۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۹۸۰۸

تونل گلاب بدون مجوز قانونی در حال ساخت است

استادیارمرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ساخت تونل های انتقال آب از این استان، قانون رعایت نمی شود، از دولت خواست مرجع قانونی صدور مجوز برای احداث تونل گلاب را به مردم معرفی کند .
تونل گلاب بدون مجوز قانونی در حال ساخت است
به گزارش جهانبین نیوز ، ˈرحیم علیمحمدیˈ در نشست بحران آب و محیط زیست چهارمحال وبختیاری در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی استان برای تامین هزینه پروژه های تحقیقاتی خود با مشکل مالی
مواجه است، ادامه داد:تصفیه خانه روستای باباشیخعلی اصفهان به عنوان بزرگترین تصفیه خانه خاورمیانه با صرف هزینه میلیاردی ساخته و به حال خود رهاشده و مسئولان آب آن استان برای انتقال آب چهارمحال و بختیاری نسبت به ساخت تصفیه خانه دیگر در بالادست این روستا اقدام کرده اند.

علیمحمدی بیان داشت: احداث تونل گلاب از سال ۸۴ برای تامین آب کاشان پیش بینی شد و در فاز نخست این پروژه، آب زاینده رود با اختلاف ارتفاع ۱۳۰متر به کاشان پمپاژ می شد و در صورتی که احداث تونل گلاب تداوم یابد با توجه به اینکه تونل گلاب ۲۸۳متر زیر زمین است مردم کاشان باید با اختلاف ارتفاع دوبرابر آب را به بالادست پمپاژ کنند که این امر مبین تحمیل هزینه های بالا به این مردم است.

علیمحمدی میزان آبدهی تونل گلاب را ۲۲.۵متر مکعب در ثانیه
عنوان و تصریح کرد:در مواقع بحرانی حداکثر آبدهی این تونل ۳۵ متر مکعب خواهد بود در صورتی که با تداوم خشکسالی ها در شش سال گذشته میزان انتقال آب این تونل از ۲۰متر مکعب بر ثانیه تجاوز نکرده است در حالی که دولت آبدهی فاز دوم این تونل در زمان بهره برداری را ۲۲.۵ متر مکعب عنوان کرده است.

استادیارمرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به احداث تونل های اول، دوم ، سوم وچشمه لنگان و سد زاینده رود در این استان در سال های گذشته، اظهارداشت: پیش از احداث این سد و تونل ها با وجود چشمه های خروشان مشکلی برای تامین آب مردم نبود و باتلاق گاوخونی نیز در فلات مرکزی مشروب می شد اما با احداث این تونل ها مشکلات
کمبود آب آغاز شد.

رئیس مرکز تحقیقات آب چهارمحال و بختیاری و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز در این همایش گفت:درصورت اجرای طرح های انتقال آب از این استان با شیوه پمپاژ، مرتبط با انتقال، هزینه کمتری مصرف می شود.

ˈحسین صمدیˈ افزود: بر اساس بررسی های این مرکز، اگر پروژه انتقال آب بهشت آباد ازطریق لوله های انتقال انجام شود علاوه برصرف هزینه کمتر، تولید نیروی برق در انتهای خط  نیز امکان پذیر می شود.

وی مدعی شد:براساس اصل ۱۵۶ قانون مدنی، هر گاه میزان آب تکافوی دوملک در کنارهم را ندهد حق تقدم استفاده از آب با ملکی است که به آب نزدیکتر است، از این رو چهارمحال و بختیاری به دلیل استقرار سرچشمه زاینده رود مستحق تر به استفاده از این رودخانه است.

عضوهیات علمی دانشگاه
شهرکرد با بیان اینکه وضعیت آبرسانی به شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری با مشکلات زیاید همراه است، تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ روستا در شهرستان های کوهرنگ و لردگان با تانکر آبرسانی می شود و سال گذشته نیز آب ۱۰ شهر استان جیره بندی شد.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه زندگی ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر ساکن حاشیه زاینده رود تحت تاثیر قرار می گیرد.

صمدی، اتخاذ اقدامات کارشناسانه تر را در برای بررسی مشکلات زیست محیطی و اجتماعی این پروژه خواستار شد.
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۳:۵۵

5 Jan 2020