۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۲۱۵۵
يادداشت

بالا رفتن سن ازدواج معضل بزرگ جامعه امروز

ازدواج و تشکيل خانواده سنگ بناي هرجامعه ي بزرگ انساني است که در انجام وظايف فردي و روابط اجتماعي آنها نقش اساسي و بنيادين دارد.
بالا رفتن سن ازدواج معضل بزرگ جامعه امروز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، علي گنجي زاده ممسني کارشناس پژوهشگري علوم اجتماعي در خصوص ازدواج جوانان در يادداشتي نوشت:

خانواده همواره به عنوان يک نهاد کهن و عالي مرتبه در تاريخ فرهنگ و تمدن انساني مطرح مي باشد.

در فرهنگ غني ايراني نيز ازدواج و پيوند زناشويي پايه و اساس يک خانواده و در نتيجه يک جامعه موفق و اخلاقي است، اهميت و مقام خانواده همواره به عنوان يکي از باهويت ترين نهادهاي اجتماعي و هسته اصلي جامعه از گذشته تاکنون داراي منزلت خاصي بوده و هميشه در طول دوران از موقعيت و جايگاه ممتازي برخوردار بوده است.

واضح است که در اين ميان هرچه نگرش و ديدگاه ما نسبت به امر ازدواج و تشکيل خانواده عميق و جامع تر باشد، مي توان از اين طريق به شناختي کامل وقابل اعتمادتر رسيد وهمچنين در مسير زندگي صحيح و در راه رونق بخشيدن نهاد مقدس خانواده گام برداشت. بدون ترديد ازدواج امر بسيار مهمي در جوامع بشري نيز به شمارمي رود و پايه و زيربناي خانواده راتشکيل مي دهد. ازدواج يک نياز معنوي، يک امردائمي، برآورنده احتياج هاي رواني، استحکام بخش پايه هاي ايمان، مهر و محبت است.

ازدواج و تشکيل خانواده سنگ بناي هرجامعه ي بزرگ انساني است که در انجام وظايف فردي و روابط اجتماعي آنها نقش اساسي و بنيادين دارد و يکي از مهم ترين و زيباترين سنن اجتماعي انسان ها در طول تاريخ است که ريشه در فطرت و آفرينش ويژه ي آدمي دارد و تأمين کننده و تعديل کننده ي بسياري از نيازهاي رواني ، عاطفي، اجتماعي ، اخلاقي ، اعتقادي و حتي اقتصادي انسان مي باشد که در اسلام بسيار مورد تأکيد قرار گرفته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني‌ها و مناسبت‌هاي مختلف به آسيب‌شناسي مشکلات فراروي جوانان براي ازدواج پرداخته‌اند. ايشان معتقدند موانع «فرهنگي»، بخش قابل توجهي از اين مشکل اجتماعي را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان مربوط بايد در جهت رفع اين موانع تلاش کنند. ايشان در آخرين اظهار نظر رسمي درباره‌ي اين موضوع در ديدار دانشجويي ماه رمضان امسال فرمودند: «بعضى از تصورات و سنت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اينها دست‌‌وپاگير است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است؛ اين سنت‌ها را بايد عملاً نقض کرد. شما که جوانيد، مطالبه‌‌گريد، پرنشاطيد، پيشنهادکننده‌‌ى نقض خيلى از عادت‌ها و سنت‌ها هستيد، به نظر من اين سنت‌هاى غلطى را هم که در زمينه‌‌ى ازدواج وجود دارد، بايستى شماها نقض کنيد.

چرا جوانان امروز سخت ازدواج مي کنند؟

چرا سن ازدواج امروزه بنابر آمار رسمي کشور بالا رفته است؟

چرا فکر مي کنيم مهمترين دليل آن مشکلات اقتصادي و اشتغال است؟

چرا ازدواج دربين پسرهايي که وضعيت مالي خوبي دارند و شاغل نيز هستند دير اتفاق مي افتد؟

قطعا بايد جواب بخش مهمي از اين سوالات و سوالات مشابه اي که به ذهن همگي ما خطور مي کند را بايد در تغييرات فرهنگي و اجتماعي که در جامعه رخ داده جستجو کرد.

تغيير نگاه جوان امروزي به زندگي مشترک ،تحصيلات بيشتر و رفاه بالاتر به خودي خود تغيير نگاه مثبتي است اما وقتي مانع از نيل به يک هدف بزرگ و مهم بنام ازدواج ميشود تبديل به تغييري آسيب زا مي شود.

مهريه هاي سنگين، جهيزيه سنگين، تجملات زياد، اسراف، توقعات زياد و نابجا، خريد از مکان هاي معروف و گران، استفاده از هتل ها و سالن هاي پرخرج و به رخ کشيدن ثروت ها و تجمل گرايي، چشم و هم چشمي و مشکلات که همگي ناشي از تغييرات فرهنگي منفي در سطح جامعه است باعث شده امروزه سن ازدواج بالا برود.

البته قطعا مشکلات ديگري از جمله اشتغال وثبات شغلي جهت کسب درآمد، تحصيلات طولاني مدت، مشکلات اقتصادي جوانان براي کسب موقعيت اجتماعي مناسب نيز بسيار مهم و اساسي است و تبديل به موانع فرا روي شکل گيري ازدواج جوانان شده است. که مي تواند بسيار آسيب زا باشد. ليکن همانگونه که در فرمايشات مقام معظم رهبري به وضوح به آن پرداخته شده مهمترين دليل افزايش سن ازدواج تغييرات فرهنگي است که در صورتي که همچنان بي توجه نسبت به آن باشيم و مردم و مسئولين چاره اي براي رفع موانع ازدواج نکنند قطعا خانواده به عنوان يکي از باهويت ترين نهادهاي اجتماعي و هسته اصلي جامعه به شدت آسيب خواهد ديد لذا بايد در راستاي حل مشکل اشتغال و بهبود وضعيت اقتصادي جوانان که در پويايي و پيشرفت جامعه و کشور بسيار مهم هستند همت و تلاش کنيم و فرهنگ سازي و اشاعه فرهنگ ناب ايراني و اسلامي همواره بايد مد نظر مسئولين باشد.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۸:۰۸

2 Jan 2020