۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۷۵۲۰

نگاهي اجمالي به انتخابات و ارکان شکل‌دهنده هر انتخاب

بي‌شک مساله انتخاب يکي از مهم‌ترين رويدادهاي است که هر فرد در زندگي خود تجربه مي‌کند و گاهي يک انتخاب خوب زندگي افراد را شکلي زيبا و دلپذير مي‌بخشد و يک انتخاب بد همه تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي گذشته را نابود مي‌کند.
نگاهي اجمالي به انتخابات و ارکان شکل‌دهنده هر انتخاب
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیل کیار بیدار انتخابات يکي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران است که طي ۳۷ سال از عمر بابرکت نظام مقدس جمهوري اسلامي تقريبا همه‌ساله شاهد اين رويداد مهم در سطح ايران اسلامي هستيم و با آغاز هر انتخابات شاهد آنيم که موجي از نشاط در شهرها و روستاها ايجاد مي‌شود و خوني تازه به رگ‌هاي جامعه تزريق مي‌گردد.

برگزاري انتخابات در هر جامعه پيام‌آور تغيير و تحول است که مردم را اميدوار به بهتر شدن اوضاع مي‌کند هرچند که همه کساني که در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مسئوليتي را برعهده دارند تلاش‌شان برآن است که کشوري درخور و شايسته ملت فهيم و شهيدپرور ايران اسلامي بسازند اما گاهي برخي مسائل باعث مي‌شود مردم خواستار تغيير در ساختار يا قوانين و عملکردها شوند که انتخابات‌هاي متعدد اين خواسته مردم ايران اسلامي را برآورده کرده است.

قانون، مسئولان برگزارکننده، انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان ۴ رکن برگزاري انتخابات هستند که در کنار هم قرار مي‌گيرند و پروسه انتخابات شکل مي‌گيرد.

۱- قانون مسير راه را براي چگونگي برگزاري انتخابات، افراد مجاز براي کانديداتوري در انتخابات و.... را مشخص مي‌کند و در واقع قانون چراغ راه ديگر ارکان است.

قانون مهم‌ترين رکن انتخابات است که به واسطه کساني که از ابعاد مختلف آن آگاهند و در نهايت به تصويب مراجع قانوني ذي‌صلاح رسيده تهيه و تدوين شده است و همه از بزرگ و کوچک بي‌هيچ اما و اگر و.... ملزم به رعايت آن هستيم.

۲- برگزارکنندگان انتخابات کساني هستند که از طوف دولت و با سرپرستي وزارت کشور مامور به اجراي انتخابات از مرحله اول تا پايان و اعلام نتايج نهايي مي‌شوند که خصوصيات اين مجريان را رکن اول که همان قانون (قانون اساسي، قانون انتخابات، بخشنامه‌هاي دولت و...) است مشخص مي‌کند و اينها بايد کليه مراحل برگزاري انتخابات را بر اساس آنچه قانون ترسيم کرده است طي کنند.

۳-انتخاب‌شوندگان يا همان کانديداها کساني‌اند که براي تصدي مسئوليت خود را در معرض آراء مردم قرار مي‌دهند تا با تشخيص مردم و کسب بيشترين راي از تعداد کل آراء به عنوان رئيس جمهور يا نماينده مجلس شوراي اسلامي يا نماينده مجلس خبرگان يا نماينده شوراي اسلامي شهر يا روستا انتخاب شوند.

انتخاب‌شوندگان قبل از اينکه مردم بدان‌ها راي دهند بايد شاخص‌هايي همچون تحصيلات مورد نياز، اعتقاد به اصول نظام و ولايت‌فقيه، عدم سوء‌سابقه کيفري و...، عدم همکاري با مخالفان نظام و... را داشته باشند که اين مهم را شوراي نگهبان به خوبي و به درستي انجام مي‌دهد و پس از احراز صلاحيت نامزدهاي کانديداتوري اسامي افراد واجدالشرايط را به وزارت کشور و در ادامه وزارت کشور به مردم جهت انتخاب اصلح معرفي مي‌کند.

انتخاب‌شوندگان به جز رئيس جمهور که قرار است قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي را تحت نظارت قوه قضائيه اجرا نمايد قرار است در مسئوليت‌هاي خود و در سطوح مختلف براي مردم و سرنوشت مردم قانون‌گذاري کنند و يکي از مهم‌ترين شرايط قانون‌گذاري آن است که خود قانون‌گذاران متعهد به قانون باشند.

۴- انتخاب‌کنندگان يا مردم که براساس شاخص‌ها و معيارهاي متفاوت براي انتخاب افراد يا فرد اصلح در محل صندوق‌هاي اخذ راي حاضر مي‌شوند و آراء خود را به صندوق‌هاي راي مي‌ريزند.

در قانون انتخابات حداقل سن راي‌دهندگان ۱۸ سال تمام تعيين شده است که بر همين اساس و با توجه به روز برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در سال جاري متولدين مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۷مي‌توانند جهت انتخاب نماينده خود در مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان پاي صندوق راي حاضر شوند.

مهدي بهزادي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۱۵:۳۲

17 Jan 2020