۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۵۵۶۹

آشنايي با نقش بختياري در جنبش مشروطه در سفر به پيرغار

آشنايي با نقش بختياري در جنبش مشروطه در سفر به پيرغار
 استان چهارمحال و بختیاری يكي از استان‌‌هايي است كه از جاذبه‌هاي اكوتوريستي متعددي برخوردار است و در عین وسعت کم خود، مناطق بکر و دست نخورده‌ای دارد که گردشگران را با مهربانی میزبان است. از میان جاذبه‌های طبیعی و آبشارهای بسیار زیاد در این استان آبشار پیرغار به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، این آبشار به دلیل موقعیت قرار گیری آن در استان پر برکت چهارمحال و بختیاری مدت آبدهی آن از دیگر آبشارهای فصلی کشور بیشتر است.
آبشار پیرغار در جنوب غربی استان در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در روستایی به نام ده چشمه واقع شده است. این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که اهمیت تاریخی بسیار دارد.
بهترین مسیر برای گردشگران رساندن خود به شهرکرد و ادامه مسیر به سمت شهر فارسان است، البته مردم این محل را بیشتر به خود پیرغار یا ده چشمه می‌شناسند. جاده این آبشار کاملا مطلوب و آسفالت بوده و از پارکینگ مناسبی برخوردار است و علاوه بر این زمینه اسکان و اتراق گردشگران در این مکان فراهم شده است.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با جهانبین نیوز گفت: آبشار پیرغار یکی از بهترین مکان‌های طبیعی استان به شمار می‌رود که بخاطر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهرکرد مرکز استان مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران به شمار می‌رود.
حيدر صادقي افزود: این آبشار در سال‌های پر بارش بیش از دو ماه از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت آبدهی دارد اما در سال‌های خشکسالی میزان آبدهی آن به یک ماه کاهش پیدا می‌کند.
وي با اشاره به جاذبه‌هاي ديني اين منطقه، بيان داشت: وجود کتیبه‌های دوران مشروطیت، فضاهای سبز اطراف آبشار، چشمه پیرغار که جزء چشمه‌های قدیمی و پر آب این استان است و چشم انداز باغات اطراف از مهم‌ترین جاذبه‌های آبشار پیرغار به شمار می‌رود.
اين مسئول بیان اینکه آبشار پیرغار از مکان‌های طبیعی مورد علاقه گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت‌شان است، خاطرنشان كرد: در طول سال به طور معمول 5 میلیون گردشگر به شهرستان فارسان سفر می‌کنند که از این تعداد درصد زیادی از آن‌ها از آبشار پیرغار دیدن می‌کنند.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از وجود کتیبه‌های بسیار زیاد دوران مشروطیت در اطراف این آبشار خبر داد و افزود: بازخوانی این کتیبه‌ها مهم ترین خواسته گردشگرانی است که به آبشار پیرغار سفر می‌کنند.
صادقي اضافه کرد: متن این کتیبه‌ها مجملی از شرح لشکرکشی بختیاری‌ها به تهران و اصفهان و نقش سرداران بختیاری در سرکوبی استبداد صغیر و سقوط محمدعلی شاه در واقعه مشروطیت است.
وي تصريح كرد: این سه کتیبه به دستور سردار اسعد و سردار ظفر از رهبران مشروطه‌خواهی بختیاری نوشته شده است.
صادقي خاطرنشان كرد: سرویس بهداشتی، پارکینگ، برق، محوطه‌سازی و آلاچیق از جمله زیرساخت‌های فراهم شده در این منطقه گردشگری در شهرستان فارسان است.     /////////////////////////////////////////////////////////////////////////// روستایي سرسبز و جنگلی که به دليل طبیعت زیبا و بکر و وجود کتیبه های ارزشمند تاریخی ، در فهرست آثار تاریخی ايران قرار گرفته است .   اين روستا در فصل هاي بهار و تابستان ، روزانه پذیرای صدها گردشگر علاقه مند است . روستای ده چشمه ، از توابع ولسوالی فارسان واقع در استان چهارمحال و بختیاری است . این روستا با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا ، در جنوب غربی فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می شود . روستای ده چشمه ، دارای اقلیمی خشک و معتدل است . در بهار و تابستان ، آب و هوای آن ملایم و مطبوع است و زمستان های آن ، سرد و خشک است . مردم روستای ده چشمه با گویش بختیاری سخن می گویند .
اقتصاد روستای ده چشمه بر فعالیت های زراعی ، باغداری و مالداری استوار شده است . گندم ، جو ، یونجه و شبدر از مهمترین محصولات زراعی و هلو و سیب درختی ، انگور ، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترین محصولات باغی روستای ده چشمه به شمار می روند .
فرآورده های لبنی نظیر شیر ، ماست ، مسکه یا کره محلی ، روغن حیوانی و دوغ روستای ده چشمه نیز از شهرت خاصی برخوردار است .
گروهی از مردم اين روستا به فعالیت های خدماتی ، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند . بافت انواع قالی و قالیچه نیز ازجمله فعالیتهای زنان به شمار می رود که درکنار فعالیت های زراعی و دامی به تولید و بافت آن اشتغال دارند .
مهمترین سوغات روستاي ده چشمه ، عسل ، فرآورده های لبنی ، خشکبار و میوه جات و ماهی قزل آلای پرورشی است .
طبیعت زیبا ، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفای پیرغار با کتیبه های حک شده بر کوه آن ، قلعه خان و شیرسنگی موجود در روستا ، ده چشمه را به یکی از جذاب ترین روستاهای ولایت چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است . گردشگاه پیرغار در جنوب روستای ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است . چندين چشمه جوشان از این غار آهکی سرازیر می شود . بر روی قسمتی از کوه ، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده کاری شده که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه ، شرح داده شده است . درمجموع گردشگاه " پیرغار " با چشمه پر آب ، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان ، گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جلب می کند. m1   m2 copy   m3 copy (منابع دیگر:پیرغار http://pireghar.ir/index.php/2012-05-13-16-07-04/3537-2013-03-09-09-01-13.html)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۳۳:۳۶

27 Dec 2019