۰
plusresetminus
در گپ کوتاهی که با برخی از شهروندان تهرانی داشتیم دریافتیم که بازار هدف سرمایه گذاری مردم در ایران بسیار محدود است و اغلب مردم ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک، مسکن و طلا سرمایه گذاری کنند.
پول‌های سرگردان مردم کجاست؟ بانک‌ مقصد اول؛ بی‌اعتمادی به طلا و مسکن/ تولید سهمی ندارد
به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از تسنیم یکی از موضوعاتی که شاید ارتباط مستقیم با رکود و رونق اقتصادی داشته باشد بحث سپرده گذاری یا سرمایه گذاری مردم در بخش‌های اقتصادی می‌باشد، چرا که اگر مردم مشارکتی در امور اقتصادی داشته باشند و از سرمایه گذاری در بازار سفته‌بازی بپرهیزند به‌طور حتم چرخ‌های اقتصاد به حرکت در خواهد آمد و بازار رونق می‌گیرد اما به نظر می‌رسد این مهم طی سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و مؤید آن هم نقدینگی 600 هزار میلیاردی سرگردان در جامعه است.

موضوع مورد بحث در این گزارش نقدینگی سرگردان و علت افزایش آن نیست بلکه این بار تسنیم تصمیم گرفت پای حرف مردمی بنشیند که پول‌های خرد و کلان خود را در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده‌اند. بهتر بگوییم، تصمیم گرفتیم این بار از مردم این سؤال را بپرسیم: با پول خود چه‌کاری انجام می‌دهید؟ که البته پاسخ‌های درخوری هم دریافت کردیم.

بازاری‌ها ترجیح می دهند که پول خود را در بانکی بگذارند که سود روزشمار بالا می‌دهد و بعد از نظام بانکی ترجیح می‌دهند وارد ساخت و ساز شوند! ساخت و ساز البته طی سال های اخیر برای برخی واقعاً سودآور بوده و برای برخی دیگر که شاید تعدادشان کم هم نباشد چندان سودده نبوده است.

در گپ کوتاهی که با برخی از شهروندان تهرانی داشتیم دریافتیم که بازار هدف سرمایه گذاری مردم در ایران بسیار محدود است و اغلب مردم ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک، مسکن و طلا سرمایه گذاری کنند.

البته بعد از اتفاقات سال 91 و نوسانات شدید بازار طلا و ارز مشتریان این دو بازار نسبت به قبل به‌شدت کم شده ولی باز هم مردمی هستند که خرید طلا را به سپرده گذاری در سایر بازارها ترجیح می‌دهند و تمایل دارند از طلا به‌عنوان یک سرمایه زینتی کمال استفاده را داشته باشند.

در ادامه صحبت‌های تسنیم را با مردم می‌خوانید؛ مردمی که هریک به سؤال "اگر پول داشته باشید ترجیح می‌دهید در کدام بازار سرمایه گذاری کنید؟" پاسخ های متفاوت و بعضاً مشترکی را دادند.

* زمین و طلا دیگر مورد اعتماد نیست/ سرمایه گذاری در بانک‌های خصوصی اولویت اول است

خانم امیدی 27ساله کارمند یک شرکت خصوصی است که ماهانه بیش از یک میلیون تومان درآمد دارد، در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: من معمولاً پول‌هایم را در بانک خصوصی که سود بالا می‌دهد سرمایه‌گذاری می‌کنم. هم اکنون هم مقداری پول با سود روزشمار 27 درصد در یکی از بانک‌های خصوصی گذاشته‌ام.

وی با بیان اینکه الآن وضعیت به‌گونه‌ای شده که اکثر مردم پول‌های‌شان را در بانک سرمایه گذاری می‌کنند، گفت: به‌نظر من نه بازار زمین و نه بازار طلا از اطمینان لازم برای سرمایه گذاری برخوردار نیست چرا که این بازارها معمولاً پرنوسان است ولی از آنجایی که بانک ثبات لازم را دارد و تحت هر شرایطی سود تعیین شده را به سپرده گذار می‌دهد بهترین بازار برای سرمایه گذاری نظام بانکی است.

آقای آبشاری که به‌گفته خود سالهاست در کف بازار فعالیت کرده وارد بحث ما می شود و می‌گوید: الآن هرجایی که نگاه کنید می‌بینید پیر و جوان در بانک سپرده گذاری می‌کنند. چرا که اگر پول به هر جایی غیر از بانک برود منفعتی برای مردم نخواهد داشت، آن‌هم به این خاطر است که اقتصاد ما بیمار است.

* 70-80 درصد کسبه پول خود را به بانک‌ها برده‌اند/ کاسبی دیگر صرفه ندارد

آقای آبشاری با بیان اینکه پایه‌های کشور به حوزه مالی و جانی مربوط می‌شود افزود: الآن بهترین گزینه برای تمام بخش‌ها بانک است و با اطمینان می‌گویم که 70-80 درصد مردم کسبه پول خود را در بانک سرمایه گذاری می‌کنند که همین باعث می‌شود کاسبی به‌طور کل بخوابد.

این شهروند تهرانی همچنین تصریح کرد: یکی از دوستانم کارخانه‌اش را بسته و 50 میلیارد تومان تجهیزات را خوابانده و 50 میلیارد تومان را به ساخت و ساز اختصاص داده، البته مقداری هم در بانک گذاشته است، الآن از طریق ساخت و ساز و پول بانک به‌راحتی معاش خود را می‌گذراند بدون آنکه دغدغه‌ای برای حقوق کارگران و خرابی بازار و چک‌های آخر ماه داشته باشد.

آبشاری با تأکید بر اینکه هم اکنون فعالیت در بازار برای کسبه مقرون به صرفه نیست گفت: کسبه علاوه بر استرس‌های فراوان برای خرابی بازار و چک‌های آخر ماه باید دغدغه مالیات و ارزش افزوده را هم داشته باشند اما اگر پولشان را در بانک بگذارند به‌راحتی سودشان را می‌گیرند و دیگر استرس سختی کار را نخواهند داشت.

* سرمایه‌گذاری در بانک بدون دغدغه و استرس است/ دیگر استرس خرابی بازار را نداریم

این شهروند تهرانی تأکید کرد: هم اکنون در بازار این بحث مطرح است که چرا سود بالای بانک‌ها را رها کنیم و دنبال استرس خرابی بازار باشیم، بیشتر بازاری‌ها ترجیح می‌دهند در بانک سپرده گذاری کنند و سود بگیرند؛ شاید دلیل این کار عدم رسیدگی به تولید باشد چون وقتی تولید ضعیف است کارفرما ترجیح می‌دهد کارهای دیگر پرمنفعت را در دستور کار قرار دهد.

وی درباره منفعت‌زا بودن سرمایه گذاری در بازار ساخت و ساز گفت: الآن شرایط به‌گونه‌ای شده که ساخت و ساز و تولید مقرون به صرفه نیست چرا که هیچ‌جا بهتر از بانک نمی‌تواند به‌راحتی سودهای 27 و 30 درصدی را بدهد؛ الآن پایه‌های اصلی اقتصاد خوابیده و فقط بانک‌ها کار می‌کنند نه مسکن، نه تولید و نه بازار طلا و ارز هیچ‌کدام سود ده نیستند.

* طلا را به بانک ترجیح می‌دهم/ به هیچ بازاری اطمینان ندارم

خانم قربانی کارمند یک شرکت دولتی است که در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره سرمایه گذاری در بازارهای اقتصادی ایران می‌گوید: من در بازار طلا سرمایه گذاری می‌کنم چون می‌دانم روی قیمت طلا همیشه می‌آید. بعد از بازار طلا ترجیح می‌دهم پول‌هایم را در بانک بگذارم چون در بانک امنیت وجود دارد ضمن آنکه سود هم دریافت می‌کنم.

وی با تأکید براینکه دیگر بازار دلار و سایر ارزهای خارجی اعتباری برای سرمایه گذاری ندارد افزود: من چند سال قبل فکر می‌کردم بانک هم امن نیست به همین دلیل پولم را در منزل نگه می‌داشتم چون هر آن احتمال می‌دادم سرقتی یا اختلاسی انجام شود اما هم اکنون وضعیت فرق کرده است البته نباید فراموش کنیم که باز هم عابربانک‌ها و سایر خدمات الکترونیکی از امنیت لازم برخوردار نیستند و ریسک‌هایی را برای مردم دارند.

خانم کرامت می‌گوید اگر پول داشته باشد طلا می‌خرد چرا که هم از آن استفاده می‌کند و هم همیشه سرمایه‌اش در دستش است.

* یک بار وارد بازار سکه شدم ضرر کردم/ سکه 1.400 خریدم 900 فروختم

وی البته تأکید دارد که طلا می‌خرد نه سکه چرا که سود در طلا است و اضافه می‌کند: یک بار در سکه سرمایه گذاری کردم ولی ضرر کردم به خاطر اینکه سکه یک میلیون و 400 هزار تومانی خریدم و بعد سکه شد کمتر از یک میلیون تومان.

این شهروند تهرانی تأکید می‌کند: زمانی این تصور در بین مردم بود که اگر در بازار سکه سپرده گذاری کنند سود بالایی نصیبشان می‌شود و به همین خاطر من هم مانند سایر مردم تصمیم گرفتم سرمایه اندک خود را در این کار به کار ببرم اما به یک باره سکه سقوط کرد و من اندک سرمایه‌ام را به باد دادم.

* فکر می کردم بورس بهترین محل سپرده گذاری است/ وقتی وارد شدم ضرر کردم

در ادامه گپ و گفت با مردم درباره محل های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران به سراغ افرادی رفتیم که در بازار سرمایه وارد شده و سرمایه گذاری کرده اند؛ آقای حسینی یکی از این افرد است که تمایل زیادی به سپرده گذاری در بازار طلا دارد و می‌گوید هم از طلا می‌توان به عنوان یک ابزار زینتی استفاده کرد و آن را منبعی برای درآمد دانست البته وی تجربه سرمایه گذاری در سایر بازارهای اقتصاد ایران را دارد و طبق گفته خود چند بار وارد بورس شده ولی ضرر کرده است.

او می‌گوید: احساس کردم بازار بورس جای امنی است و می‌توانم در آنجا پول روی پول بگذارم اما بعد از اینکه چند بار در این بخش سرمایه گذاری کردم ضرر زیادی متحمل شدم و الآن آرزو می‌کنم اصل پولم برگردد و دیگر سودی نمی‌خواهم.

این شهروند تهرانی البته تأکید دارد که یک بار هم در بازار طلا سرمایه گذاری کردم و 7 سکه به ارزش یک میلیون و 400 هزار تومان خریدم ولی آنها را با قیمت 900 هزار تومان فروختم چون ترسیدم ارزانتر شود؛ بعد از این اتفاقات و ضررهایی که متحمل شدم الآن به هیچ بازاری اطمینان ندارم و ترجیح می‌دهم پول نقد نگه دارم.

* هیچ بازاری سودآورتر از مسکن نبوده و نیست/ ابهامات در نرخ های بانکی

خانم بختیاری کارمند یک شرکت خصوصی است که معتقد است هیچ بازاری در چند سال اخیر سودآورتر از مسکن نبوده و می‌گوید سودهای بانک‌ها جذاب نیست هرچند در حلال و حرام بودن آنها نیز هنوز ابهام وجود دارد ولی مسکن سودآور است چرا که می‌توانیم با سرمایه‌های خرد در موقعیت‌های خوبی در این بخش سپرده گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه رکود مسکن دوره‌ای است می‌گوید: اما این رکود هیچ وقت به معنای ارزانی مسکن نبوده چرا که مسکن در هر زمانی رشد خود را داشته است. هم اکنون مسکن مطمئن تر از سایر بازارها است چون اگر سرمایه افراد چند برابر هم نشود قطعا سودآور خواهد بود.

برای تکمیل گزارش تصمیم گرفتیم به سراغ کسبه نیز برویم و این سوال را از آنهم بپرسیم که پولشان را در کجا سرمایه گذاری می کنند؛ آقای رضایی کاسب تهرانی است که در اینباره می‌گوید: من بیشتر از سایر بازارها به بانک اعتماد دارم و هیچ وقت ریسک نمی‌کنم که پولم را در جای دیگری سپرده گذاری کنم.

وی با بیان اینکه به راحتی بانک‌ها سودهای روزشمار بیش از 20 درصد به مردم می‌دهند افزود: ترجیح می‌دهم بانک‌هایی را برای سپرده گذاری انتخاب کنم که سود بیشتری می‌دهد ولی هیچ وقت این ریسک را نمی‌کنم که پولم را از بانک بیرون بکشم و در طلا و مسکن سپرده گذاری کنم.

آقای مالکی یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که می‌گوید شغلش آزاد است و اخبار اقتصادی را دنبال می کند؛ وی می گوید: من اگر پول داشته باشم خانه می‌خرم و به طور حتم در ملک سپرده گذاری می‌کنم به خاطر اینکه هیچ وقت سرمایه گذاری در ملک و ساختمان ضرر نداشته چرا که ملک حتی در نوسان بازار هم سود خودش را دارد.

* مسکن بهتر از بانک/ ارزش پول در بانک به مروم کم می شود

وی تأکید می‌کند: علاوه براینکه مسکن سودده است این اطمینان را داریم که سرمایه مان به باد نمی‌رود و در خطر سرقت یا کلاه برداری و ... نیست؛ ملک همیشه در بازار خواهان خود را دارد چرا که ممکن است سودش پایین و بالا شود ولی بازهم برای مردم مقرون به صرفه است.

مالکی در پاسخ به اینکه آیا بانک بهتر از مسکن نیست می‌گوید: نه ملک بهتر است و اگر کسی بتواند ملک بخرد بهتر از این است که در بانک سرمایه گذاری کند چرا که به مرور ارزش پول در بانک کم می‌شود ولی در مسکن پول تقویت خواهد شد.

خانم رجایی فروشنده یک فروشگاه پوشاک است و درباره اینکه در کدام بازار سپرده گذاری می‌کند؟ می‌گوید: با این هزینه‌ها پولی برای سرمایه گذاری نمی‌ماند اما با پس انداز چندماهه اگر پولی دستم بیاید حتما طلا می‌خرم.

وی در پاسخ به اینکه بانک بهتر از طلا خریدن نیست ؟ اضافه می‌کند: اگر بخواهم در بانک سپرده گذاری کنم چقدر دستم می‌آید؟ اما اگر طلا بخرم هم سرمایه ام پیشم است و هم از ارزش زینتی آن لذت می‌برم.

این شهروند تهرانی  اضافه می‌کند: شاید ماشین هم بخرم و بعد از آن حتما مسکن را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنم هرچند الآن به قدری قیمت‌ها بالا است که پول ما فقیر بیچاره‌ها به مسکن و سرمایه گذاری در این بخش نمی‌رسد.

* تفاوت سود ماهیانه سرمایه گذاری 200 میلیونی در مسکن و بانک

آقای حسنی یک فرهنگی می باشد و معتقد است اگر پولی دستش بیاید حتما در یکی از بانک‌های خصوصی سپرده گذاری می‌کند که سود روزشمار بالا دارد اما چون مسکن راکد است ترجیح می‌دهد حتما در مسکن سرمایه گذاری کند.

وی می‌گوید: سود ماهیانه مسکن کمتر از ارزش جانبی ملک است چرا که اگر سود ماهیانه اجاره یک خانه 200 میلیونی ماهی 2 میلیون باشد در مقایسه با سپرده گذاری همان 200 میلیون تومان در بانک و دریافت سود ماهیانه 4 میلیون تومانی مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام/خ ز/

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۲۴:۲۹

9 Jan 2020