هایی شد که به دولت وابستگی داشتند و یا اینکه توسط افراد دولتی مدیریت می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارداشت: در شرایط فعلی همچنان رکود بر اقتصاد کشور حاکم است و تحریک‌هایی که در بخش تقاضا ایجاد می‌شوند نتوانسته به صورت جدی تحرکی را ایجاد کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: هنوز منابعی که بانک‌ها باید در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند پرداخت نشده و ما باید تلاش کنیم تا در کنار تامین نقدینگی اصلاح تکنولوژی منجر به شرایطی شود که این کشش برای محصول برای مصرف‌کننده براساس وضعیت، قیمت و کیفیت آن کالا باشد.

وی افزود: صرف منابع بانکی تحت تاثیر لابی‌های قدرتمند خودروسازی در دولت برای جابه جایی اولویت‌ها در حوزه اقتصادی و خروج از رکود نشان می‌دهد که دولت پایبندی خود را برای اجرای سیاست‌های پایدار در حوزه اقتصادی رها کرده و تحت شرایطی که خودروسازها ایجاد کردند منابع را به نحوی به سمت صنعتی ضعیف با قیمت تمام شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهارداشت: اختصاص منابع بانکی به صنعت خودروسازی به نوعی تلف کردن منابع است تا کمک به رشد اقتصادی کشور.

جلیلی خاطرنشان کرد: در حالی که ما در بخش پایین‌دستی صنایع صنعت پتروشیمی، صنعت ساختمان، معادن، کشاورزی و ... به شدت نیازمند منابع مالی هستند جابه جا شدن هدف در اثر لابی‌های قدرتمند خودروسازها نه تنها مشکلی را برای خروج از رکود حل نکرده بلکه به مشکلات بعدی آن که نگرانی و نارضایتی جدی سایر بخش‌های اقتصادی کشور هستند دامن خواهد زد.

* نتیجه بسته جدید دولت گرانی است نه خروج از رکود

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بسته جدید ضد رکود دولت گفت: ما باید در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم که بودجه و نقدینگی کشور صرف اشتغالزایی و تولید شود.

وی ادامه داد: اگر این وام‌ها و نقدینگی در اختیار مردم فقط به صورت مصرفی و برای خرید اقلامی مانند خودرو هزینه شود راه اشتباهی را در پیش گرفته‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تمرکز بسته خروج از رکود دولت بر اعطای وام خرید خودرو اظهارداشت: اگر همین پول صرف ایجاد اشتغال و تولید شود به مراتب اثرات مثبت‌تری را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

نماینده مردم تاکستان اثرات اعطای وام برای خرید خودرو را بر صنعت کشور موقتی خواند و افزود: این اقدام شاید بتواند بازار فروش خودرو و خودروسازان را تاحدودی رونق داده و آنها را نجات دهد و در شرایط اضطراری گره‌ای را از کار خودروسازان برطرف سازد.

رحمانی اظهارداشت: اما موضوع اصلی این است که ما برای افزایش توان و قدرت خرید مردم برنامه‌ریزی داشته و تنها به فکر خودروسازان و فروش خودروهای در پارکینگ مانده آنها نباشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گرانی برخی خودروهای داخلی در برابر کیفیت نامطلوب آن را یادآور شد و تصریح کرد: نباید هزینه بی‌کیفیتی و عدم فروش خودروهای در پارکینگ‌مانده خودروسازان از جیب مردم پرداخت شود.

وی بازپرداخت سنگین وام‌های اعطاشده از سوی دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: با همین ۲۵ میلیون تومان در شهرستان‌ها و روستاهای کشور می‌توان یک یا دو شغل ایجاد کرد و جوانان را مشغول کار کرد ولی متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

رحمانی در ادامه تاکید کرد: با این بسته دولت نه تنها شغلی ایجاد نمی‌شود بلکه بر مشکلات اقتصادی و حتی زیست‌محیطی کشور نیز افزوده خواهد شد.

وی با تاکید براینکه بسته ضد رکود دولت منجر به خروج از رکود نخواهد شد، افزود: مشکلات اقتصادی کشور تنها محدود به دو غول خودروساز نمی‌شود که ما بخواهیم با کمک به آنها کشور را از رکود خارج کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه هزاران کارخانه تولیدات خود را متوقف کرده و نیازمند حمایت هستند گفت: نمی‌توان تنها به فکر خودروسازان بود و من بعید می‌دانم که کشور با این گونه اقدامات از رکود خارج شود.

نماینده مردم تاکستان در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه بسته جدید دولت دامن زدن به گرانی است و بهتر بود این وام به جای اعطا از کانال خودروسازان به تولید اختصاص پیدا می‌کرد.

* دولت یازدهم، دولت رکود است/ اقتصاد ایران این دولت را نخواهد بخشید

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع با اشاره به ادعای رئیس‌جمهور در سال ۹۳ مبنی بر خروج از رکود و ارائه بسته ضد رکود در سال ۹۴ از سوی دولت، گفت: بررسی بیش از دو سال گذشته عمر دولت نشان می‌دهد که اقتصاد ایران به هیچ وجه از رکود خارج نشده است.

وی با بیان اینکه دولت عمدا و با برنامه‌ریزی دست به ایجاد رکود زد تا تورم را مهار کند، ادامه داد: وقتی شما فعالیت‌های عمرانی و تولیدی را محدود کنید، طبیعتاً رکود ایجاد می‌شود و با برنامه‌ریزی دولت این اتفاق رخ داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور در سال ۹۳ مبنی بر عبور کشور از رکود، اظهار داشت: وقتی رئیس‌جمهور این مسئله را اعلام کرد، هیچ اقتصاددان و اندیشمند منصفی این ادعا را قبول نکرد و من نیز اقتصاددانی را نمی‌شناسم که حرف رئیس‌جمهور را تأیید کرده باشد.

سلیمانی نامه ۴ وزیر کابینه به روحانی را یادآور شد و افزود: نامه ۴ وزیر کاملاً شفاف، نشان داد که در دولت درباره خروج از رکود، اختلاف‌نظر جدی وجود دارد و طیفی از وزرا نیز این احساس را دارند که عده‌ای در دولت دست به آمارسازی می‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس بسته جدید ضد رکود دولت را یک مُسکن خواند و اظهار داشت: از ابتدا هم معلوم بود مبلغی که بانک‌ها می‌توانند وام بدهند، محدود است و بی‌نهایت نخواهد بود و از ابتدا می‌دانستند که ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها باقی مانده و این برنامه را نیز برای به فروش رفتن همین خودروها پیش‌بینی کرده بودند.

وی ادامه داد: به عقیده من بعید است که فروش این ۱۰۰ هزار خودرو هم باعث رونق اقتصادی در کشور شود و ذهن مردم به این سمت می‌رود که همیشه منتظر دریافت وام از سوی دولت و بانک‌ها هستند.

سلیمانی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت این بسته تنها برای نجات خودروسازان تدارک دیده شده بود؟ گفت: معلوم نیست که این بسته حتی خودروسازان را نیز نجات دهد، زیرا این پول هنوز از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها تزریق نشده و معلوم نیست از بانک‌ها به خودروساز و از خودروساز به قطعه‌سازان انتقال پیدا کند و درواقع یک روند مبهم را در این زمینه شاهد هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اگر این طرح با موفقیت کامل نیز اجرا شود، باز هم خاصیت مُسکنی دارد، تصریح کرد: متأسفانه دولت همه چیز را به نتیجه برجام گره زده و خود تحرک، فکر و برنامه‌ریزی مشخصی برای اقتصاد ندارد.

* ما از ابتدا از رکود خارج نشده بودیم که الان بخواهیم به آن برگردیم

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با بسته جدید دولت نسبت به پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو گفت: این اقدام دولت تنها یک مسکن به شمار می‌رود در حالی که توامان امکانی را فراهم می‌کند که انبار خودروسازان خالی شده و دوباره امکان تولید را برای آنها فراهم کند.

وی با انتقاد از اعداد و ارقام اعلامی از سوی دولت در ارائه تسهیلات افزود: دولت باید مشخص کند که این تسهیلات را دقیقا به کدام بخش پرداخت کرده یا می‌کند. در حالی که مبالغی که در طول سال بیان می‌‌کنند فقط تمدید تسهیلات موجود است و عملا شاهد اقدامات جدید در راستای ارائه تسهیلات به بخش‌های مختلف تولید و غیره نیستیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید هرچه زودتر نسبت به پرداخت مطالباتی که بخش خصوصی دارد اقدام کند و این مسئله ضروری است و باید شرایطی فراهم شود تا بانک‌ها بتوانند نسبت به ارائه تسهیلات جدید اقدام کنند.

قادری با بیان اینکه تسهیلاتی که الان پرداخت می‌شود بیش از آن سودی است که بانک مرکزی و دولت تعیین کرده، گفت: بانک مرکزی متاسفانه نتوانسته است ارائه نرخ سود تسهیلات را کنترل کند زیرا اگر قرار باشد که بانک‌ها خودمختار باشند طبیعی است که بازار به این تصمیم‌ها واکنش مثبتی نشان نخواهد داد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اشتغال در کشور تاکید کرد: متاسفانه وضع درآمدی مردم خوب نیست و این مسئله نشان می‌دهد که دولت باید اهتمام بیشتری نسبت به رفع مشکلات بخش تولید داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاکیدات مقامات دولتی نسبت به خروج از رکود و امکان بازگشت آن گفت: ما از ابتدا از رکود خارج نشده بودیم که الان بخواهیم به آن برگردیم. واقعیت جامعه و وضعیت تولیدات صنایع از جمله فولاد، سیمان، خودرو، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نشان می‌دهد هیچ رشدی نداشتیم.

قادری اضافه کرد: مسئولان دولتی به جای اینکه خودشان را نسبت به اعلام برخی آمارها مشغول کنند نسبت به رفع موانع تولید اقدام جدی و عملی انجام دهند زیرا بیان این مطالب از سوی دولتی‌ها مشکل و گره‌آی از زندگی مردم و کشور حل نمی‌کند.

وی با اشاره به سخنان نوبخت که اعلام کرده بود دولت در سال جاری به دنبال پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای تحقق رشد اقتصادی ۳ درصد است، گفت: این مکانیزم و معادله در وضعیت عادی امکان تحقق دارد و در حالت طبیعی افزایش هزینه عمرانی می‌تواند رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد. این در حالی است که ما در وضعیت رکود هستیم بنابراین نمی‌شود این مکانیزم را عملی دانست.

نماینده مردم شیراز افزود: همچنین در سال‌های ۹۱ و ۹۲ که رشد اقتصادی ما منفی بوده ما حدود ۱۵ و ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداختی عمرانی داشتیم اما همچنان شاهد رشد منفی بودیم.

قادری خاطرنشان کرد: پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تنها برای حفظ وضعیت موجود ضرورت دارد و به رشد اقتصادی کمکی نخواهد کرد منتهی اگر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شود شاهد رشد خواهیم بود.

وی گفت: تزریق بودجه عمرانی زمانی منجر به رشد اقتصادی می‌شود که بخش‌های تولیدی دیگر هم فعال باشند که ما شاهد غیرفعال بودن بخش های تولیدی در کشور هستیم بنابراین فعالیت‌های عمرانی و بودجه ناشی از آن تنها بخشی از این پازل به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: اعضای تشکیل‌دهنده رشد اقتصادی فقط به بخش‌های عمرانی خلاصه نمی‌شود بلکه رشد کل کشور میانگینی از رشد بخش‌های مختلف است.

قادری در رابطه با تحقق بودجه سال جاری و میزان کسری آن گفت: به نظر می‌رسد دولت بتواند حداکثر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ۲۳۶ هزار میلیارد تومانی را محقق کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود،امسال بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم.

* بسته جدید اقتصادی دولت هیچ نتیجه‌ای در افزایش رشد اقتصادی نداشت/ پس از برجام شاهد رکود بیشتری هستیم

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بسته سیاستی اقتصادی جدید دولت به خصوص در پرداخت وام خودرو و کالا یک اقدام جزئی و محدود بود، گفت: این اقدام دولت گرچه یک حرکت جزئی در خودروسازان به وجود آورد و مقداری نقدینگی به این بخش تزریق کرد اما به دلیل اینکه این اقدامات پیوسته و ادامه‌دار نبود نتایج مثبتی در رشد اقتصادی و اشتغال نداشت.

وی با بیان اینکه دولت نباید به خاطر ترس از تورم روند فعلی در حوزه اقتصادی را ادامه دهد، اضافه کرد: اینکه قرار باشد رکود، بیکاری تدام یابد قابل قبول نیست.

نماینده مردم بجنورد در مجلس تأکید کرد: بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت شاهد رکود و بیکاری بیشتری هستیم و علی‌رغم اظهارنظرات مقامات دولتی که می‌گفتند پس از برجام شرایط اقتصادی بهتر و تبدیل به گلستان خواهد شد اما شاهدیم اتفاقی نیفتاده و باز هم در شرایط رکود بیشتر و وضعیت نامطلوب اقتصادی است.

ثروتی با بیان اینکه دولت باید در افزایش رشد اقتصادی توجه بیشتری به تولیدات داخل و نیروهای متخصصان داخلی داشته باشد،‌ اظهار داشت: توصیه ما به مقامات دولتی همواره توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی است اما به نظر می‌رسد دولت مفهوم اقتصاد مقاومتی را متوجه نشده و یا نمی‌خواهد به این موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نگاه و دید دولت در حل مشکلات اقتصادی ارتباط با خارج و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها است. در حالیکه شرکت‌های خارجی همواره به دنبال فروش محصولات خودشان هستند و افزایش رونق اقتصادی کشورمان برایشان اهمیت چندانی ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه سیاست‌گذاران اقتصادی در دولت توجهی به حرف کارشناسان ندارند و همواره راه‌حل‌های خودشان را دنبال می‌کنند گفت: بیش از دو سال از عمر دولت می‌گذرد و ما همچنان در مسائل اقتصادی در جای اول قرار داریم. همچنین در بحث اشتغال نیز بر اساس آخرین آمار ۱.۴ درصد به جمعیت بیکار ما اضافه شده است.

ثروتی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت یازدهم تاکنون برنامه‌ای در بخش مسکن از جمله مسکن اجتماعی و یا اشتغال ارائه نکرده است.

* حتی اگر آقای روحانی نپذیرد رکود دولت یازدهم یک واقعیت است

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به رکود فعلی در سطح کشور و بسته‌های حمایتی دولت در این زمینه اظهار داشت: رکود یک واقعیت است حتی اگر دولت و آقای روحانی آن را نپذیرند چرا که ما هر روز شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری هزاران نفر هستیم.

فروزنده ادامه داد: «واقعیت این است که دولت باید ابتدا مسئله را بپذیرد که رکود وجود دارد و سپس به دنبال راه‌حل‌ها باشد؛ علت اصلی رکود عدم توجه به تولید است و موانعی در کشورمان وجود دارد که به تولید آسیب می‌زند و این موانع کاملا روشن است.

سخنگوی جمعیت ایثارگران یکی از این موانع را واردات دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید بتواند واردات را مدیریت کند چرا که وقتی تعرفه‌ها را درست تنظیم نمی‌کند و کالاهای خارجی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر وارد بازار می‌شوند، مشخص است که تولیدکننده ما نمی‌تواند با آن رقابت کند.

وی با بیان اینکه قوانین چین و ترکیه کاملا در حمایت از تولیدکنندگان این کشور تدوین شده است، یادآور شد: مانع بعدی در بحث تولید، قاچاق است که دولت باید درباره آن تدبیر کند و مانع سوم نیز صنایع موجود است که از بحث نقدینگی و عدم وجود منابع اولیه رنج می‌برند.

فروزنده با اشاره به بخش با اهمیت تولیدات ساختمان‌ها که حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ واحد به آن وابسته است، گفت: وزیر مربوطه باید به این مساله توجه کند اما ما تعجب می‌کنیم که چرا دولت به این مسائل بی‌توجه است در حالی که تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در کشور وجود دارد و کافی است یک مقدار به آنها کمک و تجاری‌سازی شوند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد دولت در این زمینه برنامه‌ای داشته باشد و این مایه تاسف است، اظهار داشت: این دولت قول داده بود ۱۰۰ روزه مسائل اقتصادی مردم را با مذاکره حل کند و هنوز هم که هیچ کدام حل نشده است، فرافکنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه به این دلایل می‌توان این دولت را دولت رکود نامید چرا که عامل رکود خود دولت و تصمیمات آنهاست، یادآور شد: دولت وقتی نمی‌خواهد مسئله رکود را بپذیرد چطور می‌تواند آن را حل کند؟ بنابراین آنها باید بپذیرند که با سیاست‌های خود کشور را به رکود کشانده‌اند و سپس درباره راه‌حل‌های آن چاره‌اندیشی کنند.

فروزنده با اشاره به کار نکردن دولت در بحث مسکن مهر و باز کردن درهای کشور به سمت کالاهای خارجی آن را از عوامل اصلی رکود در کشور دانست و درباره وام خودرو تصریح کرد: دولت با این وام می‌خواست از رکود خارج شود اما در این زمینه تصمیم اشتباهی گرفت چرا که صنعت خودروسازی ما اگر منجر به فعال شدن زنجیره اقتصادی شود، اشکالی ندارد که به آن کمک شود اما واقعیت این است که صنعت خودروی ما با کالاهای چینی اداره می‌شود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه صنعت خودروی ما یک صنعت انحصاری است که در آن رقابتی وجود ندارد، افزود: در این صنعت کیفیت وجود ندارد و ما با این که از منابع نفتی به این صنعت تزریق کردیم اما امروز باید ببینیم که به کجا رسیده است، بنابراین این نشان می‌دهد که دولت مشکلات مردم را نمی‌داند.

وی تاکید کرد: ما باید به سراغ مسکن مهر و واحدهای کوچکی که دچار مشکل شده‌اند،‌ برویم، اما دولت به این مسائل توجه ندارد، آنها باید نگاه سیاسی و انتخاباتی را کنار بگذارند و اگر نخواهند به این مسائل توجه کنند به کشور ظلم کرده‌اند.

فروزنده با بیان اینکه آنها باید با واقع‌بینی و استفاده از افراد توانمند این مشکلات را حل کنند، تصریح کرد:‌ امیدواریم آقای روحانی با تجدیدنظر در این مسئله یک فکر اساسی کند چرا که به خاطر قولی که به مردم داده در پیشگاه خداوند مسئول است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر نقدی در این زمینه وجود دارد دلسوزانه است و دولت باید اجازه دهد منتقدان نظرات خود را بگویند، نتیجه تصمیمات ناپخته همین چیزی است که امروز می‌بینیم و از سبد کالا به وام خودرو رسیده‌ایم که نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات چند برابر شد.

* نظرات اقتصادی رئیس‌جمهور واقعاً بی‌مبناست/ همچنان قهقرای رکود را طی می‌کنیم

سیدحسن نقوی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با اشاره به بسته اقتصادی دولت، اظهار داشت: نظرات اقتصادی و پیشنهادات اقتصادی آقای رئیس‌جمهور طی ۲.۵ سال گذشته واقعاً بی‌مبناست، چه آنچه که روحانی قبل از انتخابات می‌گفت مبنی بر اینکه ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند اما بعداً دیدیم که با ۵ برابر آن زمان هم رئیس‌جمهور نتوانست مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و چه آنچه که می گفت از رکود خارج شدیم، اما متأسفانه از رکود خارج نشدیم که هیچ، بلکه همچنان قهقرای رکود را طی می‌کنیم.

وی افزود: طرح‌های اقتصادی دولت که در قالب بسته خروج از رکود ارائه می‌شود نیز نشان می‌دهد که نگاه اقتصادی فعال‌سازی چرخه تولید در آن وجود ندارد.

نقوی تصریح کرد: وقتی که دولت به ۱۰۰ هزار نفر وام خودرو می‌دهد، قرار است این وام خودرو کدام چرخه اقتصادی را به گردش درآورد؟ چقدر اثر اقتصادی دارد؟ چقدر می‌تواند ما را از رکود خارج کند؟ بالای ۶۰ درصد کارخانجات و مراکز تولیدی ما نیازمند نقدینگی هستند، این مراکز تولیدی یا تعطیل شدند یا با درصد پایینی از ظرفیت‌شان کار می‌کنند.

وی همچنین گفت: با وام خودرو نمی‌شود از رکود خارج شد و چرخه اقتصادی کشور با این گونه وام‌ها به گردش درنمی‌آید؛ با دادن اینگونه وام‌ها شاید بتوان دهان‌ها را با اهداف سیاسی شیرین کرد اما نمی‌شود کار اقتصادی انجام داد.

نقوی بر همین اساس یادآور شد: اگر قرار بود با دادن وام ۲۵ میلیونی، مردم را دست به جیب کنیم بهتر بود این میزان وام بین جوانانی تقسیم می‌شد که چند سال است در صف گرفتن ۳ میلیون تومان وام ازدواج قرار دارند و نتوانستند وام ازدواج‌شان را بگیرند، ای کاش این رقم به عنوان وام اشتغال به جوانان داده می‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما واقعاً اهداف و دیدگا‌ه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور را نمی‌فهمیم، چون نه اثر اقتصادی از آن حاصل می‌شود و نه آنچه که اظهار می‌کنند، به منصه ظهور می‌‌رساند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۰۹:۰۰

7 Jan 2020