۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۲۶۸۵۵
ویژه فرهنگیان؛

كارگاه آموزشي قلب سالم ايراني در اردل برگزار شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردل گفت: استان چهارمحال و بختياري از نظر مصرف ناكافي ميوه و سبزي رتبه اول كشور را داشته و برای رفع این مساله، معلمان و فرهنگیان این شهرستان در کارگاه دو روزه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی شرکت کردند.
كارگاه آموزشي قلب سالم ايراني در اردل برگزار شد
به گزارش جهانبین نیوز، مهندس اسماعيل اميدي سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان اردل در حاشيه اين همايش در گفت و گو با خبر نگار هفت چشمه گفت : اين كارگاه آموزشي دو روزه در راستاي اجراي برنامه هاي مدون كمپين قلب سالم ايراني است كه از اوايل مهرماه در استان و شهرستان اردل آغاز شده است .

اميدي اظهار کرد: هدف كلي اين طرح كاهش بار بيماري هاي غير واگير و بويژه بيماريهاي قلبي عروقي CVD در شهرستان مي باشد كه با شعار " مصرف حداقل ۵ بار ميوه و سبزي در روز " اجرا مي شود .

وي با اشاره به تدوين سند ملي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غير واگير در سطح وزارت افزود: با توجه به اينكه بيماريهاي غير واگير و مزمن ( NCD ) اصلي ترين عوامل مرگ و مير و ناتواني در دنياي امروز به شمار مي روند و طيف وسيعي از بيماريها را نيز شامل مي شوند لذا اهميت توجه به اين بيماريها دو چندان مي شود.

وی تصریح کرد: مجموعه اي از خبرگان نظام سلامت كشور سند ملي پيشگيري و كنترل بيماريهاي غير واگير و عوامل خطر مرتبط را تدوين و تنظيم كردند تا طي يك برنامه زماني ۱۰ ساله ( ۱۳۹۴ لغايت ۱۴۰۴ ) به كاهش حداقل ۲۵ درصد ازبيماريهاي غير واگير دست يابيم .

اميدي افزود: مطابق اين سند شايعترين بيماريهاي غير واگير بيماريهاي قلبي عروقي، انواع سرطانها، ديابت و بيماريهاي مزمن تنفسي است كه چهار عامل خطر رژيم غذايي نامناسب، كم تحركي ،مصرف دخانيات و مصرف الكل عامل اصلي اين ۴ بيماري است که با توجه به اين عوامل خطر و اصلاح سبك زندگي ميتوان تا حدود ۶۰% از ابتلا به اين بيماريها پيشگيري كرد .

وي بيان کرد: با توجه به اينكه استان چهارمحال و بختياري از نظر مصرف ناكافي ميوه و سبزي رتبه اول كشور را دارد لذا امسال واحد پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت استان توجه خود را به عامل خطر تغذيه ناسالم و ترويج مصرف ميوه و سبزي به ميزان حداقل ۵ بار در طول روز معطوف كرده است و برنامه كمپين قلب سالم ايراني را طراحي و تدوين نموده است

مهندس اسماعيل اميدي در پايان ضمن قدرداني از آموزش و پرورش شهرستان گفت : اين كارگاه دو روزه جهت آشنايي قشر فرهنگي و معلمان عزيز با كليات بيماريهاي قبلي و عروقي و شناسايي عوامل خطر و اصول صحيح تغذيه اي برگزار شده كه مدرسين اين كارگاه مهندس محمود شجاعي كارشناس بيماريهاي غير واگير استان و خانم مهندس پرستو زرنگ كارشناس ارشد تغذيه شبكه بهداشت و درمان اردل بوده اند.

انتهاي پيام1020ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۲۱:۲۲

13 Jan 2020