۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۳۰۴۳۶
بيست و هفتمين نشست تخصصي "کتاب‌خوان" کشور

برگزاري نشست تخصصي مطالعات اقتصادي در چهارمحال و بختياري

نشست تخصصي مطالعات اقتصادي با معرفي چهار کتاب در چهارمحال و بختياري برگزار شد.
برگزاري نشست تخصصي مطالعات اقتصادي در چهارمحال و بختياري
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين، بيست و هفتمين نشست تخصصي "کتاب‌خوان" کشور با موضوع مطالعات اقتصادي برگزار شد.
 
اين نشست با معرفي چهار کتاب، که در ادامه به مرور اجمالي آنها مي‌پردازيم، به کار خود خاتمه داد.
 
«اقتصاد محيط زيست و منابع طبيعي» نوشته پرمن و...، ترجمه حميدرضا ارباب/ارائه توسط: دکتر پروانه کمالي (دکتري اقتصاد- استاد دانشگاه
 
کتاب حاضر به منزله يک کتاب درسي پايه براي دانشجويان سال آخر دوره کارشناسي و دانشجويان دوره کارشناسي ارشد رشته اقتصاد و منابع طبيعي تدوين يافته که مباحثي ازجمله؛ درآمدي بر منابع طبيعي و اقتصاد محيط زيست؛ علم اخلاق، تنزيل آتي و محيط زيست؛ پايداري و توسعه پايدار؛ اقتصاد رفاه محيط زيست؛ استفاده بهينه و کارآمد از منابع زيست محيطي؛ نظريه استخراج بهينه منابع طبيعي: منابع طبيعي تجديد نشدني (پايان‌پذير)؛ نظريه استخراج بهينه منابع طبيعي؛ منابع طبيعي تجديدشدني؛ اقتصاد آلودگي سياست‌هاي کنترل آلودگي؛ ارزيابي منابع زيست محيطي؛ رشد جمعيت، رشد اقتصادي و محيط زيست طبيعي؛ مشکلات بين‌المللي و جهاني آلودگي محيط زيست؛ الگوي داده ـ ستانده محيط زيست؛ حسابداري محيط زيست را شامل مي‌شود.
 
«اقتصاد و مديريت صنعتي» نوشته دکتر محمود بخشي‌نژاد، نسيم هاشمي/ ارائه توسط: محمود بخشي‌نژاد (نويسنده، دکتري اقتصاد)
 
موضوع محوري اقتصاد و مديريت صنعتي درک اين مسئله است که فعاليت بنگاه‌ها براي پاسخ به نياز مصرف‌کنندگان چگونه هدايت مي‌شود. اقتصاد و مديريت صنعتي به عنوان شاخه‌اي از علم اقتصاد تعريف کرد که موضوع آن بررسي نحوه کارکرد بازارها در يک نظام مبتني‌بر کارآفريني است.

همچنين در تعريف ديگر مي‌توان آن را شاخه‌اي از علم اقتصاد دانست که عناصر موثر در شکل‌گيري ماهيت بازار را جهت تنظيم سياست‌هاي عمومي و سياست‌هاي صنعتي تنظيم مي‌کند.

سازمان سيستمي نظام‌مند است که به صورت مجموعه‌اي از زيرسيستم‌هاي متنوع تعريف مي‌شود. چگونگي انجام کارهاي زياد و يا گاها متفاوت در سازمان‌ها براي رسيدن به اهداف در محيط و شرايط پيچيده و چند بعدي امروزي وظايف و مسئوليت مديران را پيچيده و با اهميت مي‌سازد از طرفي سرمايه انساني مهم‌ترين منبع سازمان براي پيشرفت است و تنها راه مديريت اثر بخش اين منابع و ارتقاء بهره‌وري سازماني مستلزم آموختن اصول، قواعد و دانش مديريت صنعتي و بکارگيري آن در سازمان است
.
 
«بحران بي پايان» نوشته رابرت مک چسني/ارائه توسط: دکتر ميثم گلستاني (دکتراي داروسازي و دانشجوي دکتري اقتصاد)
 
اين کتاب سعي در نشان دادن دقيق تبييني تاريخي دارد که تکامل سرمايه‌داري جهاني، از تکوين انحصارهاي چند قطبي تا ابعاد مختلف بحران کنوني اقتصاد جهاني، از کشورهاي سرمايه‌داري پيشرفته تا اقتصادهاي نوظهور و به ويژه سرمايه‌داري دولتي در چين را دربرمي‌گيرد.» در اين اثر تقابل سرمايه‌داري مولّد و سرمايه‌داري مالي و نقشي که سرمايه‌داري مالي در شکل‌گيري بحران جهاني کنوني داشته، نشان داده شده است. نگارنده همچنين، حاکميت سرمايه مالي - انحصاري در اقتصاد کنوني جهاني را به شکلي مستند ارائه داده و نقدي از ديدگاه‌هاي نوليبرالي و جريان غالب در علم اقتصاد عرضه مي‌کند.

«کتاب اقتصاد و فرهنگ» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمين محمد صديقي/ ارائه توسط: (نويسنده)
 
اين کتاب در دو فصل و يک کليات تدوين يافته است، فصل نخست آن با عنوان «اقتصاد» 43 موضوع را ارائه مي‌دهد.

در فصل دوم که با عنوان فرهنگ مي‌باشد نيز 54 مبحث را مطرح کرده است، برخي از ريزموضوعات دو فصل کتاب عبارتند از: «اقتصاد و فقه»، «تملک در نظام اسلامي»، «فرهنگ قانعت و اقتصاد اسلامي»، «اقتصاد قرآني»، «طُرُق فسخ قرارداد»، «امنيت اقتصادي»، «ويژگي‌هاي مديريت جهادي»، «اقتصاد مقاومتي و رشد»، «نقش کار در اقتصاد مقاومتي»، «معناي اصطلاحي فرهنگ»، «تحول‌پذيري فرهنگ»، «تهاجم فرهنگي»، «مکانيسم فرهنگ»، «فرهنگ نامۀ اهل‌بيت (ع)»، «رهيافت‌ها و توسعه فرهنگي»، «تفاوت فرهنگ غرب و فرهنگ اسلام»، «ويژگي‌هاي يک فرهنگ اسلامي»، «نقطه حرکت در مهندسي فرهنگي»، «انحطاط فرهنگي در آيينه قرآن» و «عوامل بازدارندۀ انحطاط فرهنگي».

نويسنده در قسمتي از کتاب و در تعريف اقتصاد مقاومتي مي‌نويسد: اقتصاد مقاومتي به اقتصادي گفته مي شود که در آن، حوزه‌هاي فشار به اقتصاد در اثر تحريم‌ها شناسايي شده و نسبت به کنترل و بي‌اثر کردن آن فشارها از سوي مراکز تصميم‌گير اقدام لازم به عمل مي‌آيد.
                        
شايان ذکر است، طرح برگزاري سلسله نشست‌هاي «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاري کتاب‌هاي خوانده شده و با هدف ترويج و تبليغ مطالعه در قالب معرفي کتاب از سال 94  آغاز شد و در آن کتابداران، نويسندگان، فعالان فرهنگي، اهالي رسانه، اعضاي کتابخانه‌هاي عمومي و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خواني، به معرفي کتاب‌هاي موردنظر خود مي‌پردازند.


انتهاي پيام1026ج /1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۱۸:۱۸

14 Feb 2020