۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۴۶۴۱

وقتی دولت بالاخره احساس می کند دارد به مردم فشار می آید!

وقتی دولت بالاخره احساس می کند دارد به مردم فشار می آید!
به گزارش جهان بین نیوز، غلامحسين الهام سخنگوي دولت مي‌گويد: دولت حس كرده در شرايط فعلي بازار و ارز به مردم فشار آمده است.!تا بعد از این همه های و هوی گرانی و تورم تازه دولتی ها حس کنند که مردم تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند.
در حالی که بحران ارزی ماه هاست که دامنگیر بازار های مختلف شده است و گرانی و تورم روز به روز بیشتر قشر ضعیف و متوسط جامعه  را تحت فشار قرار می دهد ، سخنگوی دولت به تازگی اظهارات جالبی درباره گرانی و تورم داشته است و از آنچه که در جلسات دولت و مجلس گذشته خبر داده است.
او با اشاره به جلسات مشترک دولت و مجلس كه چندي است برگزار مي‌شود،‌گفته: جلسات از هفته قبل به صورت مستمر با حضور رئيس‌جمهور آغاز شده و دولت اصرار دارد که به مردم کمک شود چرا که حس می‌کند در این شرایط بازار و ارز براثر مشکلات به مردم فشار آمده است. سخنگوي دولت همچنين گفت: تصمیم بر آن است که برای جبران مشکلات، قبل از عید به مردم کمکی صورت بگیرد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد. احتمالا اشاره الهام به تصميم جديدي است كه اخيرا دولت براي كمك به دو دهك پايين جامعه اتخاذ كرده ولي بحث‌ها بر سر تامين منابع مالي آن هنوز در هاله‌اي از ابهام است. سخنگوی دولت گفت: تلاش می‌کنیم که به تفاهم برسیم و حتما هم به تفاهم هدفمند خواهیم رسید. در هفته آینده نیز جمع بندی‌ها و نتیجه گیری‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.
این در حالی است که پیش از این هر گونه مشکلات اقتصادی توسط دولتیه ا انکار می شد.
هنوز از یادها نرفته است کهدر روزهای پاییزی سال 90 محمود بهمنی درباره تورم گفت:  "تورم آبانماه به 20 درصد نمی‌رسد و برآوردهای بانک مرکزی نشان دهنده کاهنده بودن رشد نرخ تورم است." اظهاراتی که برخی نمایندگان اقتصادی مجلس به شدت از آن انتقاد می کنند و بهمنی را دعوت می کنند تا صعودی بودن نرخ تورم را در سفره های مردم مشاهده کند نه در آمار عددی و رقمی که مبنای محاسبه آن مشخص نیست.
بعد از ان نیز بارها و بارها چنین انکارها و آمارهایی تکرار شد.به عنوان مثال  اواخر اردیبهشت ماه امسال،  وزير صنعت و يكي از معاونانش نامه اعتراضي 200نماينده مجلس درباره وضعيت نامناسب توليدات كشاورزي و دامي را فاقد وجاهت اعلام كرده‌اند! مهدي غضنفري،وزير صنعت و تجارت صراحتا تاثير منفي واردات 24 ميليارد دلاري بر توليد داخلي را نه تنها رد كرد كه آن‌را مفيد به حال توليد ملي هم دانست. در جدید ترین انکارها نیز، در حالی که حجم نقدینگی در مهرماه امسال از مرز 415 هزار میلیارد تومان گذشته است و  این رقم در پایان شهریورماه 402 و مردادماه 387 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود، محمود احمدي‌نژاد در سخنان اخیر خود  اعلام کرده : "عده‌ای مي‌گویند با اجرای هدفمندی، نقدینگی بالا رفته است اما این موضوع اشتباه است چرا که در سال 89 نقدینگی کشور 25 درصد بود و این رقم در سال 90 به 19 درصد رسید."  و در آخر هم   معلوم نیست بالاخره چه را باید باور کرد؟سخنان رئیس جمهور را یا گزارشات بانک مرکزی و اظهارات کارشناسان را چرا که  مصباحي‌مقدم،  رئيس كميسيون برنامه نیز معتقد است:‌ بیشترین عاملی که سهم نقدینگی را افزایش داده است، از ناحیه یارانه‌ها بوده است.
در هر حال ، به نظر می رسد دولتی ها بعد از این همه گلایه های گرانی و تورم تازه متوجه وضعیت نابسامان اقتصادی مردم شده اند چرا که تا قبل از این همیشه  مشکلات اقتصادی انکار می شد .
البته به نظر می رسد هنوز هم  با وجود احساس مشکلات! روند این انکارها ادامه دار شود.شاید هم این احساس زمینه ای باشد برای رفع مشکلات مردم.
باید منتظر ماند و دید نتیجه این احساس تازه دولتی ها چه خواهد بود؟ (منبع:شفاف)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۹:۴۸

12 Jan 2020