۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۳۵۶۹۳

مناسب سازي شهري را يک فرهنگ بدانيم/ مناسب سازي تنها مختص معلولان نيست

مناسب سازي محيط شهري براي داشتن زندگي آرام و بي دغدغه همراه با رضايت مندي تمام اقشار جامعه از امکانات شهري از جمله مواردي است که به صورت يک استاندارد بين المللي، در تمام کشورهاي دنيا سابقه بسي طولاني دارد.
مناسب سازي شهري را يک فرهنگ بدانيم/ مناسب سازي تنها مختص معلولان نيست
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ در کشور ما با وجود آن که درصد قابل توجهي از جمعيت جامعه را افراد معلول و جانباز تشکيل مي دهند، اما مساله توان بخشي معلولان و جانبازان و مناسب سازي محيط شهري بحث جوان و در عين حال رو به رشدي است.

بر اساس مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي و به استناد بند (ج) ماده ۱۹۳ برنامه سوم توسعه کشور که در سال ۱۳۷۹ آيين نامه اجرايي آن به تصويب هيات وزيران رسيد و با توجه به اينکه قانون درمورد مناسب سازي محيط شهري و اماکن دولتي صراحت دارد، اما اين امر در مقام اجرايي آن با چالش هايي مواجهه مي باشد.

بنابراين مي بايستي مناسب سازي شهري را يک فرهنگ بدانيم تا با فرهنگ مناسب بستر تحول در جامعه و سازمان هاي دولتي توسعه يابد.

در تناسب محيط تا آنجايي که به شهرداري مربوط مي شود، سعي شود در هنگام شب معابر عمومي را از لحاظ روشنايي تقويت و از چراغ هاي راهنمايي گويا در مناطق تحت پوشش استفاده نمايد و به موازات آن نيز پياده روها و ساير اماکن عمومي شهري را براي عبور آسان جانبازان و معلولان مهيا نمايند.

و در زمينه علايم راهنمايي و رانندگي ويژه جانبازان و معلولان، اداره راهنمايي ورانندگي بايد تدابير امنيتي بيانديشد تا جان جابازن و معلولان در امان باشد.

اما در حال حاضر اغلب ساختمان هاي سازمان هاي دولتي و خصوصي فقط جهت ايجاد موانع بر سر راه معلولان بوده است.




مناسب سازي تنها مختص معلولان نيست

احسان ميرزاخاني سرپرست معاونت برنامه ريزي و امور عمراني فرماندار شهرستان شهرکرد اظهار داشت: مناسب سازي اصلاح محيطي و تداركاتي براي تردد وسايل حمل و نقل است به طوريكه همه افراد به خصوص افراد سالمند، كودكان، زنان باردار، جانبازان و معلولين بتوانند آزادانه در محيط پيرامون خود مانند اماكن عمومي، معابر، محيط شهري و بين شهري و ساختمان عمومي تردد كنند و از تسهيلات محيطي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي با حفظ استقلال فردي بهرمند شوند.

وي، هدف از برگزاري اين نشست را بحث و تبادل نظر در مورد رفع موانع تردد معلولين، جانبازان و ايثارگران در مكان هاي عمومي، سطح شهر و بانك ها در شهر كيان و قسمتي از شهر شهركرد عنوان كرد.

ميرزاخاني خاطر نشان كرد: استفاده از امكانات شهري و رفت و آمد در معابر و اماكن عمومي حق مسلم افراد سالمند، كودكان، زنان باردار و معلولان است كه مسئولان بايد در راستاي تكريم و احترام به اين قشر فعاليت كنند.

انتهاي پيام1022ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۵:۵۸

8 Jan 2020