۰
plusresetminus
طرحی که به تازگی در مجلس سنای آمریکا ارائه شده خواستار جلوگیری از پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار بدهی‌ است که دولت آمریکا وعده تسویه آن را داده است.
طرح جدید در کنگره برای جلوگیری از پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار بدهی آمریکا به ایران
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از فارس، سناتور آمریکایی روز پنجشنبه طرحی به مجلس سنای آمریکا ارائه است کرده که خواستار جلوگیری از پرداخت هر وجهی به ایران برای حل و فصل دعاوی طرح‌شده در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» است.

سناتور «موران جری»، این طرح را برای بررسی به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ارائه کرده است.

جری هدف از ارائه این طرح را چنین بیان کرده است: «منع استفاده از وجوه مالی برای پرداخت به ایران در راستای حل و فصل دعاوی طرح شده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا، تا زمانی است که ایران خسارت‌های معین در نظر گرفته شده برای اشخاص آمریکایی در دادگاه‌های آمریکا را پرداخت کند.»

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، ایالات متحده برای تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری خود در یکی از پرونده‌های مفتوح در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» ضمن پرداخت این مبلغ، ۱.۳ میلیون دلار نیز سود پرداخت خواهد کرد.

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال ۱۹۸۱ برای رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در لاهه هلند تشکیل شد.

سند تأسیس و مبنای برپایی دیوان، بیانیه‌های الجزایر است که به موجب آن آمریکا متعهد شد در قبال آزادی کارکنان دیپلماتیک و کنسولی خود دارایی‌های مسدود شدهٔ ایران را آزاد کند.

یکی از پرونده‌های شکایت ایران از آمریکا در این نهاد مستقر در لاهه به قراردادی در قبل از وقوع انقلاب اسلامی مربوط می‌شود که به موجب آن واشنگتن موظف به پرداخت تسلیحات به ایران به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار شده است.

جان کری، دوشنبه گذشته از قصد دولت آمریکا برای پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل شکایت ایران در این پرونده شده بود. نمایندگان کنگره، از لحظات آغازین انتشار این خبر مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

طرح سناتور «موران جری»، در صورت تصویب و تبدیل به قانون، پرداخت این پول و همچنین هر پول دیگر بر اساس شکایت‌های مطرح‌شده در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» را با اشکال مواجه می‌کند.

در این طرح، «پرداخت» وجه به ایران چنین تعریف شده است: «پرداخت، مطابق تعریف این بند، عبارت است از وجهی که توسط ایالات متحده به دولت ایران یا یکی از اتباع این کشور در ارتباط با حل و فصل یکی از دعاوی طرح شده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا پرداخت می‌شود.»

در بخش خلاصه این طرح هم آمده است، پرداخت چنین مبلغی به دولت یا یکی از اتباع ایران مستلزم آن خواهد بود که رئیس‌جمهوری آمریکا به کنگره این کشور گواهی دهد که ایران همه خسارت‌های مالی تعیین‌شده برای اشخاص آمریکایی به موجب رأی محاکم قضایی این کشور علیه تهران را تسویه کرده است.

دادگاه‌های آمریکا اکنون در چندین پرونده مجزا حکم به پرداخت غرامت به خانواده‌های افرادی در این کشور داده‌اند که «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند.



انتهای پیام/ 1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۶:۰۲

24 Feb 2020