۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۲۰۹۹۶
عراقچی خبر داد:

دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا جمعه و شنبه در ژنو/رایزنی ظریف و کری یکشنبه و دوشنبه

شهر ژنو از روز جمعه اول اسفند میزبان رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح معاونان و سپس وزرای خارجه 2 کشور درباره راه‌حل جامع هسته‌ای است و احتمالا یکشنبه نشست ایران و 1+5 در سطح معاونان در ژنو برگزار می‌شود.
دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا جمعه و شنبه در ژنو/رایزنی ظریف و کری یکشنبه و دوشنبه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرگزاری فارس،‌ در ادامه رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا درباره راه‌حل جامع هسته‌ای،‌ شهر ژنو از روز جمعه اول اسفند میزبان معاونان وزرای خارجه ۲ کشور است. بر همین اساس قرار است سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ دیدار و گفت‌وگو کنند و پس از آن وزرای خارجه ایران و آمریکا در همین شهر بر سر یک میز به رایزنی بپردازند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام این خبر گفت: روزهای جمعه و شنبه اول و دوم اسفند ماه رایزنی‌ معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و روزهای یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم اسفند نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا در شهر ژنو دیدار می‌کنند.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا وندی شرمن بدین منظور راهی ژنو شده و عراقچی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز بامداد فردا (جمعه) بدین منظور عازم ژنو می‌شود.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد احتمالا نشست ایران و ۱+۵ روز یکشنبه در سطح معاونان و در ژنو برگزار خواهد شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۹ بهمن در نشست خبری از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و همچنین در سطح ۱+۵ تا پایان سال جاری شمسی خبر داد.

لازم به ذکر است رایزنی‌های روز جمعه در ژنو پنجمین دور رایزنی‌ها بین معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از تمدید هفته ماهه توافقنامه ژنو است. عراقچی،‌ روانچی،‌ شرمن و برنز معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.معاونان وزرای خارجه دو کشور همچنین دو بار در شهر ژنو در اواخر آذر ماه و همچنین اواخر دی ماه و یک بار نیز در شهر زوریخ سوئیس به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فارس، همچنین قرار است کری و ظریف روزهای یکشنبه و دوشنبه در ژنو دیداری دوجانبه داشته باشند که این دیدار پنجمین دیدار وزرای خارجه ۲ کشور پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است.

وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ به مدت ۴ ساعت طی به گفت‌وگو پرداختند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی سوم بهمن ماه نیز در داووس سوئیس و در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در حدود نیم ساعت به گفت‌وگو پرداختند. ظریف و کری ۲۴ دی ماه نیز بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو به مدت هشت ساعت در ژنو به گفت‌وگو پرداختند و دو روز بعد ۲۶ دی ماه در پاریس به مدت یک ساعت گفت‌‌وگو کردند.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (۱۳۹۳) به دلیل وجود اختلافات عمده به خصوص در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه (۹ تیر ۱۳۹۴) تمدید کرده و تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه (تا پایان مارس) بتوانند به تفاهم سیاسی دست یابند و پس از آن بود که شهر ژنو اواخر آذر ماه و اواخر دی ماه میزبان یازدهمین و دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در سطح معاونان بود.

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و تأکید بر توافق یک مرحله‌ای عنوان کرد: آخر نوامبر ایران و ۱+۵ توافق کردند که (برنامه اقدام مشترک) توافقنامه ژنو تا پایان ژوئن تمدید شود و این تمدید جدول مشخصی را پیش روی مذاکره کنندگان قرار داد تا در این دوران مذاکرات انجام شود. مذاکره کنندگان برای اینکه بتوانند روی جزییات بحث کنند، ابتدا نیازمند این هستند که یک تفاهم سیاسی را داشته باشند. این تفاهم سیاسی برای برخی داشت به منزله توافق سیاسی شکل می‌گرفت. ما تأکید کردیم اینها همه تفاهم هست و ما یک توافق را در مذاکرات خواهیم داشت. لذا اینکه تیم‌های مذاکره کننده چه توافقی کنند که روش مذاکره را تعیین کنند که براساس آن روش اول یک تفاهم و چارچوبی را داشته باشند بعد به جزییات برسند، در مذاکرات مشخص می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تا جزییات کاملا روشن نشود هیچ گونه توافقی شکل نخواهد گرفت. یکی از بحث‌هایی که در وین در نوامبر مطرح شد این بود که تا پایان مارس یک تفاهم سیاسی شکل بگیرد که بتوانیم روی جزییات صحبت کنیم. برخی محافل در داخل آمریکا این تفاهم در ماه مارس را به منزله توافق سیاسی تلقی کردند. همواره اعلام کرده‌ایم که فشار روی مذاکره نتیجه‌ای ندارد و مذاکرات را به بیراهه می‌کشاند. تا همه جزییات مشخص نشود توافق جامع شکل نمی‌گیرد. ممکن است برخ طرف‌های مذاکره کننده روی شیوه کار، اولویت بندی، چینش و ... نظراتی داشته باشند اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک توافق است و ما توافق دو مرحله‌ای را مردود اعلام کردیم.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۴۳:۴۳

6 Jan 2020